Hej,
har fått hjälp av min granne att bygga ett tak över mitt verandadäck. Taket har en liten lutning så att snö och regn ska falla bortifrån huset. Nu är det tyvärr så att han var snabb i bygget och ingen snickare så dessa fyra stolpar som taket vilar mot lutar bakåt i samma riktning som taket lutar nedåt. Vore tacksam för något tips på hur jag kan få taket att stå rakt.....?
 
  • Stolpe som lutar bakåt stödjer ett tak över ett verandadäck, med vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går stolpen ner genom däcket och är där fast i en nedgrävd plint / alt fastgjuten? Kan inte se på bilden. Om inte, föreslår jag att du gör det. Är det bara fastskruvat i din trall så har ni inte gjort det helt rätt tyvärr.

Vet inte var du bor men här hade inte ett sådant tak stannat kvar på tomten någon längre tid;)
 
Stolpen ser ut att enbart stå ovanpå trallen och är det så att alla fyra stolpar är monterade på samma sätt så ser hela konstruktionen ut att vara tämligen instabil. Som det sas här ovan så finns det risk att taket byter adress alternativt lägger sig platt på marken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Stolpar måste alltid vara förankrade nertill så att de inte kan röra sig i sidled. Dessutom måste man tänka på att vindens lyftande kraft kan vara ganska stor, så detta måste de också tåla. Sedan kan man isstänka att det saknas ytterligare någon regel, men det är svårt att säga utifrån din bild.
 
J justusandersson skrev:
Stolpar måste alltid vara förankrade nertill så att de inte kan röra sig i sidled. Dessutom måste man tänka på att vindens lyftande kraft kan vara ganska stor, så detta måste de också tåla. Sedan kan man isstänka att det saknas ytterligare någon regel, men det är svårt att säga utifrån din bild.
Tack för svar. Det stämmer att det inte går någon regel som sitter fast i stolparna åt det hållet... skulle det hjälpa?
 
Man behöver se helheten för att kunna säga något om detaljerna.
 
A AlexzandraW skrev:
Hej,
har fått hjälp av min granne att bygga ett tak över mitt verandadäck. Taket har en liten lutning så att snö och regn ska falla bortifrån huset. Nu är det tyvärr så att han var snabb i bygget och ingen snickare så dessa fyra stolpar som taket vilar mot lutar bakåt i samma riktning som taket lutar nedåt. Vore tacksam för något tips på hur jag kan få taket att stå rakt.....?
ett vattenpass kostar inte många kronor, ett riktigt jävla bra kanske 345 spänn. Köp ett sådant och banka in stödet tills att benet är rakt. Om taket då lutar för lite.. då får du ta av nån/några centimeter på stödet.

bra grejer, bra material+ bra grannar= bra resultat.

har själv byggt en hel mur med ett trasigt pass. Det rekommenderas icke! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.