Såg att Biltema börjat sälja en elektrisk färgspruta med modellbeteckning ES 600, för 399kr.
Någon som testat denna och kan dela med sig av sina erfarenheter och hur
den står sig mot liknande färgsputor från Bosch?

Tänkte skaffa en färgspruta för hobbymålning av möbler och småsnickerier.
 
ByggareBacchus skrev:
Såg att Biltema börjat sälja en elektrisk färgspruta med modellbeteckning ES 600, för 399kr.
Någon som testat denna och kan dela med sig av sina erfarenheter och hur
den står sig mot liknande färgsputor från Bosch?

Tänkte skaffa en färgspruta för hobbymålning av möbler och småsnickerier.
Om du har eller har tänkt skaffa en kompressor finns det anledning att titta på Julas trycksprutor för kompressoranslutning också.

--- Mats --
 
Har på senaste tiden blivit alltmer positivt överraskad av Biltemas prylar..även de snorbilliga sakerna håller hyfsad kvalitet...de kanske har en bra inköpare på plats för tillfället....eller så har kineserna blivit bättre på kvalitetskontroll (Vilket jag vet att de har rent generellt ioförsig...)
En så färgspruta är säkert värd varenda öre...har själv en bosch-dito och en tryckluftsdriven...båda varianterna duger gott för mindre prylar...men man måste fortfarande ha tålamod och en smula skicklighet när det gäller både färgblandning och appliceringsteknik:)
 
Mycket nöjd med Biltemas ES 650. Jula har en liknande för en femtilapp mer. Valde Biltemas pga att Jula har en med styrmunstycken som är justerbara och kändes klena och som en "risk för strul" grej. Tror de båda dock presterar liknande resultat. Sprutat om alla köksluckor och ett tak med hemmablandad äggoljetempera. Supernöjd. Hade inte kunnat bli bättre med annan spruta. Kanske inte en produktionsmaskin men ett riktigt bra verktyg för hemmet. Enkelt att göra rent och efter några testsprutningar på plankbitar och en skiva fattar man grejen rätt snabbt. 450 kr är ingen stor peng. Vi har lätt sparat in pengarna på den manicken i vår familj.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Mycket nöjd med Biltemas ES 650. Jula har en liknande för en femtilapp mer. Valde Biltemas pga att Jula har en med styrmunstycken som är justerbara och kändes klena och som en "risk för strul" grej. Tror de båda dock presterar liknande resultat. Sprutat om alla köksluckor och ett tak med hemmablandad äggoljetempera. Supernöjd. Hade inte kunnat bli bättre med annan spruta. Kanske inte en produktionsmaskin men ett riktigt bra verktyg för hemmet. Enkelt att göra rent och efter några testsprutningar på plankbitar och en skiva fattar man grejen rätt snabbt. 450 kr är ingen stor peng. Vi har lätt sparat in pengarna på den manicken i vår familj.

Har du målat/lackat något mer? Jag vill måla om mina innerdörrar. Köpte färg från Flugger.
I den lilla manualen står att man ska späda ut färgen tills det tar 30-40 sekunder att rinna (viskositet) och att det behövs 5-10% vatten att späda med. Jag blandade in 25% och den är fortfarande för tjock! 65 sekunder tar det!

Vågar inte späda mer.

Hur mycket späder du ut?
 
A Atom skrev:
Köpte färg från Flugger.
Jag har inte använt just den färgen men hade samma "problem" med en billig färg från Biltema som jag sprutmålade ett litet verktygsskåp med. Fungerade alldeles utmärkt. Det viktiga är att man lägger på tunt. Första lagret blir lätt att man lägger på för mycket om man är lite ovan och då rinner det. Bättre flera tunna lager än få för tjocka. Slipa med finare sandpapper innan sista lagret. Första lagret kanske inte täcker så bra men låt dig inte nedslås av det. Låt det torka och lägg på igen.

Gör ett test. Spä först en mindre mängd till rätt viskositet. Sprutmåla en plankbit eller liknande. Får du på färgen och det blir bra efter 3-4 lager så tuta och kör.

Jag använder mest äggoljetempera till möbler, inredning, tak och väggar som jag blandar själv. Då kan man styra viskositeten redan när man bereder färgen. Lite "tricky" i början. Nackdelen med äggoljetemperan är torktiden.
 
  • Älska
Atom
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.