A
Hej! Bor i ett hus med putsad fasad. Tegel undertill. Vi har en spricka i ena väggen som förra ägarna fick när de satte in nya fönster och sen tätade med något silikon. Nu har vi märkt att det vid kraftigt slagregn börjat läcka in vid ett av fönstren på bottenplan och vi ska nu laga sprickan. Sprickan är ca 3 meter lång och byggaren som var här och kikade sa att de skulle behöva ta bort putsen, lägga nytt tätskikt och sen putsa om. Det skulle enl offerten gå på 62 tusen i endast arbetskostnad med en timpeng på 1000kr/h dvs 62 timmars arbete. Låter mycket i mina öron för en 3 meters spricka, men å andra sidan är jag inte särdeles insatt. Vad kostar det egentligen att fixa till en del av en vägg? Och även om vi skulle behöva putsa om i princip hela väggen på ca 45 kvm, vad skulle det isåfall rimligen kosta?
 
Det måste blivit en miss i kommunikationen om de bara skulle laga sprickan, det tar högst 3 timmar om man räknar utkörning osv. Närmare 10 timmar om man måste ha ställning.
Sen förstår jag inte vad tätskikt är för något när man snacka om puts. Om du inte menar att man måste göra om inne?
 
A
L Lerstenstegel skrev:
Det måste blivit en miss i kommunikationen om de bara skulle laga sprickan, det tar högst 3 timmar om man räknar utkörning osv. Närmare 10 timmar om man måste ha ställning.
Sen förstår jag inte vad tätskikt är för något när man snacka om puts. Om du inte menar att man måste göra om inne?
Jag vet inte vad han menade med tätskikt, men eftersom det läcker in när det regnar mycket menade han väl att på något sätt täta... Nu nyss när jag berättade för min man om ditt svar (det var han som pratade med byggaren) säger han att det kanske inte var exakt ordet tätskikt han sa och minns inte mer än så. Byggaren pratade kort om att ev fixa till mindre småsprickor uppe vid nocken. Men även om han tänkte med allt det i sin offert, kan det verkligen ta 62 timmar att putsa om de extra 15 kvm? Och 1000kr/h exkl material låter mycket.
 
Nej det gör det inte, ska ni hugga ner allt så bör det landa under eller runt 2000/m2(ta det inte för exakt där men det är väl rimligt för en firma att kunna visa varför priset är så) med allt (bila ner allt, städ och bortforsling, tvätta, täcka, bruk, grunda, puts utfyllnad, puts yta, målning, ställning hyra/bygga/riva.)

Så ni borde ta in andra offerter för det med timlönen känns konstigt. Hade det stått 64m2 @ 1000kr + moms och material hade det varit mer förståelse men ändå inte då gavlarna är 45m2 och de bara skulle putsa om 15m2.
 
A
L Lerstenstegel skrev:
Nej det gör det inte, ska ni hugga ner allt så bör det landa under eller runt 2000/m2(ta det inte för exakt där men det är väl rimligt för en firma att kunna visa varför priset är så) med allt (bila ner allt, städ och bortforsling, tvätta, täcka, bruk, grunda, puts utfyllnad, puts yta, målning, ställning hyra/bygga/riva.)

Så ni borde ta in andra offerter för det med timlönen känns konstigt. Hade det stått 64m2 @ 1000kr + moms och material hade det varit mer förståelse men ändå inte då gavlarna är 45m2 och de bara skulle putsa om 15m2.
Vi är på väg att ta in fler offerter och har även bett denne byggare speca mer vad han egentligen menar och vad kostnaderna är, men blev lite chockade och ville kolla om detta lät normalt med timmarna och så. Har ju försökt söka runt på vad andra har betalat ungefär och det har legat på som du sa ca 1000-2000kr / kvm inkl arbete och material men visst är det med timlönen märkligt. Jag tackar för dina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.