Hej,

Jag monterade ned ett stort plank och upptäckte att denna sida av Thujan var död, Den andra sidan ser ut att frodas och får klippas varje år.

Är detta något som kan ta sig och bli grönt och fint eller är det bara att ta ner allt?
 
  • En delvis död Thujaheck med bruna grenar på ena sidan och gröna på den andra, bredvid ett vitt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Thujahäck med en sida gröna och frodiga grenar och en sida med döda, bruna grenar vid en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En häck av Thujaväxter med en död sida bredvid en stege, den andra sidan är grön och lummig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där det är brunt kommer det sällan grönt på thuja, det är därför man alltid lämnar lite grönt kvar när man beskär. Sätta någon klätterväxt som döljer det bruna kanske?
 
... eller sätt tillbaka planket ....
 
S Simon Traktor skrev:
Där det är brunt kommer det sällan grönt på thuja, det är därför man alltid lämnar lite grönt kvar när man beskär. Sätta någon klätterväxt som döljer det bruna kanske?
Tack, men om den är körd så gräver jag nog upp den och planterar några extra när jag ändå ska göra det.

Synd på så hög och fin i övrigt :)
 
yonna yonna skrev:
... eller sätt tillbaka planket ....
Dessvärre inte ett alternativ.
 
Bekymra dig inte. häcken har stått i skygga( inklämd ) vänta med att se vad som händer till nästa år.
 
  • Gilla
balkasen
  • Laddar…
Barrväxter vars barr hamnar i skugga gör sig av med dessa barr eftersom de inte är till någon nytta för växten, av den anledningen bör man t.ex. aldrig plantera klängväxter i barrträd/barrbuskar.

När tuja klipps är rekommendationen att aldrig klippa innanför de gröna barren eftersom busken inte orkar bryta nytt grönt. Det är säkert en sanning i de allra flesta fall men för ett antal år sedan såg jag en tujahäck som under vintern var kraftigt nedbetad av rådjur. Halva häcken nedtill var uppäten, inte ett grönt barr.

Jag promenerar ofta där förbi och idag är häcken grön och fin igen.

Du har en vacker häck i övrigt så jag säger också, vänta och se.
 
A Abies koreana skrev:
Barrväxter vars barr hamnar i skugga gör sig av med dessa barr eftersom de inte är till någon nytta för växten, av den anledningen bör man t.ex. aldrig plantera klängväxter i barrträd/barrbuskar.

När tuja klipps är rekommendationen att aldrig klippa innanför de gröna barren eftersom busken inte orkar bryta nytt grönt. Det är säkert en sanning i de allra flesta fall men för ett antal år sedan såg jag en tujahäck som under vintern var kraftigt nedbetad av rådjur. Halva häcken nedtill var uppäten, inte ett grönt barr.

Jag promenerar ofta där förbi och idag är häcken grön och fin igen.

Du har en vacker häck i övrigt så jag säger också, vänta och se.
Stort tack för denna info! Då håller jag tummarna :)
 
B balkasen skrev:
Stort tack för denna info! Då håller jag tummarna :)
Hej.
Jag är nyfiken hur det gick för dina buskar? Jag har samma besvär och hoppas nu att dom kommer ta sig. Är jätte fina i övrigt, men bruna där planket skuggat dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.