Vi skall tapetsera i köket och har blivit oense om hur vi gör underarbetet. Min fru har sett nån stans att man skall lägga 2 mm spackel över hela väggen. J ag tror att det räcker med att slipa ner upphöjningar, spackla över håligheter och sen slipa. Det tar en evig tid att med liten spade först lägga på 2mm spackel och sen slipa ner det igen.
Vem har rätt :S

Lennart
 
Det går att bredspackla väggen. Är man duktig på det så får man troligen bästa resultatet på det viset. Är man inte duktig på det så blir det antagligen bättre att bara spackla över ojämnheter. Hur tjock masonit är det? om det är vanlig 3 mm tjock masonit så är det på det hela taget inte optimalt som underlag för tapet då det gärna buktar sig med tiden.

Erik
 
  • Gilla
davidbackman
  • Laddar…
3,2 mm masonit spikades utanpå spontade brädväggar på 50- och 60-talet. Innan masoniten sattes upp fuktades den över natten, spikades tätt utefter sidor och sedan en eller två spikrader i mitten. När masoniten sedan torkade spändes den plan. Masonit är ypperligt att tapetsera på, spackla skarvarna bara med en remsa i så får ni ett fint underlag för tapeter. Bredspackla? Nej, nej.
 
Renoveringsgips och förskjutna skarvar i förhållande till masoniten. Ni kommer ångra er annars.
 
S
renoveringsgips som sagt.
spackla på masoniten är som att spackla på ett trumskinn. trycker du lätt känns den stum. mera tryck då ger den efter.
väggar rör sig hela tiden mer eller mindre. till och med betong är ej helt stumt.
 
Jag skulle säga att om det är 3 mm masonit som är spikad på ett stumt underlag (exempelvis trävägg) så går det bra att spackla skarvarna och sedan tapetsera. Om det är 10 mm masonit på reglar så fungerar det också bra. Om det däremot är 3 mm masonit på reglar utan stöd bakom är det stor risk att det buktar sig.

Erik
 
Hej!
Tackar för infon i tråden. Står inför liknande situation. Hus byggt 1945. Masonit spikad på bjälklag. Sitter bra.
Till grundarbetet: med vad spackla jag de små hål som tidens tand gjort i Masoniten? Linoljespackel? Träspackel ?
Kan skarvar spacklas med vanligt sandspackel och remsa eller är Träspackel alternativt trälim blandar med flis att föredra till detta "trä" material?

I de rum jag tänkt tapetsera. Behöver jag riva ner all tapet? Eller håller Masoniten för flera lager tapet om jag rivit ner till vad jag uppfattat som fast material/tapet och slipat ner ojämnheter och skarvar? Och vilken typ av spackel anväder jag här? Trä/sand/gips?

Vänligen
Anna-Sara
 
Jag har använt vanligt sandspackel och glasfiberremsor på väggar med masonit som hade en lite spalt mellan skivorna. Dessa väggar har jag tapetserat tre gånger under åren 1978 - 2010. Omtapetsering har jag gjort utan att riva ner annat än det som lossnat själv, utjämnat med sandspackel och slipat.
 
  • Gilla
jberndes
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag har använt vanligt sandspackel och glasfiberremsor på väggar med masonit som hade en lite spalt mellan skivorna. Dessa väggar har jag tapetserat tre gånger under åren 1978 - 2010. Omtapetsering har jag gjort utan att riva ner annat än det som lossnat själv, utjämnat med sandspackel och slipat.
Stort tack! Då vet jag hur jag kan gå tillväga.
Vänligen
Anna-Sara
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.