E erkka skrev:
Trodde inte att man kunde ansvara för annat än sin egen fastighet (som det är i min kommun). Kollade runt lite och vissa kommuner har sjuka krav, tex Mölndal:

Detta är deras kravlista (stackars pensionär som bor kvar i sin villa)

  • Trottoarer vid din fastighet.
    Saknas trottoar helt på gatan räknas en meter av gatan från fastigheten som gåyta. Då ska du snöröja och sanda/salta den.
  • Om det råkar bli vallar vid snöröjningen av gatan är du som fastighetsägare ansvarig för att göra öppningar. Du kan också behöva skotta trottoaren igen.
  • Trappor och gångvägar inom sju meter från fastigheten.
  • Ordna en röjd väg till fastigheten för sophämtning, det vill säga sopbilens angöringsplats. Du ska se till att vägen mellan kärlen och bilen är fri från snö och is på minst en meters bredd.
  • Ordna en röjd väg till slamtank för slamtömning om du har detta.
  • Se till att snö eller is inte faller från tak ner på gående.
  • Ta bort snö och is från gatubrunnar.
Tycker det låter som mer standard än undantag utifrån erfarenhet av de kommuner jag bott i.

Tyvärr ska jag väl tillägga, det är som du säger ganska extremt för t.ex. pensionärer.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Usch. Jag som har 300m gångväg/trottoar gränsande mot min fastighet...
 
Min pappa har i alla tider skottat trottoaren trots att kommunen plogar upp hela vägens snö på trottoaren. Nu är han 80 och orkar inte alls. Det är ett skit att ålägga folk att skotta om man sen plogar vägens snö på trottoaren.

Min tomt ligger lägre än vägen. Kommunen (antar jag) har lagt en sliper som nu är rutten som stödmur för att vägen inte ska rasa in på vår tomt. Jag har pratat med kommunen som då sa att det inte var deras problem. Men jag känner att jag inte vill ändra något i gatan med risk att om gatan rasar får jag skulden. När slipern ser riktigt illa ut får jag nog ta tjuren vid hornen och prata med kommunen.
 
E erkka skrev:
Trodde inte att man kunde ansvara för annat än sin egen fastighet (som det är i min kommun). Kollade runt lite och vissa kommuner har sjuka krav, tex Mölndal:

Detta är deras kravlista (stackars pensionär som bor kvar i sin villa)

  • Trottoarer vid din fastighet.
    Saknas trottoar helt på gatan räknas en meter av gatan från fastigheten som gåyta. Då ska du snöröja och sanda/salta den.
  • Om det råkar bli vallar vid snöröjningen av gatan är du som fastighetsägare ansvarig för att göra öppningar. Du kan också behöva skotta trottoaren igen.
  • Trappor och gångvägar inom sju meter från fastigheten.
  • Ordna en röjd väg till fastigheten för sophämtning, det vill säga sopbilens angöringsplats. Du ska se till att vägen mellan kärlen och bilen är fri från snö och is på minst en meters bredd.
  • Ordna en röjd väg till slamtank för slamtömning om du har detta.
  • Se till att snö eller is inte faller från tak ner på gående.
  • Ta bort snö och is från gatubrunnar.
Endra kraven jag ser som orimligt är ju att röja en icketrottoar, vallar som kommungubbarna trycker upp och trappor gångväg upp till 7 meter iväg.
Isåfall får de ju låna ut en traktor till folk så de kan ta vallarna, inte en chans att man går ut för att skyffla snö som är packad och har smält lite av dagsljuset för att frysa igen innan man är hemma från jobbet.

Gatubrunnar är rätt vettigt att hålla rent utanför sin tomt så man slipper få problem =)
 
Att landägare (kommunen i detta fall) tvingar pöbeln att göra dagsverk utan ersättning på deras mark kallas livegenskap aka slaveri. Det är förbjudet och det spelar ingen roll att lokal regler skapas för att möjliggöra detta. Det strider mot mänskliga rättigheter bla bla bla. Jag skulle aldrig skotta trottoar framför huset. Det skall fastighetsägaren göra själv.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Att landägare (kommunen i detta fall) tvingar pöbeln att göra dagsverk utan ersättning på deras mark kallas livegenskap aka slaveri. Det är förbjudet och det spelar ingen roll att lokal regler skapas för att möjliggöra detta. Det strider mot mänskliga rättigheter bla bla bla. Jag skulle aldrig skotta trottoar framför huset. Det skall fastighetsägaren göra själv.
Nå. Nu är det inte i egenskap av fastighetsägare som kommunen agerar i det fallet.

Det är som myndighet med ansvar för allmänna platser. Som du säkert känner till kan riksdagen stifta lagar som innebär förpliktelser för medborgarna, och även vidaredelegera beslutsmakt i viss utsträckning till landets myndigheter.

Vi är t.ex. skyldiga att deklarera och betala skatt. Eller för att ta ett annat exempel som handlar om rent praktiskt utförande att stanna för att ge den hjälp vi kan om vi kommer först till en trafikolycka.
Utan att det faller inom definitionen av slaveri...
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Villa vista Villa vista skrev:
Att landägare (kommunen i detta fall) tvingar pöbeln att göra dagsverk utan ersättning på deras mark kallas livegenskap aka slaveri. Det är förbjudet och det spelar ingen roll att lokal regler skapas för att möjliggöra detta. Det strider mot mänskliga rättigheter bla bla bla. Jag skulle aldrig skotta trottoar framför huset. Det skall fastighetsägaren göra själv.
Kommunen är inte fastighetsägare av allmän mark. Det är allmän mark, den har ingen ägare. Kommunen är bara huvudman för viss typ av iordningställande och drift.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen är inte fastighetsägare av allmän mark. Det är allmän mark, den har ingen ägare. Kommunen är bara huvudman för viss typ av iordningställande och drift.
Är det verkligen ett korrekt uttalande?
 
Herregud det finns visst kommunister bland BH:s medlemmar!!! :)

Ni får gärna försvarar förslaveriet av villaägare till förmån för samhället, Skulle liknande regler kunna gälla i städerna. Alla som bor i lägenhet skall under varma delen under året städa gatorna från nedskräpning mellan kl 06:00 - 08:00 vardagar.
Helger tillåts en timme sovmorgon men därefter samma insatts.

Det är ju skit i samma om kommunen juridiskt inte ägare allmän platsmark, de har full bestämmande över den.
Jag anser att HUVUDMANNEN ansvarar för snöröjning och ej villaägare.
Lagen är gammal och hör inte hemma i ett mondänt samhälle
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Villa vista Villa vista skrev:
Herregud det finns visst kommunister bland BH:s medlemmar!!! :)

Ni får gärna försvarar förslaveriet av villaägare till förmån för samhället, Skulle liknande regler kunna gälla i städerna. Alla som bor i lägenhet skall under varma delen under året städa gatorna från nedskräpning mellan kl 06:00 - 08:00 vardagar.
Helger tillåts en timme sovmorgon men därefter samma insatts.

Det är ju skit i samma om kommunen juridiskt inte ägare allmän platsmark, de har full bestämmande över den.
Jag anser att HUVUDMANNEN ansvarar för snöröjning och ej villaägare.
Lagen är gammal och hör inte hemma i ett mondänt samhälle
Det är ett ansvar som kommunen kan ge fastighetsägaren. Hur fastighetsägaren får snöröjningen utförd är upp till denne, det finns inget krav på några dagsverken. De flesta lägenhetsboende är inte fastighetsägare, de är medlemmar i en sån där kommunistisk bostadsrättsförening eller hyr. I båda fallen är fastighetsägaren en juridisk person.

(Att förklara hur något fungerar juridiskt är inte att ta ställning till hur man tycker att det borde vara i framtiden. Jag försöker fokusera på hur det är inte inte på hur jag vill att politiken ska utveckla samhället, även om mina åsikter säkert ofta lyser igenom.)
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Är det verkligen ett korrekt uttalande?
Ett exempel.

Utanför mitt hus ägs fastigheten som är detaljplanerad som allmän plats av en död baron (så hans dödsbos, dödsbo eller nåt för det är inte utrett) På den den fastigheten har kommunen sitt VA-nät och också gatubelysning samt vägskyltar. Samtidigt har vår vägförening sin väganläggning på samma mark. Men ingen av oss äger fastigheten.

Bredvid min tomt finns allmän plats detaljplanerad som park/naturmark. Den ägs av ett fastighetsbolag som också enligt detaljplanen är huvudman för planens genomförenande.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett exempel.

Utanför mitt hus ägs fastigheten som är detaljplanerad som allmän plats av en död baron (så hans dödsbos, dödsbo eller nåt för det är inte utrett) På den den fastigheten har kommunen sitt VA-nät och också gatubelysning samt vägskyltar. Samtidigt har vår vägförening sin väganläggning på samma mark. Men ingen av oss äger fastigheten.

Bredvid min tomt finns allmän plats detaljplanerad som park/naturmark. Den ägs av ett fastighetsbolag som också enligt detaljplanen är huvudman för planens genomförenande.
Fast det du radar upp rör sig ju om enskilt huvudmannaskap. Skulle säga att vid normalfallet, med kommunalt huvudmannaskap, är kommunen också markägare i 99 % av fallen.

Är de inte huvudman är de heller inte markägare men har heller inga genomförandemedel för ordningställande av allmän plats.

Och den döde baronen är ju också ett undantagsfall, men det finns inte så mycket incitament till att äga allmän platsmark. Vanligtvis ägs ju även den, av någon fastighetsägare i området.
 
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Fast det du radar upp rör sig ju om enskilt huvudmannaskap. Skulle säga att vid normalfallet, med kommunalt huvudmannaskap, är kommunen också markägare i 99 % av fallen.

Är de inte huvudman är de heller inte markägare men har heller inga genomförandemedel för ordningställande av allmän plats.

Och den döde baronen är ju också ett undantagsfall, men det finns inte så mycket incitament till att äga allmän platsmark. Vanligtvis ägs ju även den, av någon fastighetsägare i området.
Enligt nuvarande PBL löser kommunen in marken som ska läggas under kommunalt huvudmannaskap. Det gör inte marken till en ny fastighet utan den blir allmän plats med kommunen som huvudman och ingår inte i någon fastighet. Kommunen är då inte fastighetsägare.

(Hur äldre lagstiftning har sett ut kan jag inte men vi har ju en massa allmänna platser som har kommit till under tidigare lagstiftning.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det gör inte marken till en ny fastighet utan den blir allmän plats med kommunen som huvudman och ingår inte i någon fastighet.
Jo, all mark tillhör en fastighet. 1:1 JB.
 
  • Gilla
Wilfa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.