Hej. Håller på att bygga golv i ett attefallshus, och har idag börjat med trossbotten. Har skruvat brädor platt på golvreglarna på undersidan, och lagt ner fibercementskivor i alla fack som vilar på brädorna.
Men frågan är om skarvarna mellan skivorna bara kan tätas med tejp, eller en extra skivbit bara över, eller om man behöver lägga reglar under alla skarvar som skivändorna vilar på? Har någon annan här lagt trossbotten av fibercementskivor, och hur gjorde ni isåfall?
 
Jag håller på med samma sak och la en sträng fogmassa innan jag sköt ihop skivorna. Men funderar på att lägga ytterligare någonting över skarvarna. Tejp eller bitar av den takpapp jag har liggandes.

På Byggmax står följande om deras fibercementskiva: Skivans horisontella skarvar bör täckas med foglist för att skydda kanter/konstruktionen från fuktinträngning. Alternativt kan skivskarven tätas med fogmassa.

Ursäkta om jag lånar tråden nu! Kommer du lägga någon form av vindskydd i facken innan isoleringen för att hindra ev. drag i konstruktionen?
Om någon läser detta och kan råda (oss), skulle det funka med Bison vindskydd i regelverket ovanpå trossbotten av fibercement, med glatta sidan nedåt, och sen efter att ha lagt i isoleringen, lägga Bison igen med glatta sidan uppåt? Då borde det skydda isoleringen från fukt uppifrån åtminstone innan golv är lagt, och likaså fukt/drag underfrån. FInns någon risk med att göra så?
 
Går utmärkt att låna tråden, bara trevligt.
Jag tänkte inte lägga något extra vindskydd, fiberskivorna ska nog vara täta ändå så det räcker. Däremot tänkte jag täta alla hörn noga efter att ha skruvat alla skivor. Möjligen drar jag även en sträng fogmassa på alla längsgående kanter, alternativt lite fogskum.
 
Den skivans sekundära syfte är för att hålla gnagare borta från isoleringen, så har ni större glipor så lappa med antingen samma skiva eller list. Fog tror jag inte stoppar en mus som letar hus ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag gör likadant, fogar i hörn och kanter. Skulle finnas någon fog med metallspån i som mössen inte gillar.....

Någon som har tankar om vindskyddet på trossbotten och ovan isoleringen som jag beskrev?
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Är dina skivor täta så tycker jag inte vindskyddet har någon funktion alls.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
I vårt hus byggt 1960 ligger fibercementskivorna (Eternit) omlott 10cm i varje skarv, och där har inga möss kommit in.
 
Nä extra vindskydd bör vara onödigt, möjligen om huset står på en oskyddad klippa vid havet, annars ser jag ingen större mening med det.
Jag hade en spalt mellan ett hus och en tillbyggnad, spalten var va 30 mm bred och 220 mm djup. Där la jag en sträng fogskum i botten som fick härda. La sen stenkross 4-6 på det, och sen fogskum hela vägen upp. Mössen har inte en chans komma in där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.