Hej. Vi har köpt ett hus med tomt som är "inklämd" mellan två grannar. Vi har pratat med grannen till höger om oss att vi ska ta in entreprenad för att fixa till tomten lite. Maskinerna måste då köra via hennes tomt, och detta var okej med henne.
Precis på tomtgränsen sitter det i dagsläget ett staket som kommer att bytas ut.

Behöver vi skriva några servitut med henne om att köra på tomten eller för ett nytt staket? Eller vad behöver vi göra?

Mvh Lina
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
JanneJanne123
Ett servitut är nog att ta i, men ett avtal är aldrig fel. Specificera exakt vad varje part har lovat och gått med på. Om inte annat är det bra att skriva ner det så att ingen känner att ”det här var ni/vi aldrig sagt”.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett servitut är nog att ta i, men ett avtal är aldrig fel. Specificera exakt vad varje part har lovat och gått med på. Om inte annat är det bra att skriva ner det så att ingen känner att ”det här var ni/vi aldrig sagt”.
Både gällande att köra på tomten och ett staket?

Staketet som står just nu är säkert 120 cm högt. Kan man skriva in det i avtalet att man vill försöka ha upp ett lika stort?
Behöver man bygglov för det?
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja jag hade skrivit ett avtal med grannen där vi kom överens om att under byggtiden får maskiner köra över grannens tomt och när byggandet är klart kommer ni återställa planket. Eftersom planket redan står där och ni bara ska bygga upp det igen hade jag inte ansökt om bygglov. Tänker ni göra det betydligt högre än innan bör ni dock göra det.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja jag hade skrivit ett avtal med grannen där vi kom överens om att under byggtiden får maskiner köra över grannens tomt och när byggandet är klart kommer ni återställa planket. Eftersom planket redan står där och ni bara ska bygga upp det igen hade jag inte ansökt om bygglov. Tänker ni göra det betydligt högre än innan bör ni dock göra det.
Precis samma plank kommer inte att gå upp utan det kommer att bli ett nytt men i samma höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.