Vi har en villa i Sundsvall. I hörnet av vår tomt finns ett stort gammalt träd, jag är osäker på sorten men den är delad på flera stammar utifrån roten. Trädet ser skört ut och det har brutits av en del större grenar när det blåst och varit blötsnö etc.

Jag tänkte att det var dags att ta ned trädet, men märkte då att det står väldigt nära eller precis på tomtgränsen mot gång/cykelvägen. Utifrån gamla tomtkartor och det jag hittar hos lantmäteriet har jag försökt mäta så noga jag kan. Jag tolkar det som att trädet står mitt på gränsen eller strax utanför - dvs på allmän mark.

Grannen har också anmärkt på att en av stammarna hänger oroväckande över deras tomt och ser ut att kunna brytas när det blir oväder. Förra vintern bröts en del loss och skadade deras buskar och äppelträd. Jag skapade ett ärende hos Sundsvalls kommun i april 2020 och frågade om jag kunde anlita någon att fälla trädet oavsett om det står på vår eller deras mark. Jag är inte intresserad av att anlita Lantmäteriet då det kan kosta 20 000 kr eller mer att göra en exakt mätning!

Efter att ha påminnt några gånger om ärendet får jag nu i september 2020 veta att kommunen handlägger träd-ärenden under vinterhalvåret. Jag tycker det är ganska hänsynslöst att inte bry sig mer när vi och grannen påpekar vår oro.

Har jag några alternativ nu än att fortsätta vänta på kommunen och hålla tummarna att ingen person eller egendom skadas av att trädet fortsätter falla sönder?
 
Claes Sörmland
Du beskriver att din bästa bedömning är att att trädet står på allmän plats. Då kan du knappast fälla det.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ta ner trädet! Fråga inte mer. Tolka det som att det står på din tomt. Det finns väl ingen som kommer att ha någon synpunkt?
 
  • Gilla
Hasselvargen och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Nu är det svårt för dig att fälla trädet eftersom du frågat kommunen. Då kan du inte i efterhand påstå att du trodde att den stod på din tomt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Om det inte är en Ek eller nåt finträd av annan art eller det finns nån granne som har trädet som sol/vindskydd.

Är det nog bara att meddela kommunen att de kan lägga ned ärendet då det inte är aktuellt längre. och sedan ta bort trädet.

Tror det är en mikroskopisk chans att nån på kommunen bryr sig.

Vet folk som jagat kommunen om träd på kommunal mark i åratal för att sedan tröttna och ta ned träden själv och nu flera år senare fortfarande ingen reaktion.

Allt bygger på att ingen bryr sig... är det nån som gör det granne etc blir det svårare...

/ATW
 
Jag tror att det är en silverpil. Kommunen bör inte ha något intresse av att behålla trädet, men jag vill ändå göra rätt för mig då det kan handla om stora belopp om jag fäller trädet och handläggaren inte vill se genom fingrarna.
Grannen bryr sig i allra högsta grad - en stor del av trädet hänger förebådande över deras tomt, tungt, sjukt och mossigt. Vi har kommit överens att tillsammans kapa just denna del på egen hand. Mitt mål är dock att ta ner hela trädet eftersom det ofta faller torra döda grenar. Samtidigt dyker det upp nya kvistar och grenar, typiskt pilträd?

Jag hittade en gammal akt hos Lantmäteriet som visar att det ska finnas en gränsmarkering nära trädet, i form av "rör i mark". Men jag har krattat och känt med spade och hittar inget.

Jag undrar också hur det skulle vara ifall trädet skulle falla och skada någon/något och det visar sig stå precis på tomtgränsen. Vem har då ansvaret?
 
Jag har en tall precis utanför tomtgränsen som jag har anmält till kommunen för över 13 månader sen. Det hänger i telefon och elledningar. Så det kan ta tid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.