Var idag och provkörde en elbil. Fastnade direkt måste jag säga.

Det var några funderingar som slog mig, som jag hoppas expertisen kan svara på.
Bilen klarar av att ladda på 1~/7,2 kW. Typ2 uttag.
Sitter och surfar runt lite på boxar Garo och Easee bla.
7,2 kW kräver ju en 32A vilket vi troligen inte kommer att kunna ha, så matning med en 16A känns lämpligare.
Då behöver vi säkra upp till 20A för att klara resten av huset (med lastbalansering)

Det som slog mig var om det finns någon laddbox som kan växla fas om en av faserna blir högt belastade?

Idag sitter det ett vanligt 230V med 13A avsäkring som kommer att trådas om och ersättas av laddboxen.
Lättast som jag ser det är att köpa en 1~ laddare och låta elektriker tråda om till central. Dock kanske man åker på att byta laddare om man byter bil i framtiden då flera laddar med 3~.

Jag tror det sitter ett 20mm rör ut, kan man dra 5x2,5mm i detta??

Ni som har laddboxar, har ni fast kabel eller lös kabel på den? Vi kommer troligen behöva ca 7-8 m kabel mellan box och bil.

Uppskattar all input och råd inför köp av laddbox
 
Enfasladdare förtar ju lite nyttan vi har i Sverige med att ha trefas i all normal villabebyggelse. Det går förstås att balansera faserna i elcentralen så att laddaren är mer eller mindre ensam om en fas, men att ha en enstaka förbrukare som tar upp all effekt från en fas är väl inte riktigt så balanseringen är tänkt att vara, även om det funkar.

Jag skulle definitivt se till att dra fram el så att det gick att ställa om till trefasladdning i framtiden (kanske rent av med samma box) och till dess fundera på hur fort bilen måste kunna ladda. Behöver du de 3,7 kW som 16 A ger, eller skulle du klara dig på 2,3 kW från 10 A?

Ju mindre batteri desto större behov av att kunna ladda relativt fort tror jag. Det är lite kontraintuitivt, men det är större risk att köra tomt med ett litet batteri, och då finns också ett större behov att snabbt kunna få i kapacitet för några mils körning.
 
Jag hade som krav en lång fast kabel. Lång för att kunna parkera flexibelt och fast kabel för att bara behöva kliva ur och plugga in utan att behöva gräva efter kabel i bilen. Har en V90 T8 så bara 3,7 kW. Skaffade en Charge Amps Halo som uppfyller ovan krav. Den kan installeras med 3-fas och via appen kan man välja vilken fas den skall nyttja och laddströmmen. Har dock inte hunnit installera den än ... Och att den sen matchar gråa huset med plåtdetaljer i silver gjorde att även frun tyckte den är ok att skruva upp.
 
Redigerat:
När jag skaffa laddbox så tog jag en som funkade med det jag hade och med den bilen, vad som kommer framöver vet ju ingen så det va ingen ide att spekulera i det nu.
Har en 1-fas som jag laddar 13A med. Elkillen drog en 5-ledare ut men det är bara tre av dom som är inkopplade.
Jag har 25A i huset så när (inte om) man köper en ren elbil så räknar jag med att det kommer funka med att bara byta boxen.
 
Tack för svaren så långt.
Håller med om argumentet med 1~laddning kontra 3~ i Sverige.
Jag kommer behöva en laddare som klarar 16A pga laddtid från 0-100%.

Ska kolla upp den där laddaren.
Det låter bättre med en fast kabel.
Kommer ju troligen hända en hel del på laddarfronten också så det är smart att anpassa laddaren efter bilen. Kostnaden för laddaren är ju en ytterst liten del av priset på bilen.

Men det finns ingen laddare som växlar till lägst belastade fasen per automatik??
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
sunnis
Själv kör jag Garo (inte lika flashig som många andra märken) men faktiskt riktigt bra laddbox med bra kvalitet. Har 20A huvudsäkring till huset, laddboxen har en effektvakt och modbus till huvudcentralen och sänker automatiskt laddeffekten om en fas börjar bli överbelastad. Har 22kw varianten som är nedställd till 20A, så det blir 13,8kw totalt. Ser ingen anledning till att inte installera en 22kw laddbox, de kostar i princip lika mycket som de mindre modellerna och man kan alltid justera ner de efter huvudsäkringens storlek. Sätter jag en ytterligare laddbox med modbus i framtiden kanske det är värt att gå upp till 25A huvudsäkring och öka på ladd-effekten när det finns spelrum.
 
Om du har behov av att regelbundet ladda 0-100% låter det som att du tittar på en bil med för litet batteri. De allra flesta klarar sig utmärk med 3,7 kW så länge batteriet är rätt storlek för behovet.

Sen är det ju dyrare med stort batteri så jag kan förstå tanken att köpa ett mindre batteri och ladda snabbt istället, men det stjäl lite av det positiva med en elbil. :D
 
Det är sådana tankar som är bra att väcka. Nej jag räknar med att ladda batteriet helt någon gång per månad. Annars tror jag man småladdar.
Idag körde vi ca 6 mil och det stod ca 80% kvar.

Blev helt såld på elbil.
 
fgo fgo skrev:
Det är sådana tankar som är bra att väcka. Nej jag räknar med att ladda batteriet helt någon gång per månad. Annars tror jag man småladdar.
Idag körde vi ca 6 mil och det stod ca 80% kvar.

Blev helt såld på elbil.
Det är helt underbart med elbil :love: Då har du ett rejält batteri låter det som.

Jag är inne på att du köper en 3 fas 32A laddbox med lastbalansering. Du kommer bara att få ut 3,7 kW. Räcker det inte för dig kan du uppgradera till 20A i efterhand och få ut 4,6 kW.
 
fgo fgo skrev:
Det är sådana tankar som är bra att väcka. Nej jag räknar med att ladda batteriet helt någon gång per månad. Annars tror jag man småladdar.
Idag körde vi ca 6 mil och det stod ca 80% kvar.

Blev helt såld på elbil.
Jag pluggar alltid in när jag kommer hem så den är så laddad som det går. Går bara 4 mil på batteri men mitt körmönster funkar det för, blir 75% el och 25% bensin, utom om del blir långfärd, 0,29 l/milen i snitt.
 
W witten skrev:
Det är helt underbart med elbil :love: Då har du ett rejält batteri låter det som.

Jag är inne på att du köper en 3 fas 32A laddbox med lastbalansering. Du kommer bara att få ut 3,7 kW. Räcker det inte för dig kan du uppgradera till 20A i efterhand och få ut 4,6 kW.
Vad kör du för elbil??
Nu förstår jag dom som älskar elbil.
 
TeroM TeroM skrev:
Jag pluggar alltid in när jag kommer hem så den är så laddad som det går. Går bara 4 mil på batteri men mitt körmönster funkar det för, blir 75% el och 25% bensin, utom om del blir långfärd, 0,29 l/milen i snitt.
Vi kommer köra ca 3 mil om dagen (arbetsdagar) och någon enstaka längre tur.
Kommer att behöva två bilar i familjen så det kommer finnas en dieselbil som får vara långåkarbilen ett tag fram över.
 
fgo fgo skrev:
Vad kör du för elbil??
Nu förstår jag dom som älskar elbil.
Tesla model 3 long range.
 
Härligt val!
 
fgo fgo skrev:
Härligt val!
Var det samma du provade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.