Hej,
Vi har köpt hus och hade tillträde för två månader sedan. Vår säljare hade inte med sig några viktiga papper till tillträdet utan sa sig ha allt i flyttkartonger mm och behöva leta igenom pärmar.
Säljare har ännu inte lämnat ifrån sig något och är inte lika benägen att svara på vår kontakt längre.

någon som har tips på vad man ska göra? Samt ännu viktigare: vilka relevanta handlingar är det som köpare ska förväntas få med sig?
 
Vad specifikt är det för dokument är det ni saknar?
 
Grattis till huset

Vi har samma erfarenhet. Det går att få tag på det mesta genom omvägar, tex bygglov/ritningar via kommunen eller hustillverkare.

Sedan kan det vara bra att kika om det finns garantier/förlängd försäkring på uppvärmningssystem, många gånger är det Arctic som hanterar detta. De har även en logg på eventuella arbeten som genomförts på systemet.

Huspärm är trevligt men många gånger överskattad i värde i förhållande till vad den innehåller.

Visst smidigt att ta reda på vilka hantverkare/företag som använts vid tidigare reparationer/service. Dock är min erfarenhet att det inte ger mer av en trygghet. Visst skönt att ha en lista på hantverkare att kontakta vid problem, men även här finns det alternativa vägar.
 
V VeronicaPos skrev:
Hej,
Vi har köpt hus och hade tillträde för två månader sedan. Vår säljare hade inte med sig några viktiga papper till tillträdet utan sa sig ha allt i flyttkartonger mm och behöva leta igenom pärmar.
Säljare har ännu inte lämnat ifrån sig något och är inte lika benägen att svara på vår kontakt längre.

någon som har tips på vad man ska göra? Samt ännu viktigare: vilka relevanta handlingar är det som köpare ska förväntas få med sig?
Det finns egentligen inga krav på att överlämna underlag av olika slag. Om frågan är viktig kan det vara klokt att ta upp detta tidigt under processen, så att säljaren är medveten om önskemålet. För många blir det en stressig period kring flytten så papper och annat kan komma bort. Men min egen erfarenhet är att många säljare samlar bruksanvisningar och andra papper och lämnar kvar detta vid flytten. Numera kan man också ofta hitta anvisningar på internet.
 
"Huspärm" är ju en relativt ny företeelse Jag skulle tro att hus byggda före ca 1980 sällan har huspärmar, möjligen har man delar av dom dokument som en gång fans. Och eftersom dom flesta under åren gjort förändringar som inte förts in i pärmen så brukar dom ha ett marginellt värde.
 
E elmont skrev:
"Huspärm" är ju en relativt ny företeelse Jag skulle tro att hus byggda före ca 1980 sällan har huspärmar, möjligen har man delar av dom dokument som en gång fans. Och eftersom dom flesta under åren gjort förändringar som inte förts in i pärmen så brukar dom ha ett marginellt värde.
Jodå, fick en sådan pärm som jag efter 5-6 år slängde. Innehöll bruksanvisningar från tidigare vitvaror, inköpskvitto från 90-talet på nån tv, försäkringsbrev, stämmoprotokoll...
 
Det är en egen paragraf i standard kontraktet att dokument som köpare anser vara av betydelse ska överlämnas senast vid tillträde...

K klimt skrev:
Det finns egentligen inga krav på att överlämna underlag av olika slag. Om frågan är viktig kan det vara klokt att ta upp detta tidigt under processen, så att säljaren är medveten om önskemålet. För många blir det en stressig period kring flytten så papper och annat kan komma bort. Men min egen erfarenhet är att många säljare samlar bruksanvisningar och andra papper och lämnar kvar detta vid flytten. Numera kan man också ofta hitta anvisningar på internet.
 
Tack för svar. Tråkigt för er också då antar jag.

Gällande det du nämner, är det endast merarbete som du menar är resultat eller tillkommer även kostnader för att få ut olika dokument?

I vårt fall är huset byggt 2012. Så det borde finnas nubyggnadsgarantier ?! Vore trevligt att veta vilken firma som byggt huset tex...

kanonvallen kanonvallen skrev:
Grattis till huset

Vi har samma erfarenhet. Det går att få tag på det mesta genom omvägar, tex bygglov/ritningar via kommunen eller hustillverkare.

Sedan kan det vara bra att kika om det finns garantier/förlängd försäkring på uppvärmningssystem, många gånger är det Arctic som hanterar detta. De har även en logg på eventuella arbeten som genomförts på systemet.

Huspärm är trevligt men många gånger överskattad i värde i förhållande till vad den innehåller.

Visst smidigt att ta reda på vilka hantverkare/företag som använts vid tidigare reparationer/service. Dock är min erfarenhet att det inte ger mer av en trygghet. Visst skönt att ha en lista på hantverkare att kontakta vid problem, men även här finns det alternativa vägar.
 
V VeronicaPos skrev:
Tack för svar. Tråkigt för er också då antar jag.

Gällande det du nämner, är det endast merarbete som du menar är resultat eller tillkommer även kostnader för att få ut olika dokument?

I vårt fall är huset byggt 2012. Så det borde finnas nubyggnadsgarantier ?! Vore trevligt att veta vilken firma som byggt huset tex...
Initialt var vår känsla att detta var negativt (huset byggt 2009 och förvärvades 2018).
Försökte gå på säljaren men de visade inte något större intresse

Nu några år in är ”pärmen” så gott som komplett genom vanligt detektivarbete, det har varit ett bra sätt att lära känna huset. Ta kontakt med kommun för att fått ut bygglovshandlingar. Och ev husfirma för att få information om entreprenad. Alla har varit vänliga och det har inte kostat oss något. Sen skulle jag inte fokusera så mkt på dolda felförsäkring/byggfelsförsäkring. Byggfel/dolda fel kostar oftast mer i tid att argumentera för än att bara åtgärda. Byggfelsförsäkring och dolda felförsäkring är designade för att vara svåra att nyttja.


Tips för att lära känna husets skick (listan har kompletterats under åren och vid nästa husköp är det detta vi kommer kolla på redan dag 1):
Kolla isolering på vind (bör vara 500mm)
Kolla isolering vägg (minst 200mm, utifrån sett vindpapp, 145mm isolering, ångspärrsplast, 45mm isolering, väggbeklädnad.
Kolla uppvärmning/ventilation, kolla filter, felkoder etc
Kolla avloppsrör (vi gjorde en rörinspektion och spolade rent)
Kontrollera alla kranar/handfat/vattenlås
Kontrollera elcentral (vi tog in en elektriker som i samband med dimmerbyte kollade elcentralmoch efterdrog alla kablar)
Efter att ha gjort detta har man en väldigt bra uppfattning om husets skick
 
Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.