Är det någon som har erfarenhet av att måla kakel? Kakelplattorna är inte släta och befinner sig i ett kök...
Hur gör man och vilken färg är bäst? ;)
 
De gjorde det i ett avsnitt av Timells program. De finns arkiverade på nätet under svt.se
 
Det går alldeles utmärkt att måla. Föräldrarna har gjort det med bra resultat.
 
Äsch då kanske det var Ernst... ;)
 
Å jag har gjort det! Men inte i tv...

Vi målade grönorangebruna blommiga kökskakel vita i en lägenhet för 9 år sen. Blev ju skitbra, för man såg blommorna i relief.

Målartvätta bara supernoga innan, minst 2 gånger! Och laga eventuella fogar. Tror vi sandpapprade med nåt superfin grovlek också. Och använde vanlig hederlig stinkande lackfärg. (Fick alla råd från färgbutiken i Spånga, som var alldeles utomordentlig på den tiden i alla fall)

PS. Vi målade även ett grått fult gammalt klinker-badrumsgolv, med nån specialfärg, var det båtfärg?? Minns inte. Men det funkade också kanon. Dock tog vi vitt där också, inte så trevligt med alla hårstrån...
 
Byggare Babe skrev:
Dock tog vi vitt där också, inte så trevligt med alla hårstrån...
Det blir bättre när man blir äldre och håret börjar gråna ;).
 
Tack för tipsen! Nu ska jag nog våga mig på det!! ;D ;D ;D

Sofi
 
Hur gick det ??

Jag ska nog prova också ....

Jag har turkosblå färg på kökskaklet, och jag ska väl inte skylla allt på kaklet, men det är inte en särskilt hemtrevlig miljö att laga mat i.

Tänker mig knallrött tillsammans med de vita luckorna och bänkskivan i ek.
 
Jag har just målat mitt kakel i latte-färg, det blir snyggt, men jag vill ha fogarna äkta (gråa).
Nån som vet hur man göra för att få fram/nya fogar?
 
Svar till niaemma: Det finns fogpennor som man bara fyller i fog i önskad färg med, vad jag förstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.