vi kommer att bygga nytt hus inom kort för ca 2,5 m och ekonomiskt sett kommer vi inte att ha så stor marginal

nu vänder jag mig till er "experter" Vad ska vi göra??
Jag antar att bankerna gärna vill att du ska binda räntan på 5 eller 7 år med minst 5% i ränta.
Detta har min bank pratat om men vi har inte placerat några lån än

Men skulle vara tacksam för diskutioner ang detta
1% på 2,5 m blir mycket pengar
MVH Matte
 
Det e väl klart att banken vill att ni tar bundna lån... det tjänar ju dom mest på o du minst.
Jag skall köra mitt obundet, då kan man oxå byta bank lätt om man får lägre ränta någon annanstans.
 
jämfört med en 10 års bunder är skillnaden 2,5 %. det krävs mycket innan den rörliga är uppe på 5,5 %. När/om detta väl sker så har du sparat så mycket under den tid du inte har bundit räntan att du har råd med en ökning till kanske 8%.

det är så jag resonerar...
 
men finns det någon större riska att räntan smäller i taket med typ 500% som den gjorde 92 eller någe .

Det är sådant som oroar mig när man inte har så mycket marginal

det finns väl alltid tillfälle att binda räntan när man ser att den börjar krypa upppåt eller ?!?! :-/
 
Jämfört med i somras är skillnaden mellan t.ex. 5-årig och rörlig ränta lägre. Det skall tolkas som att risken för högre räntor är lägre nu än i juli. Därav skulle jag inte betala den "försäkringspremie" som ett bundet bolån innebär. Men, för de flesta finns ett värde att blanda upp räntebindningen något, genom att göra t.ex. 3 delar, 1/3 av vardera rörligt, 2 år och 4 år.

Men, din egen ekonomis marginaler sätter gränserna och att det är svårt att komma med generella råd.

Några 500% finns ingen risk för. Vi lever idag i en ekonomi med mycket lågt inflationstryck p.g.a. kontinuerliga rationaliseringar i tillverkningsindustrin, samt att riksbanken har ett långsiktigt inflationsmål på 1-3%. Då hade vi ett växelkursmål som var tvunget att försvaras "till varje pris".
 
vad ligger dom rörliga ränterna på i dag??

finns det någon bra sida där man kan hålla koll på råntorna?
 
dhööö räntorna lol
 
det känns som ganska mycket pengar att binda räntan på 5% (12) är när rörliga är mycket lägre
 
DragonLady skrev:
Det e väl klart att banken vill att ni tar bundna lån... det tjänar ju dom mest på o du minst.
Jag skall köra mitt obundet, då kan man oxå byta bank lätt om man får lägre ränta någon annanstans.
Banken tjänar mest på rörlig ränta!!
 
Min bank rekommenderar rörlig ränta om ni har kapital att ta en ränte höjning (typ 6%),om man inte har en sådan marginal bör man nog binda en del .....

 
navgha skrev:
jämfört med en 10 års bunder är skillnaden 2,5 %. det krävs mycket innan den rörliga är uppe på 5,5 %. När/om detta väl sker så har du sparat så mycket under den tid du inte har bundit räntan att du har råd med en ökning till kanske 8%.

det är så jag resonerar...
...flera ränteanalytiker anser att räntan kommer ligga runt 5-5,5% inom två år...man ska nog inte satsa alltför mycket på att dagens (historiskt sett) låga räntor håller sig i evigheter.


Och Skyfox:
Det är inte säkert att du hinner binda räntorna på en vettig nivå när räntorna väl börjar röra sig uppåt. Räntorna prissätts på förväntningar om framtida nivåer, detta gör att de bundna räntorna mycket väl kan börja stiga innan de rörliga.

Det är naturligtvis upp till var och en att göra som man vill men generellt brukar det vara framförallt hushåll med små marginaler som rekommenderas att binda en del av lånen. Detta då just de små marginalerna gör en väldigt känslig för räntehöjningar.

Alter ego

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.