Hej.
Är det någon som med kvalificerade gissningar kan hjälpa till att datera vårt hus? Eller pris oss i vilken riktning vi ska leta.

De enda ringarna vi hittat är daterade 1927, men lantmäteriet anger nybyggnadsår 1909 (vilket innebär att det borde vara byggt 1909 eller tidigare)
Och värdeår är 1929

Ritningen från 1927 stämmer väldigt väl med utseendet på huset, eventuellt kan det ha blivit rejält ombyggt då?


Huset är 1&3/4plan+ full källare. Stomme i 3" plank, väggarna är lerklinade på halm som är bunden i ståltråd.
1glas fönster + lösa innerbågar
 
  • Gult trähus med tegeltak daterat till tidigt 1900-tal med 1&3/4 plan och källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i gammalt hus med frilagd tegelvägg och skadad puts samt byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett äldre hus med träpaneler och enkla fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal arkitektritning av ett 1¾-planshus med källare och detaljerade planlösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningen säger ju att det gäller en nybyggnation? Har ni kollat med kommunen om de har mer information?
 
C
L LAnsgar skrev:
Ritningen från 1927 stämmer väldigt väl med utseendet på huset, eventuellt kan det ha blivit rejält ombyggt då?
Det står ju "Ritning till nybyggnad" på ritningen och jag ser inga uppenbara tecken på att det skulle röra sig om en tillbyggnad av ett befintligt hus. Min gissning är att det blivit fel i fastighetsregistret vid någon tidpunkt.

P.s. tvåa på den :D
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Har ju också sett den, men kan det vara så enkelt?
Känns konstigt att det bara "blir fel" i myndighetens papper? Men det kanske blir så
 
Gammelnörden
Huset stämmer väl överens både byggnadstekniskt och arkitektoniskt med 1920-talet. Kan det vara så att det fått taxeringsår 1909 och sedan registrerats felaktigt som byggår 1909 också?
 
Jag tror som andra sagt att Lantmäteriet har fel årtal. Men har ni kollat med kommunen? I alla fall i Stockholm skulle stadsbyggnadskontoret ha koll på ett hus från den tiden i vad som verkar vara ett planerat område. Ritningen är också på ett sådant sätt att den skulle kunnat ha lämnats in i samband med den tidens bygglovsprocess.
 
K
Kan det ha legat ett äldre hus på tomten som var byggt 1909 och detta revs och ersattes med det hus ni har ritningar på vid angivet årtal?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
C
1909, året då fastighetsregistret startade, kan ju ses lite grand som en kod för "okänt". Även om det normalt innebär okänt - före 1909, så är det nog inte omöjligt att även hus byggda efter 1909 kan få det årtalet om det faktiska årtalet trillat bort av någon anledning. T.ex. när dokument digitaliserats. Kolla med lantmäteriet om du kan få ut kopior på underliggande dokument.
 

Bästa svaret

Ritningen (mycket dålig upplösning) är undertecknad av Oscar Bylund. Årtalet verkar vara 1927, vilket kan stämma. Oscar Bylund blev sedermera legendarisk arkitekt på Byggnadsstyrelsen. Jag har själv träffat honom flera gånger. Huset är inte äldre än sent 1920-tal. Det måsste vara ett av Oscar Bylunds första uppdrag efter KTH. Eftersom det är byggt i Tibro har det ett lite "bonnigt"utförande, som t.ex. lerklining. Stommar av stående plank började inte förekomma i småhus förrän på 1910-talet, på vischan inte före 1920.
 
  • Gilla
  • Älska
Grisbacka och 2 till
  • Laddar…
C
J justusandersson skrev:
Stommar av stående plank började inte förekomma i småhus förrän på 1910-talet, på vischan inte före 1920.
Är det så? Tillbyggnaden på vårt hus, från 1900, är åtminstone delvis byggd med plankstomme.
 
Tack för alla svar.
Kommunen verkar inte ha mer info än att de hjälpte mig med ritningen.


Nu har jag fått precis sådant resonemang som jag hoppades på. Får dra slutsaten att 1927 är ett högst troligt byggår och att årtalet från lantmäteriet blivit fel på något vis.

Extra spännande att höra om arkitekten!
 
Det finns nog inga exakta regler. Före 1870-80 förekom inte spontad plank överhuvud taget, eftersom det är så intimt förknppat med sågverkens framkomst. Landshövdingehus i Göteborg byggdes med plank redan i slutet av 1800-talet. Skillnaden mellan stad och landsbygd är också stor. Jag tycker dock inte att man kan avstå från att karaktärisera något bara för rädslan av att göra fel. Jag sjulle gärna vilja se ritningen i bättre upplösning.
 
L LAnsgar skrev:
Tack för alla svar.
Kommunen verkar inte ha mer info än att de hjälpte mig med ritningen.


Nu har jag fått precis sådant resonemang som jag hoppades på. Får dra slutsaten att 1927 är ett högst troligt byggår och att årtalet från lantmäteriet blivit fel på något vis.

Extra spännande att höra om arkitekten!
Att kommunen har ritningen i sitt arkiv tycker jag talar mycket starkt för att den lämnades in i samband med att byggnaden skulle uppföras och att årtalet därmed är korrekt. För att bli extra säker kan du också se om de har planer för området som går tillbaka så länge - då kan du se fastigheten med byggnaden inritad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.