Hade precis fått ut x ton planterings- (80-90m häck) och gräsmattejord (370kvm), jämnat ut, krattat, vältat och krattat och sått gräs. Och då kom lördagens skyfall här i Stockholmstrakten.

På gräsmattejorden ser det ut att vara endast grus och sand kvar, den svarta "myllan" ligger på gatan utanför och i planteringsjorden tillsammans med såar med gräsfrön....

Vad f-n gör man nu,
- sår om gräsmattan?
- lägger plast över planteringsjorden tills häcken planteras i höst?
- fräser gräsmattejorden?
- lägger in x ton jord igen?
- behöver jag gödlsa den tidigare färdiggödslade jorden

Måttligt road av det här efter 3 veckors jobb från morgon till sen kväll och "lite" pengar till grävare och jord/grusleverantörer....

:'( :'( :'(
 
Ojjojoj...... :'(, stackars dig, förstår hur urtrist det känns.

Jag skulle personligen göra så här, kratta ur planteringsjorden så den blir fri från högarna med gräsfrön, låt sedan vara tills i höst då häcken ska planteras och du ändå gräver i den, då kan du ta bort det som ev. börjat gro.

Har du stora mängder av den 'svarta myllan' på gatan så samla ihop det och använd på ställen där vattnet gjort fåror eller gropar.
Jag tror väl ändå att majoriteten av matjorden måste ligga kvar på tomten, eller.....?

Om det blivit stora ojämnheter i nivåerna så kratta och välta om dessa delar.
Så om gräsmattan så du får jämn spridning och grobarhet på fröna. Nu är ju jorden genomfuktig så gör det på en gång (om inte prognosen lovar nåt nytt skyfall i dagarna ;)).
Gödslingen tycker jag inte du ska göra nu om du sätter ut frön, för då blir det för kraftigt och blir det sen torrt så 'bränns' allt.

Du får säkert en kanongräsmatta ändå, skriv upp de förlorade gräsfröna och arbetstimmarna på 'förlustkontot', har du inte haft anledning att inrätta ett sådant personligt, internt 'konto', så skapa omedelbart ett, då ett sådant är ovärderligt för personer i husbyggar/trädgårdanläggartagen, om du är obekant med kontoformen ifråga så är det alltså av den arten att när du väl skriver upp posten där, dvs. i huvudet på dig själv, så blir den med automatik, omedelbart GLÖMD och förlåten ;) ;)

MVH och Lycka till :)//Christina.
 
lyssna på Christina:s bokföringskurs Den gäller i all gör det själv verksamhet. Lyssna förresten på resten av inläggget också. Skulle göra likadant. Du får troligen räkna med att du behöver fylla i lite gropar nästa sommar eller så iom att det som blev dränkt nu antagligen kommer att röra lite på sig de närmaste veckorna. Det är ingen ide att göra om allt för det rör sig troligen ändå...
 
Kommentarerna emottagna och kommer att genomföras till punkt och pricka, då blev det ju inte så mycket dubbeljobb i alla fall då ;D  

Får väl se om det börjar växa för mycket i häckjorden, då blir det plast. Round-up verkar lite overkill....

Bokföringstricket är en vidareutveckling och mer tydlig och rationell variant av min, "a va f-n, det har jag säkert glömt om en månad"  ;D  Tackar!

Nämnde inte att delar av myllan flöt runt i källaren när jag kom hem mitt under fredagens skyfall. 23:30 lördag kväll blev min förhöjda sarg kring källartrappen klar. Lärdom; höjer man nivån på tomten så att jorden ligger i höjd med källartrappssargen ska man inte säga "asch, det fixar jag sen"   ::)
 
Statusrapport 8)

Tja, marken blev som betong av den skuren - igen. Lyckades hjälpligt luckra upp 2-3cm medelst kratta i den kvarvarande massan bestående av sand, grus och sten (!) och sådde nytt. Givetvis kom det ju en rejäl skur till någon dag senare här i Sthlm... :-/

I de få "pölar" jag har kvar med den svarta myllen, tillika i planteringsjorden för den kommande häcken, växer gräsfröna som s-t-n redan efter en dryg vecka. Övriga sand-/stenåkern ser extremt tris ut. Men som jag förstått ska man vänta 2-3v innan Weibulls Extra green ger sig till känna?!

Kan ju också kommentera att det är märkligt vad massa grus, sten, glas, plast, skräp etc det följer med i Jehanders nyproducerade B-jord (som skulle vara tillräckligt bra för gräsmatta enligt grävaren). Är man bitter och inåtvänd kan man nog säga att min tomt ser ut som en avfallstipp. Det var ju inte riktigt det som var syftet :p

Hur som helst - det finns ju lite grönt på tomten i alla fall ;D ;D
 
småsten och grus är bara bra i jorden då det luckrar upp lite och dränerar. Plast glas osv har inte i jord att göra. Fundera på att klaga lite hos leverantören.

Kratta igenom det hela så nogrant som du kan så att du får bort glaset. För eller senare springer det troligen någon barfota över gräset, inte bra med glas då, än mindre om det är ett litet barns fötter glaset hamnar i.

 
swehjo skrev:
Kan ju också kommentera att det är märkligt vad massa grus, sten, glas, plast, skräp etc det följer med i Jehanders nyproducerade B-jord (som skulle vara tillräckligt bra för gräsmatta enligt grävaren). Är man bitter och inåtvänd kan man nog säga att min tomt ser ut som en avfallstipp. Det var ju inte riktigt det som var syftet
Antagligen vad man i vissa kommuner kallar 'grönytejord', dvs. jord uppblandad med kommunal kompostjord, vilket då innebär (inser man snabbt när man ser jorden) att mycket av det vi kommuninnevånare slänger i den komposterbara tunnan, skulle behöva minst ett par tusen år på sig att förmultna till jord ::) :p.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.