Hej.
Jag vet att man inte ska ha rollat tätskikt i våtzon 1 om man har har väggar i skivmaterial, men vad är anledningen till det?
 
BirgitS
Man ska väl inte ha rollat tätskikt någonstans i ett badrum om det är skivmaterial?
Anledningen är att träkonstruktioner rör sig och då kan man få sprickor i rollade tätskikt med tiden, medan en folie är klarar av lite rörelser. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska väl inte ha rollat tätskikt någonstans i ett badrum om det är skivmaterial?
Anledningen är att träkonstruktioner rör sig och då kan man få sprickor i rollade tätskikt med tiden, medan en folie är klarar av lite rörelser. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.
Jo, man får ha rollat tätskikt i zon 2, alltså på väggar en meter utanför duschzon. Väggar i duschzon och golv är zon 1 och ska således ha folie.

 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Varför man nu skulle göra så? Tätskiktet är ju en piss i havet av alla kostnader när man gör ett badrum. Så varför man inte skulle köra samma system i hela badrummet ställer jag mig frågande till, om man inte har källarväggar eller platta med tillskjutande fukt...

Jag tycker förvisso att detta påhitt med ”våtrumscertifikat” är ett jävla nonsens som borde tas bort omedelbart. Konsumenttjänstlagen skulle ju räcka.
 
H HerrK skrev:
Hej.
Jag vet att man inte ska ha rollat tätskikt i våtzon 1 om man har har väggar i skivmaterial, men vad är anledningen till det?
När rollat tätskikt var standard på 90 talet och 2000 talets början. Så var det problem i en del fall. Trots tätskikt blev det vattenskador.

Min personliga teori om det problemet är att det går att fuska med rollat tätskikt. Det föreskrivs i reglerna monteringsanvisningarna att det skall rollas två lager med x kg/kvm. Många plattsättare rollade då 2 ggr. och kanske hälften av den föreskrivna mängden. Och då blir det problem.

Folietätskikt får per automatik rätt mängd, det går inte att fuska. Eller man kan iofs. fuska genom att skippa tätskiktet helt.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
kulle
J J-O skrev:
Jag tycker förvisso att detta påhitt med ”våtrumscertifikat” är ett jävla nonsens som borde tas bort omedelbart. Konsumenttjänstlagen skulle ju räcka.
(y)
 
Claes Sörmland
Har det inte att göra med att man 2005 (var det va?) höjde kravet på ångmotståndet i tätskikten? Och det satte stopp för rollat tätskikt på de fuktkänsliga skivorna. Har man massiva murkonstruktioner/betong som inte är fuktkänsliga så går rollat ofta bra fortfarande (med rätt system och fuktprojektering).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.