Nybyggda odlingslådor 0,5 m höga och nu ser det ut så här i en av dem, vad är det för djur som byggt bo? Närbelägen odlingslåda använder grannens katt som toalett. Inte riktigt vad jag planerade för....
 
  • Jordhög med hål i nybyggd odlingslåda misstänkt använts av djur för att bygga bo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny fin jord utan växtlighet är svårt att motstå för många djur. Gräv runt lite och stör, kanske är det råtta, fast hålet är väldigt stort, i kaninstorlek tycker jag. (?) Men täck över alla lådor med odlingsväv eller dylikt.

Kan den som gräver komma ner under lådan? Eller är det botten/plattor?
 
Ett lager grus i botten, på det täckduk som går upp längs kanterna och utifrån ser det helt orört ut runt. Lite rädd av mig så jag har inte vågat mig fram och störa!
 
Jiji Jiji skrev:
Ny fin jord utan växtlighet är svårt att motstå för många djur. Gräv runt lite och stör, kanske är det råtta, fast hålet är väldigt stort, i kaninstorlek tycker jag. (?) Men täck över alla lådor med odlingsväv eller dylikt.

Kan den som gräver komma ner under lådan? Eller är det botten/plattor?
Går kanin upp i upphöjda lådor också? Hellre kanin än råtta om jag får välja...
 
Tja kaniner kan ju hoppa rätt högt. Men det är kanske inte jättetroligt. Kan ju vara en katt som grävt också...

Men gräv runt lite i lådan så stör du det som ev är där. Och täck sedan lådan.
 
Det är ju hursomhelst inget farligt djur. Om det är djur där ens. Troligen är det bara någon som grävt och sedan gått sin väg.
 
Jiji Jiji skrev:
Tja kaniner kan ju hoppa rätt högt. Men det är kanske inte jättetroligt. Kan ju vara en katt som grävt också...

Men gräv runt lite i lådan så stör du det som ev är där. Och täck sedan lådan.
Stort tack för ditt svar! Jag får samla mod och gräva lite i kanten först...
 
Jiji Jiji skrev:
Det är ju hursomhelst inget farligt djur. Om det är djur där ens. Troligen är det bara någon som grävt och sedan gått sin väg.
Ok hoppas på det! Täckning fixas imorgon!
 
Tryck ner spaden snabbt och rejält och backa om du känner dig osäker. Men betänk att i den mån det är djur i lådan är de räddare för dig än du för dem.
 
Jiji Jiji skrev:
Tryck ner spaden snabbt och rejält och backa om du känner dig osäker. Men betänk att i den mån det är djur i lådan är de räddare för dig än du för dem.
Vill ju inte skada något djur heller! Vill bara att det ska flytta
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Det är nog ingen risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.