Runt matbord med vit marmorskiva och centralt placerat guldglänsande underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt matbord med mörkt underrede och mörk, mönstrad rund skiva. Svart rund avlastningsbord med ribbat underrede och en guldig ask samt svart anteckningsblock ovanpå. Hej,

Jag är väldigt sugen på att byta ut mitt nuvarande underrede till mitt matbord. Min tanke är att göra ett själv dock vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Jag har bifogat några bilder nedan och på den första bilden som jag bifogat ser ni mitt nuvarande matbord, på andra bilden ser ni hur jag tänker att det på ett ungefär ska se ut och på tredje bilden ser ni hur en person har gjort det jag vill göra på fast på ett mindre avslastningsbord med hjälp av ett gjutrör, lite lim och rundstav. Problematiken ligger i att jag inte hittar något tillräckligt stort gjutrör, skulle behöva vara Ø800 mm....

Har ni något tips hur man skulle kunna göra om inte med ett gjutrör? Skulle man på något sätt kunna bygga runtom det nuvarande underredet?

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,
Väldigt oerfaren

Tjip!

Jag skulle gjort ett två-delat underrede i plywood och reglar. Såga halvmånar från plywooden, med samma radie som foten t.ex. Typ fyra månar, reglar som håller avståndet i höjdled. Sedan trär du in dom från varje sida, så att foten blir omsluten. Efter det hade jag klätt underredet med smaka stickor (eller vad man nu vill kalla det), som du limmar på ett stycket tyg, som en jalusidörr. Borde inte vara så svårt, men lite tidskrävande kanske,

Hemmakatten
Det kommer att bli ett fräckt och modernt bord!:)

Frågan blir då vilka stolar du har idag till bordet? Kommer de att passa?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det kommer att bli ett fräckt och modernt bord!:)

Frågan blir då vilka stolar du har idag till bordet? Kommer de att passa?
Förstår inte vad det har med Ts ursprungliga fråga att göra? Uppfattade det som en konstruktionsfråga...
Vi är väl knappast smakpoliser som avgör om en idé om ett bord resulterar i huruvida befintliga stolar kommer att passa till det nya bordet. Eller??? Det kan ju rent av vara så att det köpts nya stolar redan...
Kors!!! Är det något mer vi behöver veta — väggfärg, golvmaterial, vilken slags musik som huvudsakligen spelas i rummet...

Jösses!
//Ronnie

• Haha
MatCan
  • Laddar…
Hemmakatten
Vad är du så upprörd över?

Att jag tycker bordet blir snyggt? Det bordeju TS uppskatta, att fler än hen tycker det blir ett snyggt bord.

Vad gäller övrig inredning så är människor väldigt lika. Man vill ha en inredning som passar egna smaken. Ambitionen är, för de allra, allra, flesta att skapa ett harmoniskt hem (som man kan koppla av i och njuta av, när man kommer hem från jobb och skola.

Staffans2000
P Pysslarn skrev:
Förstår inte vad det har med Ts ursprungliga fråga att göra? Uppfattade det som en konstruktionsfråga...
Vi är väl knappast smakpoliser som avgör om en idé om ett bord resulterar i huruvida befintliga stolar kommer att passa till det nya bordet. Eller??? Det kan ju rent av vara så att det köpts nya stolar redan...
Kors!!! Är det något mer vi behöver veta — väggfärg, golvmaterial, vilken slags musik som huvudsakligen spelas i rummet...

Jösses!
//Ronnie
Jösses ja.

Så lite ull, för så mycket väsen. Titt som tätt, tipsar vi TS om saker som vi tror han missat i problem med såväl pilska grannfruar som trasiga värmepumpar. Så vad får dig att tro, att just du, i denna tråd, kan bestämma annat? Eller har du redan smuttat på folkölen?

Själv tycker jag att ditt bord är väsentligt snyggare än det tänka slutresultatet. Men det hör inte hit. Däremot får du inte glömma bort att det måste finnas plats för fötter och ben under bordet. Att lösa stabiliteten med ett väldigt brett ben och samtidigt inte inkräkta på benutrymmet kan bli svårt.

Staffan

Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jösses ja.

Så lite ull, för så mycket väsen. Titt som tätt, tipsar vi TS om saker som vi tror han missat i problem med såväl pilska grannfruar som trasiga värmepumpar. Så vad får dig att tro, att just du, i denna tråd, kan bestämma annat? Eller har du redan smuttat på folkölen?
Staffan
Jodå, jag är medveten om att det — titt som tätt — så att säga tipsas; man kommer med oombedda råd och synpunkter och förslag istället för att bara hjälpa en TS och svara på dennes frågor eller bidra till att lösa ev problem rätt upp och ned. Inte sällan blir det ett sammelsurium av poster från människor som vet/kan/har erfarenhet till sådana som inte ens fattat TS första inlägg och allt där emellan. Tröttsamt och meningslöst tycker jag.

Men trots att jag tycker det är jobbigt med en massa BS i trådarna inbillar jag mig inte att jag, i just denna tråd, kan bestämma någonting. Men jag är inte heller förbjuden att reagera och uttrycka en åsikt, eller hur?

Och vad har folköl med saken att göra?
//Ronnie

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad är du så upprörd över?

Att jag tycker bordet blir snyggt? Det bordeju TS uppskatta, att fler än hen tycker det blir ett snyggt bord.

Vad gäller övrig inredning så är människor väldigt lika. Man vill ha en inredning som passar egna smaken. Ambitionen är, för de allra, allra, flesta att skapa ett harmoniskt hem (som man kan koppla av i och njuta av, när man kommer hem från jobb och skola.
Jag är inte upprörd.

Bara övertygad om att TS har eget vett och egen smak så att hon eller han får till en inredning som passar och kan uppleva harmoni vid hemkomst från jobb och skola.
Med största säkerhet klarar TS i likhet med de allra, allra, flesta att skapa sig ett personligt hem, att koppla av i och njuta av, utan förnumstig och oombedd rådgivning von oben.

För övrigt tror jag också att TS tycker att det är kul att du gillar bordet.
//Ronnie

Däremot får du inte glömma bort att det måste finnas plats för fötter och ben under bordet. Att lösa stabiliteten med ett väldigt brett ben och samtidigt inte inkräkta på benutrymmet kan bli svårt.

Staffan
Där har du en viktig synpunkt.

//Ronnie

Om jag skulle ge mig på ett liknande projekt skulle jag tänka att foten som du har idag är avvägd i storlek för att bordet inte ska välta. Kanske också genom att plattan i botten väger lite extra och på så sätt få ner tyngdpunkten något.
Jag skulle därför - precis som du ritat, välja en fot som är lika bred nertill som nuvarande. Svårigheten här är att hitta ett lika tjockt rör.
Ett alternativ är att sätta en lika stor rund platta av tex MDF överst och klä mellan bottenplattan och övre Mdf. En till lika stor MDF ovanpå foten skulle också göra det enklare att fästa det du klär med.
Frågan är då vad som passar att klä med. När jag ser dina bilder tänker jag på gamla svarta Ikea plast Jalusi-dörrar. Vet dock inte om de går att kapa till rätt längd och att de ändå håller ihop:
Klassisk förvaringsmöbel med jalusi-dörrar, översta sektionen med skjutluckor, nedanför veckade svarta fronter, omgiven av träkant och hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan behöver nog ett par olika dörrar tas isär och skarvas, vilket kanske inte är så enkelt Att få snyggt(?)

Sedan ska du hitta begagnade skåp och helst göra något vettigt med resten...

Annars är en ett alternativ att klä med träribbor och måla dem svarta. Ser nu att Snuttekudden föreslagit ungefär samma sak. Skillnaden är att jag även skulle behållit gamla foten under för ökad stabilitet och att det även går lite snabbare än att även använda reglar.
Men allt detta tar förstås ändå en hel del mer tid än om du råkar hitta ett rör i rätt dimension.

Håller dock med Staffan, att det först är viktigt att kolla om bordet blir användbart med så stor fot. Ett alternativ här är att provisoriskt tejpa dit wellpapp för att testa hur det blir med benutrymmet.

Off topic: För egen del gillar jag utsvävningar och sidospår i de flesta trådar och när jag söker på ett ämne är det ofta dessa som besvarar mina frågor. Sedan kan jag hålla med om att det är irriterande med när folk skriver om totalt andra saker som inte alls har med ämnet att göra. Särskilt om offtopic bidrar till en sämre stämning. Denna totala offtopic som du Pysslarn startade är ett bra exempel.

Redigerat:
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Denna totala offtopic som du Pysslarn startade är ett bra exempel.
Nu är det ju så att jag reagerade på något som var off topic...

Med det sagt lämnar jag den här tråden för gott, övertygad om att TS kommer att få till både sitt bord och sitt hem på ett alldeles utmärkt sätt!
//Ronnie

Redigerat:
Staffans2000
P Pysslarn skrev:
Nu är det ju så att jag reagerade på något som var off topic...

//Ronnie
Så om du slår till någon som redan blivit nerslagen, är det ok?

Staffan

Så om du slår till någon som redan blivit nerslagen, är det ok?

Staffan

Nu skrev jag ju iofs att jag inte skulle återkomma i den här tråden och det var verkligen min avsikt, men du ställer en direkt fråga till mig så nu är jag här igen! :)

Staffan — dessvärre måste jag erkänna att jag har väldigt svårt att förstå analogin i det du försöker uttrycka???
Vilket i sin tur innebär att jag har svårt att ge dig något svar på din fråga överhuvudtaget. Sorry.

Jag föreslår att vi avslutar det här tjafset här och nu och låter tråden handla om det TS frågade efter, dvs hur hon eller han ska konstruera sitt nya bordsunderrede.
Om vi inte gör det kommer moderatorn garanterat att gå in och städa upp tråden från allt ovidkommande trams som inte har med ursprungsfrågan att göra; vilket väl vore en välgärning mot TS egentligen.

From nu kommer jag inte att synas i den här tråden igen, oavsett ev följdfrågor eller kommentarer.
//Ronnie

Staffans2000
P Pysslarn skrev:
Nu skrev jag ju iofs att jag inte skulle återkomma i den här tråden och det var verkligen min avsikt, men du ställer en direkt fråga till mig så nu är jag här igen! :)

Staffan — dessvärre måste jag erkänna att jag har väldigt svårt att förstå analogin i det du försöker uttrycka???
Vilket i sin tur innebär att jag har svårt att ge dig något svar på din fråga överhuvudtaget. Sorry.

Jag föreslår att vi avslutar det här tjafset här och nu och låter tråden handla om det TS frågade efter, dvs hur hon eller han ska konstruera sitt nya bordsunderrede.
Om vi inte gör det kommer moderatorn garanterat att gå in och städa upp tråden från allt ovidkommande trams som inte har med ursprungsfrågan att göra; vilket väl vore en välgärning mot TS egentligen.

From nu kommer jag inte att synas i den här tråden igen, oavsett ev följdfrågor eller kommentarer.
//Ronnie
Så gör vi:D.

Staffan

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Om att får till det och därför vill sälja ditt nuvarande underrede i mässing får du gärna säga till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.