V Ville_Vessla skrev:
Tyvärr så är min inreggad 19861031 men med årsmodell -87 så den är nog tillverkad runt sommaren -86. Om jag inte minns fel kallade Volvo bilarna tillverkade efter sista juli för nästa årsmodell på den tiden. Det innebar ju också att jag fick vänta till 1:a januari 2017 innan den blev skattebefriad även om den faktiskt var i drift 30 år och 3 månader innan. Hursomhelst hör folk av sig för att köpa den trots att den står ute i skogen och inte är till salu så jag får väl se den som en pensionsförsäkring.
Därför jag skrev "från 87" och inte från årsmodell 87..

Populärt att bygga driftingbilar av gamla Volvos, de är redan bakhjulsdrivna och har stort motorutrymme = lätt att swappa i en större motor..
 
Är fullt medveten av intresset för ombyggnationer, har en granne som bygger rallybilar av helst 240 men ibland även 740.A-traktorer har dom väl slutat med Volvo nu och kör pickuper istället Men jag behåller min i originalskick, känns som det är där efterfrågan stiger mest. En norsk som såg den förra sommarn och uppenbarligen tog regnr har bjudit rätt bra per telefon men kan inte komma och titta pga Norges gränskrav. Nu börjar vi bli hyfsat OT men 25000 är bjudet för en 740 som nån bara sett på håll men jag säljer den inte till det priset.
 
S
Rostlagade en rejäl rostskada bakom vindrutan på en corolla t sport. Slipade bort all rost, det blev ett hål genom plåten. Grundlackade med hagmans stålplast tror jag den hette, sen spacklade jag med epoxi spackel, sen ett lager grundfärg till, sen metallicfärgen och sist typ 6 lager klarlack. Det höll dom 6 åren jag hade bilen iaf, och bilen körs fortfarande nu så det kanske håller än :)
 
Klassiker där jag kom ifrån var ju lokala blaskan bakom rosthålen samt platsticpadding på det. Sen sågspån eller bananer i växellådan för att slippa lagerljudet inför försäljning.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Från 87 blev 740 karosserna helgalvade..
Ja,volvo 740 ,vilket under av design den var,herregud!! i övrigt en kanonbil:geek:
 
Var för övrigt ute en sväng med "direktörsbilen" i helgen för första gången på snart ett år, stolarna , fjädringskomforten samt ljudnivån i rimliga farter är tamefan bättre än majoriteten av nya bilar. Samt framförallt, den svänger så snävt så man kan parkera där man vill, inte där man kan.
 
Ursäkta att jag föll ut av diskussionen!

Bra sandblästring verkar vara en gemensam nämnare bland svaren.

Intressant också det du skriver
H heimlaga skrev:
Sprayburksfärg för bilar är bluff. Min erfarenhet är att den håller allra högst 5 år innan rosten kommer igenom hur nogrannt man än har sandblästrat och hur väl man än oljar hålrummen och underredet.
Någon primer som du har god erfarenhet av? :)

Jag var in och bytte däck för ett par veckor sedan. Passade på att kika så gott jag kunde hur det ser ut bakom. Helt bakom går inte att se eftersom det är ett instängt utrymme. Men kunde se lite rostantydningar bakom stänkskärmen. Fick tips av verkstadskillen att lämna in bilen för en tectyl-behandling och då kan man visst också borra på lämpligt ställe för att rostskyddsbehandla bakifrån så att säga. Så att rost inte ska komma från andra sidan. Låter som en vettig idé + ordentligt framifrån.
 
  • Gilla
Maximarcus
  • Laddar…
Tomture61
Sandblästring kräver dyra verktyg (rost kan tryckas längre in i metallen) Syrabetning kan vara melodin för hobbybruk. Fosforsyra är perfekt att pensla på .
Vet ej om rostomvandlare är ok dock :thinking:
 
Redigerat:
M MRosén skrev:
Ursäkta att jag föll ut av diskussionen!

Bra sandblästring verkar vara en gemensam nämnare bland svaren.

Intressant också det du skriver

Någon primer som du har god erfarenhet av? :)

Jag var in och bytte däck för ett par veckor sedan. Passade på att kika så gott jag kunde hur det ser ut bakom. Helt bakom går inte att se eftersom det är ett instängt utrymme. Men kunde se lite rostantydningar bakom stänkskärmen. Fick tips av verkstadskillen att lämna in bilen för en tectyl-behandling och då kan man visst också borra på lämpligt ställe för att rostskyddsbehandla bakifrån så att säga. Så att rost inte ska komma från andra sidan. Låter som en vettig idé + ordentligt framifrån.
Jag minns inte produktnamnet men grundfärgen jag använder är enkomponents och tillverkad av Spies-Hecker. Säljs i enliters burk.

Givetvis skall alla hålrum borras hål i och tectylbehandlas. Har du inte råd med det sprutar du olja eller trätjära i hålrummen men de måste behandlas.
 
H heimlaga skrev:
Jag minns inte produktnamnet men grundfärgen jag använder är enkomponents och tillverkad av Spies-Hecker. Säljs i enliters burk.

Givetvis skall alla hålrum borras hål i och tectylbehandlas. Har du inte råd med det sprutar du olja eller trätjära i hålrummen men de måste behandlas.
Oj. Enkomponets?! Går emot allt jag tidigare läst om grundfärg på bil.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Fast man får hålla isär saker och ting lite grann. En grundfärg på en bil är avsedd att göra vidhäftningen god på de kommande färglagren. Inte att det primärt skulle vara nå rostskydd. Är det rost kvar bakom 2k färg oavsett hur bra den är och det kan ta sig in fukt så rostar det iallafall. Det är därför svetsporer är en styggelse och likaså att inte behandla baksidan med krypolja.
En del håller ju på och krånglar med zinkfärger och kallgalv och gud vet allt för att det inte ska rosta men allt sånt skit brukar bara sluta med blåsor i topplacken och alla möjliga reaktioner. Det är inga bra grundfärger alls.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
Så vad är det för skillnad på grundfärg och rostskyddsfärg?

Staffan
 
Tomture61
Rostskyddsfärg kan ha en komponent i sig som aktivt förhindrar rost + att den är tätare än grundfärg (släpper inte igenom fukt)
 
Staffans2000
Så det finns ingen nackdel med att använda rostskyddsfärg som grundfärg?

Staffan
 
Tomture61
Törs jag inte sia om , grundfärg borde ha en bättre yta för vidhäftning av toppfärgen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.