Tackade nej till startanslutningen av fiber......
”Tvingade” dom att gräva ner till grannen istället för att dra luftledning över min mark, har sedan dess fått Skanova att fimpa koppartråden i förtid och får erbjudande om efteranslutning till samma kostnad som vid starten..... dock är anslutningen dryga året bort
Största skillnaden här är att nu får man efteransluta utan krav på abbonemang och varje månad som 4G fungerar gör att anslutningen känns billigare........
Men tar man tv via fiber istället för satelit går det ungefär på ett ut när anslutningen kommer
Och framför allt så kommer jag slippa luftkabeln nu när stolparna är nerplockade
 
H Harald Blåtumme skrev:
Varför tror du att mobilt bredband kommer att vara mer stabilt? Vad menar du med ”stabilt” i så fall? Kanske missförstår jag vad du menar.
Av erfarenhet. ADSL tappar anslutningen dagligen, om än bara korta stunder. Nätet på våra mobiler funkar alltid.
 
L Lucif3r skrev:
Många routrar stödjer ju annars 3/4G via en USB-adapter, och vad jag har sett är 3/4G USB-adaptrar inte speciellt dyra. Många operatörer brukar även kunna skicka ut en gratis om man har abonemang hos dom.

Så du behöver ju nödvändigtvis inte köpa en router som är specifikt för 3/4G, utan det går ju att köpa en "vanlig" modell lite bättre(ca 1000-lappen) som du sen även har nytta av när du får fibret :)
Jag har en ASUS RT-AC66 som visserligen börjar bli till åren, men den stödjer ovannämnda 3/4G via USB adapter.
Vill gärna ha en router med extern 4g antenn. Min tidigare erfarenhet av usb adaptrar är inte så god. Men du har ju helt rätt i att jag behöver en router även till fibret, så långt tänkte jag inte :) ADSL routern ska ju tillbaka och någon annan router har jag inte. Så jag får helt enkelt köpa en som stödjer både 4g via simkort och har Wan-port. Problemet löst.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Av erfarenhet. ADSL tappar anslutningen dagligen, om än bara korta stunder. Nätet på våra mobiler funkar alltid.
Du kan inte jämföra ADSL mot fiber. Totalt skilda teknologier.

Fiberanslutningar, efter min egen erfarenhet av vår, är extremt stabila. Normalt ligger de och tuffar på åravis i stöten. Visst det kan hända att det sker något typ att en kabel grävs av men då är det uppe igen inom några timmar.

Med stabilitet menar jag att man har en mycket låg latens och nästan obefintligt jitter, detta gör att du får mycket stabila videokonferensuppkopplingar tex, eller stabila uppkopplingar mot servrar för gaming om du pysslar med sådant.

Med mobila bredband, ”4G”, så är det mer olika hur det blir. Har du fina uppkopplingsförhållanden i tätort så kan det vara helt ok åtminstone under de tider där du har låg nätbelastning, utanför tätort kan det vara precis hur kasst som helst ena stunden ok nästa, konstant kasst eller att det är relativt ok ibland.
 
KristinaRT
Nu talar jag ju bara för mig, men för mig är det otänkbart att köpa ett hus utan fiber oavsett om jag skulle leta idag eller i framtiden.
En driftsäker uppkoppling är absolut nödvändigt och jag vill inte vara beroende av ett allt mer överbefolkat mobilnät.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
Då kan jag inte bidra med någon information, sorry. Vi lämnade ADSL för fiber för ca 10 år sedan och jag har ingen aning hur det funkar idag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du kan inte jämföra ADSL mot fiber. Totalt skilda teknologier.

Fiberanslutningar, efter min egen erfarenhet av vår, är extremt stabila. Normalt ligger de och tuffar på åravis i stöten. Visst det kan hända att det sker något typ att en kabel grävs av men då är det uppe igen inom några timmar.

Med stabilitet menar jag att man har en mycket låg latens och nästan obefintligt jitter, detta gör att du får mycket stabila videokonferensuppkopplingar tex, eller stabila uppkopplingar mot servrar för gaming om du pysslar med sådant.

Med mobila bredband, ”4G”, så är det mer olika hur det blir. Har du fina uppkopplingsförhållanden i tätort så kan det vara helt ok åtminstone under de tider där du har låg nätbelastning, utanför tätort kan det vara precis hur kasst som helst ena stunden ok nästa, konstant kasst eller att det är relativt ok ibland.
Nu misstolkar du mig helt. Jag har aldrig sagt att mobilt skulle vara mer stabilt än fiber. Jag sa upp mitt ADSL till förmån för mobilt. Men av en slump (eller?) så fick jag fibererbjudande några dagar senare. Så nu har jag meddelat att jag vill ha fiber, men funderar på vad jag ska ha under tiden. Men har väl bestämt mig för mobilt nu.
 
Marojo Marojo skrev:
Vill gärna ha en router med extern 4g antenn. Min tidigare erfarenhet av usb adaptrar är inte så god. Men du har ju helt rätt i att jag behöver en router även till fibret, så långt tänkte jag inte :) ADSL routern ska ju tillbaka och någon annan router har jag inte. Så jag får helt enkelt köpa en som stödjer både 4g via simkort och har Wan-port. Problemet löst.
Kolla på tradera eller blocket, brukar komma ut 4g routers med externa antenner lite då och då när folk fått igång sin fiber i stugorna.
 
A AndersS skrev:
Kan inte stämma, man behöver inte byta några fiberdelar.
Många äldre fiberinstallationer har för mycket reflektioner i svetsarna för de högsta hastigheterna. I fibernätet där jag bor så har en firma åkt runt och proaktivt svetsat om alla fiberändar hemma hos folk samt bytt fiberkonverter (vilket i vårt fall beror på att man bytte switch-teknologi till 10GPON samtidigt). Jag vet dock att man på annat håll valt att göra detta "on demand", dvs det är först när kunden beställer en tjänst som kräver ny fiberkonverterare som man gör jobbet.

En annan sak som kan ha med detta att göra (beroende på leverantör av nätutrustningen) är om man använder endast den ena fibern eller bägge. Jag vet att man ibland inte har tillräckligt med fibrer i områdesnätet för att kunna använda bägge fibrerna till kunden. Men även om man har tillräcklig kapacitet utan omblåsning så kan man behöva svetsa fibern på flera ställen för att leverera tjänsten.

Det skulle kunna vara något av detta som @Lucif3r fått göra.

Jag har byggt fibernät i ett tidigare liv och känner de som har det som yrke fortfarande...
 
MaxHugo
F Freddan#1 skrev:
Blir allt ändå trådlöst om några år. Eller skall jag satsa på fiber? Alltså ni som vet, inte tror eller tycker.
Behöver du fiber idag är frågan.
Jag tror inte fiber kommer bli en vågmästarroll i framtiden vid försäljning. Gissar du fått fiber fram till tomten, så tjänsten kommer alltid finnas för nästa ägare och förmodligen för samma pris.

Nu är vi bara två i huset men klara oss fint på vanligt ADSL även när vi kollar tex olika filmer. Laddar man hem stora "semester filmer" så kan det vara gött med 100 Mbit. Stream 4k från tex Netflix funkar hur bra som hälst med ADSL pga komprimerade filmer.

Men har man två tonåringar som har intresse för online fps spel m.m så hade jag kört fiber.
 
Jonas Persson
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag tror inte fiber kommer bli en vågmästarroll i framtiden vid försäljning.
Nu tror vi igen. Så här sa en mäklare för 3,5 år sedan. Tror inte kravet minskat, snarare ökat.
https://sverigesradio.se/artikel/6659628

Läste samma råd i veckans lokalblaska.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
MaxHugo MaxHugo skrev:
Behöver du fiber idag är frågan.
Jag tror inte fiber kommer bli en vågmästarroll i framtiden vid försäljning. Gissar du fått fiber fram till tomten, så tjänsten kommer alltid finnas för nästa ägare och förmodligen för samma pris.

Nu är vi bara två i huset men klara oss fint på vanligt ADSL även när vi kollar tex olika filmer. Laddar man hem stora "semester filmer" så kan det vara gött med 100 Mbit. Stream 4k från tex Netflix funkar hur bra som hälst med ADSL pga komprimerade filmer.

Men har man två tonåringar som har intresse för online fps spel m.m så hade jag kört fiber.
Tror gör man i kyrkan.
 
MaxHugo
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu tror vi igen. Så här sa en mäklare för 3,5 år sedan. Tror inte kravet minskat, snarare ökat.
[länk]

Läste samma råd i veckans lokalblaska.
Vadå "nu tror vi igen". Ställer man en fråga om framtiden så är det ingen som vet.

3,5 års gammal information
En mäklare som vill att vi ökar värdet på våra hus
Någon i tidningen sa det.

Skulle jag hitta ett hus jag vill ha, så skulle inte en installation på 20000kr hindra mig från att köra det.
Jag gav TS min åsikt och hur jag tänker inför framtiden.
 
Jonas Persson
Läs igen, mäklaren sa inte att värdet behöver stiga då det är mycket svårt att räkna på, men oavsett om priset går upp vill spekulanter ha fiber. Fiber behöver inte höja värdet, men precis som att vissa bara väljer hus med balkong eller minst fyra rum, så har många fiber som krav. Finns det inte så tittar man på andra hus.

Detta uttalande finns det många som står bakom, jag valde bara en artikel från en neutral sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.