Har några frågor i lite olika steg.

Vi fick hussvamp i ett stort uthus/lada/garage, ca 100 år gammalt. Mitten av Småland. Svampen har trivts bra i golv och väggar. Underst ligger 5-10 cm stora stenar och jord, ovanpå låg 20 cm bark/pinnar/sågspån och ovanpå det ett lager tjock plast och ett brädgolv. Väggar med sågspån inuti som isolering, där har det också växt bra och så har den käkat upp en del syll och bärande stolpar.. :OOO
Delvis finns det gjuten betonggrundmur eller vad man ska kalla det, som en betongsträng som det har legat syll på (utan fuktspärr emellan..)
Så det har varit ett riktigt skitgöra att skyffla ut allt det där ner till stenarna, såga ner angripna innerväggar och göra iordning. Växte en del rötter i "golvet" också. Nu börjar det bli dags att bygga. Snickarn har reglat upp lite där inne för att staga upp huskonstruktionen. Första frågan är golv. Vi vill göra ett par övernattningsrum där ute att använda på sommaren, och gärna bastu också.
Snickarn lägger ny syll och reglar och så vill vi ha massivt trägolv på det. Snickarn föreslår frigolitskivor under golvet för värmens skull men jag är nojig för att det ska spärra in fukt så att det börjar växa organismer där under igen. Vad tror ni? Det blir ju en sorts torpargrund men huset kommer inte att vara uppvärmt.

I ett utrymme där inne skulle vi också vilja ha bastu. "Folk" säger att bastu är en "torr miljö" men det brukar det i alla fall inte vara när jag badar och nu har vi ett barn också. Det finns inte vatten eller avlopp där ute. Planen just nu är trägolv i bastun också med tät plast och frigolit under. Tanken på det gör mig orolig, igen av samma skäl att fukt ska rinna ner och stängas in. Finns ju lite olika alternativ, plastmatta, eventuellt med brunn och avrinning ut genom något rör. Ingen isolering och glest plankgolv och bara låta vatten på golvet rinna rakt ner i stenarna/jorden i grunden och sedan förhoppningsvis torka ut samma väg. Eller bygga bastun i något helt annat hus...

Vad tror ni?
 
  • Renovering av gammalt utsatt trägolv med synliga stenar, jord och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadad trähörna i ett gammalt uthus med synlig skada på syll och stenfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i gammalt uthus med reglade väggar och synliga golvlager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har några tankar? Eller förslag på vilken annan del av forumet jag kan posta för att få lite input? Go lördag allesamman.
 
Det hus jag haft kontakt med som har haft problem med hussvamp är HVSS Vellinge. Huvudbyggnaden som har ett kulturhistoriskt värde har sanerats för stora pengar, drabbade ekonomibyggnader i närheten brändes ner till grunden.
 
Det går säkert bra att renovera efter hussvamp men det gäller att göra det ordentligt. Det ser ut att finnas en hel misstänkt trävirke kvar som ju måste ut alltihop. Jag skulle också skyffla ut betydligt mera jord och ersätta med krossgrus som inte innehåller svampfrö.
Där det inte finns ordentlig stenfot att ställa syllarna på måste en sådan gjutas.

Först sedan kan ni börja fundera på golv.
Trägolv på frigolit på jord tror ja inte på. Det låter som en ny svampodling tycker jag.
 
Om ni bara ska ha det som övernattning på sommar och som bastu skulle jag föreslå att bila upp under huset så att det är massa luft under. Våra grannar timrade en bastu med glipa i golvet och lutande golv så att vattnet rinner ut. Och det står ca halvmeter upp. Gott om luft under.

Har ingen koll på om det är bra eller dåligt för hussvamp eg. Det får någon sakkunnig svara på. Vi ska köpa ett hus som har svamp och kollar därför.
Men är det ett uthus borde det gå att höja huset. Ersätta timret med friskt kärnvirke och sen se till att det kan vädras utbudet huset.
 
Väcker liv i tråden några månader senare för att återkoppla. Tack för fina svar! Vi har bestämt oss för att bygga en separat liten stuga till bastun, och inte ha frigolitisolering under trägolvet. Snickaren har dröjt med att komma igång så det kan hända att jag hinner ta ett par varv med att skyffla ut mer jord och sten för att skapa utrymme, precis som heimlaga skriver. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.