Det går ju att göra, det vet jag, men är det verkligen bra för huset?

Tanken är att vi vill smacka flera flugor på en och samma gång.
Köket som är mörkt saknar helt fönster på norra väggen. Hela huset saknar fönster åt norr. Grillar vi eller äter ute måste man springa ut och in genom hela huset vilket gör tillvaron lätt stökig med 6 personer oftast som minst i huset och två hundar. Idag har köket små extremt låga arbetsytor utspridda vilket vi tänkte åtgärda med lång bänk utmed den norra fasaden. En vanlig köksdörr skulle innebära att vi inte kan ha en lång arbetsbänk i köket. En vanlig köksbänk skulle bara tillåta ett fönster. Har kikat lite på såna halvdörrar som kan öppnas antingen helt eller den övre halvan som är ett fönster. Klassisk stalldörr typ. Köksbänken skulle alltså kunna delas med en fällbar sektion för dörren. Det blir en kompromiss där man nästan får äta och ha kakan.
Låter lösningen bättre än den är? Någon som har erfarenhet av något liknande? Funkar det verkligen i vardagen? Det handlar om ganska mycket pengar eftersom vi just för den lösningen tänkte anlita proffs för installation. Huset är som sagt timrat med lockpanel troligen påslagen ca 1980. Vad skulle kunna vara eventuella nackdelarna med ett sånt ingrepp vad det gäller själva huset? Finns det goda skäl till att avstå dörr eller till och med fönster? Fällbar arbetsbänk i köket kanske inte är så praktisk?
 
Redigerat:
Uppfällbara delar av arbetsbänkar i ett kök kan vara en väldigt bra lösning om man har ont om yta. Det kan vara värt att höja bröstningshöjden på ett köksfönster för att få rätt nivå på diskbänk mm. Fönster åt norr ger dock sällan något större ljusutbyte. Det är väldigt svårt att framföra bra synpunkter utan en skalriktig planskiss. Gör en enkel sådan. Hur gammalt är huset? Är det liggtimrat? Också viktiga upplysningar.
 
Huset är klassiskt timrat (liggtimrat) 1920. Eftersom huset är tilläggsisolerat och panelat troligen på 80-talet senast men första gången panelat i slutet på 40-talet så har vi väldigt tjocka väggar/djupa fönsternischer som hindrar ljusspridningen från de små fönstren. Grannfastigheterna (byggda samtidigt) där en har fönster i den norra väggen och även djupa fönsternischer har ett mångfalt ljusare kök. Den andra fastigheten har inte heller norrfönster i köket men då huset aldrig panelats eller tilläggsisolerats är fönsternischerna inte lika djupa och inte heller är köket lika mörkt.

Hittade en gammal planritning från innan dusch/tvätt och toalett slogs samman men konstigt nog visar det köket utan skafferi, förråd och garderober som finns idag men som skall rivas i samband med ombyggnaden av köket. Det rödmärkta som jag lyckades peta dit är där dörr/fönster är tänkt att tas upp och det är utmed den väggen vi tänkt oss en lång arbetsbänk.

Planritning som visar ett hus med markerat område för ny dörr/fönster, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är förmodligen rätt läge för en arbetsbänk, och det är självklart att det behövs ett fönster ovanför denna. Jag skulle skjuta det något till vänster på ritningen så att det kommer mitt för fönstret på motsatta sidan. Den sortens ljusaxlar betyder mycket för det totala ljusinsläppet. Notera att det andra fönstret i köket sitter mitt för fönstret i kammaren. Sedan är dörren lite i vägen. Om man gör rätt brukar det inte vara några större problem med att ta upp fönster/dörrar i liggtimrade stommar. Till en viss del påverkas det av hur takkonstruktionen ser ut.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle skjuta det något till vänster på ritningen så att det kommer mitt för fönstret på motsatta sidan.
Det blir svårt att få dem exakt mitt emot varandra pga placering av nya skafferiet, värmepump och kyl/frys till höger om dörren/fönstret.


J justusandersson skrev:
Om man gör rätt brukar det inte vara några större problem med att ta upp fönster/dörrar i liggtimrade stommar. Till en viss del påverkas det av hur takkonstruktionen ser ut.
Taket vilar på åsar, dvs inga takstolar eller stöttor alls. Vet inte vad konstruktionen kallas på fackspråk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.