Tack för alla bra tips! Vilket trevligt forum.
 
Är det någon som har tips på takhögtalare som man bygger in? Som sedan passar med trådlös styrning från ex spotify.
 
Nätverksuttag som många talat om tidigare, dels till kameror dels till AP som lätt glöms bort. Tänk även på att ta STORA dosor speciellt till elen. Gärna pungdosor så du kan om du vill använda lite smartare automation än Hue som du verkade använda nu. Efter 6 år med automation i varierande grad så skulle jag idag inte vilja vara utan. Vilken lösning man väljer hänger mest på vilken religion som faller en på läppen, om det sen är blåtand (plejd), z-wave (fibaro mfl), zigbee(Ikea mfl) eller wifi(shelly mfl) spelar mindre roll men en controller i huset är i mitt tycke avgörande.
 
tommib
P Pvesterlund skrev:
Är det någon som har tips på takhögtalare som man bygger in? Som sedan passar med trådlös styrning från ex spotify.
Ang takhögtalare så skulle jag rekommendera att man tar helt vanliga dumma inbyggnadshögtalare och drar kabel till en punkt där man kan sätta ljudkällan. Då kan man välja fritt hur man ska mata sina högtalare. Med fördel drar man alla högtalare till samma punkt så kan man använda flerkanalsförstärkare samt lite mer professionella multiroomlösningar om man vill, eller en packe billiga Wish-spelare om man hellre vill det.

Att bygga in "smarta" högtalare är dömt att sluta i besvikelse om några år. Om man ändå vill ha det erbjuder t.ex. Sonos en In-wallhögtalare.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ang takhögtalare så skulle jag rekommendera att man tar helt vanliga dumma inbyggnadshögtalare och drar kabel till en punkt där man kan sätta ljudkällan. Då kan man välja fritt hur man ska mata sina högtalare. Med fördel drar man alla högtalare till samma punkt så kan man använda flerkanalsförstärkare samt lite mer professionella multiroomlösningar om man vill, eller en packe billiga Wish-spelare om man hellre vill det.

Att bygga in "smarta" högtalare är dömt att sluta i besvikelse om några år. Om man ändå vill ha det erbjuder t.ex. Sonos en In-wallhögtalare.
Sonos in Wall högtalare är verkligen det bästa på marknaden för vanliga dödliga
 
tommib tommib skrev:
Ang takhögtalare så skulle jag rekommendera att man tar helt vanliga dumma inbyggnadshögtalare och drar kabel till en punkt där man kan sätta ljudkällan. Då kan man välja fritt hur man ska mata sina högtalare. Med fördel drar man alla högtalare till samma punkt så kan man använda flerkanalsförstärkare samt lite mer professionella multiroomlösningar om man vill, eller en packe billiga Wish-spelare om man hellre vill det.

Att bygga in "smarta" högtalare är dömt att sluta i besvikelse om några år. Om man ändå vill ha det erbjuder t.ex. Sonos en In-wallhögtalare.
Håller helt med. Vill man ha bra ljud så skulle jag absolut rekommendera Speakercraft för inbyggnad och mata dessa med valfri förstärkare. T.ex. en Sonos Amp om man vill hoppa på det tåget.

Speakercraft in-Wall- eller in-Ceiling-högtalare är verkligen det bästa på marknaden för vanliga dödliga. ;)
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
Dra rör för centraldammsugare om möjlighet finns (Robotdammsugare i all ära, den är ett komplement till riktig dammsugare).
En grupp för varje eluttag i köket. Många uttag.
Dra trådad koppling till alla arbetsplatser, tv-apparater och annat man vill ha säker internetkoppling till (Wifi i all ära men det är långsammare och mer känsligt än trådat).

De två senare ångrar jag själv att jag inte gjorde fullt ut.
 
Dra fram el till dörren så du kan köra integrerar e-lås inte de där groteska yale doorman etc

De kostar dock lite mer runt 20k men värt det
 
richardtenggren
B byggarätt skrev:
Sonos in Wall högtalare är verkligen det bästa på marknaden för vanliga dödliga
Fast sonos in-Wall är väl lika dumma som B&W eller Canton etc?
De kräver ju ändå en Sonos amp?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dra fram el till dörren så du kan köra integrerar e-lås inte de där groteska yale doorman etc

De kostar dock lite mer runt 20k men värt det
Inte hört talas om? Var hittar jag sådana?
 
E
tommib tommib skrev:
Värmepump med app är väldigt överreklamrat. Vad exakt är det som man behöver fippla med där?
Är man borta hemifrån periodvis tycker jag att det är trevligt att få in dessa uppgifter :

Hur mycket belastning det ligger på var fas.
Hur länge nätverket legat nere.
Hur länge strömavbrottet varat.
Övriga driftlarm exempelvis filterrengörning.
Fjärrstyrning.

Allt detta får man med exempelvis Nibes lösning, är man alltid hemma och övervakar behövs det kanske inte i samma utsträckning.
 
tommib
Var och en blir salig på sin tro. Jag kan dock inte se vad det finns för vits med att se de flesta av de där grejerna på distans.

Driftlarm är absolut bra att få. Jag har löst det på annat sätt (integration med larmet). Temperatur går också via ett annat system.

Fjärrstyrning ser jag inte vitsen med. Varför skulle du vilja ändra värmen när du inte är hemma. Jag nickar inte med värmen ens när jag bär hemma.

Mitt stora problem med alla appar är att de alltid går via en server hos tillverkaren. Jag vill köra övervakningen själv, utan fjorton olika appar av undermålig kvalitet. Jag vill inte heller ha massa nätverksanslutna saker som pratar med omvärlden obehindrat. Det är min uppfattning, andra gör annorlunda avvägningar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Var och en blir salig på sin tro. Jag kan dock inte se vad det finns för vits med att se de flesta av de där grejerna på distans.

Driftlarm är absolut bra att få. Jag har löst det på annat sätt (integration med larmet). Temperatur går också via ett annat system.

Fjärrstyrning ser jag inte vitsen med. Varför skulle du vilja ändra värmen när du inte är hemma. Jag nickar inte med värmen ens när jag bär hemma.

Mitt stora problem med alla appar är att de alltid går via en server hos tillverkaren. Jag vill köra övervakningen själv, utan fjorton olika appar av undermålig kvalitet. Jag vill inte heller ha massa nätverksanslutna saker som pratar med omvärlden obehindrat. Det är min uppfattning, andra gör annorlunda avvägningar.
Ja, du kan ju styra annat än värmen, exempelvis varmvatten eller ventilation.
Vet inte varför men skulle behöva 14 appar heller.
Men det kan ju vara bra att se den momentana strömförbrukningen/fas så inte något står och drar i onödan.

Såklart kan man även klara sig utan detta också, men det följer ju ändå med.
 
tommib tommib skrev:
Värmepump med app är väldigt överreklamrat. Vad exakt är det som man behöver fippla med där?
När frugan sitter och ammar och fjärrkontrollen ligger på fel ställe, så kan hon ringa till mannen på jobbet och be honom sänka/höja värmen några grader.;)
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.