Jag har länge sökt en sommarstuga att köpa men då jag inte hittat någon lämplig bestämde jag mig för att köpa tomt och bygga en egen. Jag fick förtroende för en byggfirma och anlitade dem till att uppföra ett "vädertätt och isolerat" skal. Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma. Då det närmade sig att väggblocken skulle byggas gick vi också igenom var de öppningsbara fönstren skulle sitta.
Det rullade på och huset sattes upp på ett par dagar. Först då upptäckte jag till min stora förtvivlan att fönstren var för små. Ljusinsläppet är förstås mindre och estetiskt tycker jag att det blivit fult.

Lägger upp bild på ritning och färdigt hus

Ritning av en sommarstugas fasad med markerade fönsterstorlekar och hustakets kontur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommarstuga med mindre fönster än ritning anger, framförande besvikelse över ljusinsläpp och estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skrev och påpekade detta och vi träffades för att diskutera saken. Det blev för mig en förfärlig upplevelse då jag som ensam amatör i både husbygge och förhandling mötte två proffs som i princip körde över mig. Vi diskuterade bara de sex fönstren i nedervåningen och de vägrade stå för nya fönster men kunde tänka sig att utföra arbetet. Kostnaden för mig skulle då bli ca 40 000.
Det blev semester, jag fick tid att tänka och kom fram till att den extra kostnaden var orimligt stor. Vi kom då överens om att de istället skulle montera kamin och rökrör för halva arbetskostnaden. Alltså inte så mycket plåster på såren för mig.
Jag försöker lägga det hela bakom mig, men det går inte så bra eftersom det här var min dröm och mitt livs projekt som blivit förstört. Jag sover dåligt och tänker mycket på det.

Nu till saken och min fråga. Jag har hittills bara fokuserat på nedervåningen, men inser ju också fönstren på övervåningen är ju för små! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller. I kontraktet står alltså att det ska vara fönster enligt ritning, men projektledaren har vid beställning frångått den utan att tala om det för mig. I godan tro godkände jag beställningen. Är ansvaret mitt för att jag inte gått in och mätt exakt storlek på ritningen eller är det byggfirmans ansvar eftersom de frångått ritningen?

Jag skulle helst vilja att de byter till större fönster på övervåningen och jag tycker att de ska stå för både arbete och nya större fönster.

Jag vore mycket tacksam för synpunkter och råd.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
B
Hej, men hade ni inte en ritning med mått utsatt där du hade specat vilken storlekt på fönster du tänkte dig? De har nog tagit standardfönster?
 
  • Gilla
  • Haha
Peternow och 5 till
  • Laddar…
Att det är helt kört kommer man nog inte ifrån då du godkänt beställningen. Hade du med fönstermått på ritningen och det står andra mått på beställningen eller var det bara bilden som du länkar i tråden hantverkaren fick?
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Hur är fönstren måttsatta på ritningen, finns fönstermått i någon beskrivning?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Förstår att det är tråkigt om något inte blir exakt som man tänkt, men är din dröm verkligen förstörd? Om du hade hittat denna stuga redan färdig, hade det då känts ok? De lite mindre fönsterna hade kanske bara varit något du lärt dig leva med.

Är det känslan av att ha blivit felbehandlad som ligger kvar och gnager snarare än fönstren i sig?

Om jag var du hade jag försökt få till en nystart - du har det du har, njut av det och glöm vad som kunde varit.
 
  • Gilla
NJG och 19 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur är fönstren måttsatta på ritningen, finns fönstermått i någon beskrivning?
Jag har fått proffshjälp med ritningen och som ni ser är den gjord för hand. Det finns en skalstock och när man mäter stämmer det förvånadsvärt väl. På genomskärning däremot står höjden utsatt i siffror på nedervåningen och där ska fönstren vara 14. De som nu sitter på huset är bara 12. På höjden är det alltså ingen tvekan om att det är fel.
Jag förstår nu att det är ovanligt med handgjorda ritningar och det är svårare att mäta exakt. Men då tycker jag entreprenören kunde uppmärksammat mig på att han tagit standardmått och bett mig specifikt bett mig titta på det. Han är ju ändå proffs och inte jag


Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Att det är helt kört kommer man nog inte ifrån då du godkänt beställningen. Hade du med fönstermått på ritningen och det står andra mått på beställningen eller var det bara bilden som du länkar i tråden hantverkaren fick?
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Även om du hade fått 140 höga fönster så känns hela gaveln större ut än den är på ritningen.
Fönsterfoder, knutbrädor mm är betydligt bredare på arkitektens ritning.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Förstår att det är tråkigt om något inte blir exakt som man tänkt, men är din dröm verkligen förstörd? Om du hade hittat denna stuga redan färdig, hade det då känts ok? De lite mindre fönsterna hade kanske bara varit något du lärt dig leva med.

Är det känslan av att ha blivit felbehandlad som ligger kvar och gnager snarare än fönstren i sig?

Om jag var du hade jag försökt få till en nystart - du har det du har, njut av det och glöm vad som kunde varit.
Bra synpunkter. Det är förstås båda sakerna och jag försöker verkligen gå vidare men lyckas inte så bra Jag har lagt ner sååå mycket arbete på det här projektet.
 
B
Lärdom för framtiden och till andra som läser, se till att skriva ut exakt vad det ska vara på ritningen, tex vilka mått på knutbrädor och foder etc...
 
  • Gilla
Richa777 och 7 till
  • Laddar…
K
Edit, såg att det bara gällde en våning.
 
  • Gilla
Mats TT
  • Laddar…
Jag skulle störa mig mer på vindbrädornas snedkapning i nock och utkastarna som nästan släpar i marken. Enklare att fixa än större fönster förvisso men så tråkigt att det är snudd på omöjligt att hitta hantverkare som fortfarande har lite genuin känsla för estetik i sitt arbete.
 
  • Gilla
Sågasnett och 3 till
  • Laddar…
H
Hur måttsattes själva storleken på huset, längden höjden, bredden. Ser inga sådana mått heller.
Det är som gjort för att det ska bli misstolkningar då.
Dessutom är takutsprånget för kort på långsidorna i verkligheten vs ritningen
 
  • Gilla
Bert Blomberg
  • Laddar…
Som jag uppfattar är en del i att det ser otillfredsställande ut att fönsterplaceringarna är förskjutna så proportionerna blir fel. För mycket väggyta på yttersidan i förhållande till det som är emellan och alldeles för mycket väggyta under översta fönstret ner till de andra två.
Den som ritat har vetat hur äldre hus brukade se ut och den som har byggt har inte gjort det. Gissar att en del av det som gör det misslyckat för TS är att det nu ser ut som ett dåligt imitationsförsök när det egentligen var planerat på ett genomtänkt sätt.

Det ser inte ut att vara tvåluftsfönster heller, trots att det är ritat så på ritningen? Hur mycket var egentligen specat och instruerat till byggarna och vilken information skulle arkitekten resp. du stå för att ge dem?
 
  • Gilla
Mikedigitize och 8 till
  • Laddar…
Det hade varit trevligare med större fönster och jag hade försökt resonera med byggaren ännu en gång om det finns möjlighet att returnera dom uppsatta fönstren och beställa nya, helst innan ytskikt färdigställs på insidan. Det handlar om att minimera dom nya kostnaderna som uppstår, men jag är rädd att du får ta den stora kostnaden
 
H H-Thomasson skrev:
Hur måttsattes själva storleken på huset, längden höjden, bredden. Ser inga sådana mått heller.
Det är som gjort för att det ska bli misstolkningar då.
Dessutom är takutsprånget för kort på långsidorna i verkligheten vs ritningen
Alla mått på huset finns på andra delar av ritningen, längd, bredd, höjd och takvinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.