Hej

Det e sådär att vi har ingen element i dagsläget i badrummet och skulle vilja ha ett där. Då badrummet är renoverat så det enda jag hittade som va IP44 och 400V va en ADAX som va skit ful.

Nu efter massa googlande så hittade jag denna
https://www.elgiganten.se/product/h...P08WIFIWH/adax-clea-element-med-wifi-h-08-vit

Texten står: Elementet har stänkskydd (IP24-certifierad) och kan monteras i badrum och dusch. (OBS: Endast godkänd för dusch i Sverige, ej badrum)

Får inte ihop det. "ej badrum"?

Tanken är att elementet ska sitta på den högra väggen. Kommer kanske vara runt 50cm från handfatet. Kanske mer. Beror på var exakt man skruvar fast den. Helst skulle jag vilja hitta en regel men förhoppningsvis är det gips och nån plyfa skiva där.

Vad säger regelverket? Försökte mig på med att läsa om zoner men blir inte riktigt klok på dessa. Eller man kanske inte behöver tänka så mycke på zoner i lägen när det är så långt från dusch + att det är duschväggar.
Modernt badrum med duschhörna, toalett och handfat, potentiell plats för element på höger vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Hej

Det e sådär att vi har ingen element i dagsläget i badrummet och skulle vilja ha ett där. Då badrummet är renoverat så det enda jag hittade som va IP44 och 400V va en ADAX som va skit ful.

Nu efter massa googlande så hittade jag denna
[länk]

Texten står: Elementet har stänkskydd (IP24-certifierad) och kan monteras i badrum och dusch. (OBS: Endast godkänd för dusch i Sverige, ej badrum)

Får inte ihop det. "ej badrum"?

Tanken är att elementet ska sitta på den högra väggen. Kommer kanske vara runt 50cm från handfatet. Kanske mer. Beror på var exakt man skruvar fast den. Helst skulle jag vilja hitta en regel men förhoppningsvis är det gips och nån plyfa skiva där.

Vad säger regelverket? Försökte mig på med att läsa om zoner men blir inte riktigt klok på dessa. Eller man kanske inte behöver tänka så mycke på zoner i lägen när det är så långt från dusch + att det är duschväggar.
[bild]
Hej kolla denna länk, Element i våta rum - Adax, där får du reglerna. Tänk på att man bör använda ett lågtempererat så att yttemperaturen blir max 60 gr.
 
Tack för svar.

Hittade nu ADAX Neo H WT 400w samt 400v, vilka är snyggare samt IP24 dubbelisolerade. Denna bör man kunna ha där jag har tänkt eller har jag fel?
Men det står inget om max 60grader hölje så att säga. Den enda elementet det står det på som jag har hittat är ADAX våtrumselement som i min smak inte är så snygg samt att den bygger ut mer från väggen.

Nån som vet om denna 60c på ADAX Neo? Och varför bör man ha det i badrum?
 
Max 60˚ C borde väl vara för att minska brännskaderisken. Dels är golvet ofta halkigt i badrum och dels går man oftare runt utan eller med bara lite kläder på sig i badrum.
När temperaturen är över 60˚C så får man snabbt brännskador, jag har för mig att övre gränsen för tappvarmvattnet är på 60˚ (eller var det 55˚)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.