Grävde en liten testgrop på tomten som skall bebyggas nästa år. Men nu vet jag inte riktigt hur man ska göra med grunden. Testgropen vart ca 70-80cm djup och redan dagen efter så vart det 10cm vatten i den.
Testgrop grävd på en tomt med sand och lera, omgiven av grönt gräs och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testgrop på tomt med vattenansamling, poröst sand- och lerlager syns, gräs och rötter på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu 2 veckor senare när man vart dit och lade markduken för parkeringen vart gropen fylld upp till jordlagret
Testgrop på blivande byggtomt fylld med vatten, visande jordlager av sand och lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand med handske håller sand- och lera-prover med en grävd grop fylld med vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det understa lagret verkar bestå av sand och lera, väldigt poröst när det legat i solen och torkat, bara smulas sönder så fort man trycker lite på det

Då är min fråga, vilken typ av grund är att föredra i detta fall ? Hade tänkt plintar men lite osäker eftersom vattnet kommer upp så högt nu på hösten och det har inte regnat speciellt mycket.

Dränera marken måste göras ordentligt så det kommer att dras rör som går till diket vid tomtgränsen. Något mer jag bör tänka extra på ?

EDIT Kanske ska tilläga att det skall byggas en sommarstuga på 50 kvm här så ingen villa eller stort hus
 
Det här verkar svårt. Finns det en torrare plats på tomten du kan bygga på? Om inte behöver du dränera marken för att kunna bygga där. Finns det lägre punkt du kan dika mot? Här krävs ganska stort markarbete. Hur ser det ut på våren vid snösmältning? Tipsar om att sgu har rn karttjänst där du kan se grundvattennivå.

Jag bygger själv fritidshus, men tog hjälp med att gjuta platta. Funderade först på att bygga på en lägre sankare del av tomten, men då skulle det krävas pålning för grundläggning då det var svårt att dränera bort vatten. Jättedyrt!
 
Vägen och diket är ca 12m bort och det sluttar ner mot vägen österut. Total fallhöjd på hela tomten är ca 2m, från bakkanten (västsidan) till vägen. Men misstänker att den bergsryggen som sticker upp på tomtgränsen på norra sidan som är boven i det hela. Samt att man har fällt ett 20-tal träd på hela tomten.

Blir och gräva lite runt bergsknallen och se lite hur den bergsformationen går på tomten.

Så fort bygglovet blivit godkänt får man helt enkelt gräva ur grunden och dra dräneringar till diket och se hur det ser ut på vårkanten och hösten när marken är som blötast.

Blir det en pool då får man fundera på andra alternativ, husbåt eller nått liknande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.