W witten skrev:
Var det samma du provade?
Nej tyvärr. Har aldrig åkt i en tesla tyvärr. Hyundai Ioniq.
Har provkört lite andra bilar men inte fastnat för de andra som jag gjorde för den här.
 
fgo fgo skrev:
Nej tyvärr. Har aldrig åkt i en tesla tyvärr. Hyundai Ioniq.
Har provkört lite andra bilar men inte fastnat för de andra som jag gjorde för den här.
Jag tror du blir jättenöjd :)
 
Jag har en Easee laddbox, den matas med 3x16 ampere trots att min bil (Nissan Leaf) bara har 1-fasladdning. Någon dag kommer man ju förmodligen byta till en bil som har 3-fasladdning så lika bra att framtidssäkra. Har en kabel permanent inkopplad och fastlåst i laddboxen, kabeln som följde med bilen ligger alltid i bagageutrymmet så man inte riskerar att glömma den.
 
  • Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
D dagmartin skrev:
Har en kabel permanent inkopplad och fastlåst i laddboxen,
Så det är inte en fast monterad kabel, utan en med kontakt i vardera änden som är fastlåst? Klok lösning då du väl har chademo i biländen och ändå måste byta kabel vid nästa bilbyte.
 
Det stämmer att det är en vanlig kabel som är fastlåst, dock är det en vanlig typ 2-kabel, Chademo är ju endast för snabbladdning och det har jag inte hemma. Men fördelarna som jag ser är flera, skulle kabeln skadas kan jag byta den utan att blanda in elektriker, och skulle jag (högst osannolikt) byta till en bensinbil igen så kan laddboxen sitta kvar men då slipper jag ha kabeln hängande där. Nackdelen är väl såklart att varje kontakt är en potentiell felkälla.
 
Ah, ok. Trodde man hade antingen eller.
 
D dagmartin skrev:
Det stämmer att det är en vanlig kabel som är fastlåst, dock är det en vanlig typ 2-kabel, Chademo är ju endast för snabbladdning och det har jag inte hemma. Men fördelarna som jag ser är flera, skulle kabeln skadas kan jag byta den utan att blanda in elektriker, och skulle jag (högst osannolikt) byta till en bensinbil igen så kan laddboxen sitta kvar men då slipper jag ha kabeln hängande där. Nackdelen är väl såklart att varje kontakt är en potentiell felkälla.
Men om en elektriker drar sladden så är borde eventuella problem med skadad sladd vara minimal. Alltså föll den anledningen.
 
Købte en easee 3 fas til fastigheten utan solceller och en zappi v2 til stuggan med solceller.

I lägenheten har brf'en garo
 
Är det någon av er som kör tibber, med easee och watty?
Det känns som ett rätt bra alternativ till traditionella elbolag.
Sen fördelen med att de laddar då elnätet är mindre belastat, positivt både för samhälle och privatperson.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, ok. Trodde man hade antingen eller.
Här framträder en av fördelarna med CCS jämtemot Chademo. CCS använder sig av typ 2 kontakten plus två extra likströmsstift under den. Med Chademo behöver man ha två helt separata laddkontakter för AC resp. DC. Chademo kommer att dö ut helt i Europa på sikt tror jag.
 
fgo fgo skrev:
Är det någon av er som kör tibber, med easee och watty?
Det känns som ett rätt bra alternativ till traditionella elbolag.
Sen fördelen med att de laddar då elnätet är mindre belastat, positivt både för samhälle och privatperson.
Du måste ändra om ditt abonnemang till timmätning. Annars har du ingen större glädje av det. Sen kan man fundera på om man tjänar någonting på det?
 
G
B Byggdjuret skrev:
Du måste ändra om ditt abonnemang till timmätning. Annars har du ingen större glädje av det. Sen kan man fundera på om man tjänar någonting på det?
Kanske inte tjänar på det. Men kan ju spara en del kanske.
 
  • Gilla
  • Haha
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du måste ändra om ditt abonnemang till timmätning. Annars har du ingen större glädje av det. Sen kan man fundera på om man tjänar någonting på det?
Jodå det är jag med på. Tack för rådet iaf.
 
W witten skrev:
Chademo kommer att dö ut helt i Europa på sikt tror jag.
Ja, det har det väl redan gjort vad gäller nya bilmodeller. Inte ens Nissan håller fast vid det.

Min villfarelse (i den mån någon bryr sig) var att jag trodde att man med chademo alltid använde den laddaren, men att bara vissa stift användes vid växelströmsladdning. Nej, jag hade inte tänkt så noga på frågan och inser nu att jag aldrig sett någon typ 2 till chademo-sladd vilket förstås hade varit fallet om jag tänkt rätt.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Kanske inte tjänar på det. Men kan ju spara en del kanske.
Men det måste till en hel del för att de ska vara värt för att spara.
Du måste ha timdebitering generellt.
Då får man betala mer för duschen på. Morgonen. Men du kan passa på att tvätt på natten. Men jag har svårt att se att man sparar så mycket som man vill tro
Det intressanta hur mycket dyrare det blir.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.