Min Al-ko flismaskin (New Tec 1400) la plötsligt av. Jag tror att jag kortslöt den pga av vattenstänk nära kontakten (som osmart nog var ansluten till inomhus-el-förlängning utan vidare stänkskydd). Jag hoppas att jag kan byta en säkring och få den att snurra igen. Men ville fråga er om ni tror att det kan va nåt annat? Kondensatorn?

När jag googlar hittar jag bara knapphändig info om att maskinen ska ha en 16 amperes säkring. Men jag förstår inte var nånstans den i så fall sitter... Har öppnat upp så mycket jag pallar (en hel del skruvande för att komma in i själva motordelen av maskinen, och jag tänker att en säkring borde vara mer lättillgängligt placerad?) men gått bet på placering av denna säkring, om den nu går att byta.

All hjälp tas tacksamt emot!
 
A
Är det ström fram till maskinen(i förlängningssladden)?
 
Handyman 1 skrev:
Är det ström fram till maskinen(i förlängningssladden)?
ja det är det!
 
Säkringen som menas är den som går till vägguttaget som maskinen ansluts till.
Kan dock finnas ett överhettningskydd på motorn som ev. måste återställas.
 
Aha, då är jag med. Detta överhettningsskydd, vet du var det sitter nånstans, eller hur man återställer det?
 
Nej, men det borde inte vara så svårt att hitta, kanske sitter ihop med start/stopp?
Har du en manual borde det stå där, annars får du väl leta runt lite.
 
Köpte den beggad, och hittar ingen manual på nätet dessvärre...
 
Rätt ofta sitter det även fast något i kniven som hindrar maskinen från att starta.
 
Den är ren! Men tändningen helt död...
 
Kan vara kondensator på den .Som är felet.
Det var det felet på min.
 
Aha. Lyckades du byta kondensator på din?
 
Lämnade in den till kille som lagade allt.
 
M Manhunter skrev:
Kan vara kondensator på den .Som är felet.
Det var det felet på min.
Var nånstans kan denna kondensator sitta?

Innan jag slänger iväg denna flismaskin öppnade jag upp den en sista gång för att se om jag blev klokare på om den kunde gå att fixa - fick dessa två bilder, som väl i och för sig inte är särskilt förklarande - kan nån av er kunniga se om det ser ut att finnas en säkring eller kondensator jag själv skulle kunna byta, med rudimentära kunskaper / skills i ämnet? Förutom av- och på-vridreglage har den även en svart knapp. När man öppnar upp flismaskinen tror jag mig se att denna knapp, i intryckt läge, bryter strömmen. Internt av en flismaskin med på-/av-vridreglage och en svart strömbrytarknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre av flismaskin med elektriska komponenter och ledningar, inklusive en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Utan att vara helt hundra påminner den vita brytaren där kablarna sitter att denna också är säkringen. Om du lyfter upp denna sitter där troligen en svart eller röd återställnings knapp som då trycks in. Alltså i botten påbuden vita
Mvh Stefan
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
S Ssv skrev:
Hej
Utan att vara helt hundra påminner den vita brytaren där kablarna sitter att denna också är säkringen. Om du lyfter upp denna sitter där troligen en svart eller röd återställnings knapp som då trycks in. Alltså i botten påbuden vita
Mvh Stefan
tusen tack Stefan för tipset! Nu har den dock tyvärr hunnit till återvinningscentralen…
 
  • Wow
multix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.