I veckan märkte jag att det droppade en droppe vatten fram från min integrerade diskmaskin.

Tänkte att det bara var en droppe. Kom typ 2-5 droppar. Ringde AEG och bokade en service-tekniker. Kommer nästa vecka.

så idag för första gången på 3år så fick jag felkod i30 som innebär att översvämningakydd aktiverats.

Tog sen bort sockeln under diskmaskinen. Ser då att det läckt/droppar vatten innanför sockeln som sen sugits upp i sockeln. :(

Inte sett något på golvet då mängden verkar ha varit så lite att sockeln sugit upp det varje gång.

Är en gammal lägenhet så golvet lutar och åt det hållet lutningen är har sockeln sugit vatten hela vägen tills sen tar slut.

Vad tror ni om golvet?

Är ett lackat ekgolv/fiskben. Har ju blivit svart där sockeln stått pga att den blivit fuktig. De bilder på golv och fuktig/svullen sockel.

Kan man göra något åt golvet? Är ju lackat. Kan det gå att torka i ett par månaderna och det svarta ”lägger sig”?
Kommer ju gå att dölja bakom sockeln igen. Men ändå lite synd.

vad bör jag göra tänka på?
Detta upptäcktes idag så försäkringsbolag är informerade. Ingen besiktning gjord än.
Och vet inte exakt vad som läckte då servicetekniker kommer tisdag nästa vecka.

tack på förhand

Svartmögel på lackat ekgolv och fuktig sockel under diskmaskin som indikerar vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svullen och vattenskadad sockel under diskmaskin med svarta fuktfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att skura golvet med Klorin och skursvamp (ventilera ordentligt!) Det borde få bort det värsta där, annars blir det slipmaskinen.

Sockeln är inte så mycket annat att göra åt än att låta den torka eller byta ut den.
 
Det här var inte bra!
Hur kan diskmaskinen läcka så?
Det kanske har läckt ner genom springan till grannarna. Det är därför man måste ha vattenfelsbrytare med sensorer runt diskmaskinen.

Du måste lägga plasten så vatten kan visa sig.

Hur länge varit så? Luktar mögel?
 
M MEE-84 skrev:
Det här var inte bra!
Hur kan diskmaskinen läcka så?
Det kanske har läckt ner genom springan till grannarna. Det är därför man måste ha vattenfelsbrytare med sensorer runt diskmaskinen.

Du måste lägga plasten så vatten kan visa sig.

Hur länge varit så? Luktar mögel?
bra fråga. Har en servicetekniker från AEG/Electrolux som kommer på tisdag. Märkte att det droppade i veckan. Men bara en droppe framför sockeln.

kan man på något sätt kika/lista ut själv hur mycket det kan tänkas ha läckt ut innan försäkringsbolaget kan besiktiga skadan?

hoppas det inte läckt ner till grannen under.

det luktar inget konstigt alls.
 
S Smarteus skrev:
bra fråga. Har en servicetekniker från AEG/Electrolux som kommer på tisdag. Märkte att det droppade i veckan. Men bara en droppe framför sockeln.

kan man på något sätt kika/lista ut själv hur mycket det kan tänkas ha läckt ut innan försäkringsbolaget kan besiktiga skadan?

hoppas det inte läckt ner till grannen under.

det luktar inget konstigt alls.
Du kan dra ut diskmaskinen och kolla. Dra ut sladden först.
Vet inte om du kan bräcka upp golvskivan därbak och kolla.

Vet inte med AEG Elektro Helium.

Jag gillar tysk. BOSCH.
 
S Smarteus skrev:
I veckan märkte jag att det droppade en droppe vatten fram från min integrerade diskmaskin.

Tänkte att det bara var en droppe. Kom typ 2-5 droppar. Ringde AEG och bokade en service-tekniker. Kommer nästa vecka.

så idag för första gången på 3år så fick jag felkod i30 som innebär att översvämningakydd aktiverats.

Tog sen bort sockeln under diskmaskinen. Ser då att det läckt/droppar vatten innanför sockeln som sen sugits upp i sockeln. :(

Inte sett något på golvet då mängden verkar ha varit så lite att sockeln sugit upp det varje gång.

Är en gammal lägenhet så golvet lutar och åt det hållet lutningen är har sockeln sugit vatten hela vägen tills sen tar slut.

Vad tror ni om golvet?

Är ett lackat ekgolv/fiskben. Har ju blivit svart där sockeln stått pga att den blivit fuktig. De bilder på golv och fuktig/svullen sockel.

Kan man göra något åt golvet? Är ju lackat. Kan det gå att torka i ett par månaderna och det svarta ”lägger sig”?
Kommer ju gå att dölja bakom sockeln igen. Men ändå lite synd.

vad bör jag göra tänka på?
Detta upptäcktes idag så försäkringsbolag är informerade. Ingen besiktning gjord än.
Och vet inte exakt vad som läckte då servicetekniker kommer tisdag nästa vecka.

tack på förhand

[bild] [bild]

Jag tycker inte det ser farligt ut alls.
Laga eller byt diskmaskin och sätt dit en ny golvsockel så är det klart? Ser inte hur det ska bli billigare att betala en självrisk på 1500-3000kr? Gno av golvet med en skursvamp, torka torrt, sätt dit nya golvsockel så det svarta inte syns, klart.

Hade det runnit ut mycket vatten ner i springorna så hade man känt det på lukten och kunnat se det även??
Golvsockel kostar nog inte mer än ett par hundra kronor.
Du kan ju såga ur en bit i sockeln mot golvet precis framför diskmaskinen så ser man direkt om det skulle läcka.

Såvida jag inte helt missat något på bilderna så skulle jag inte blandat in försäkringsbolaget för det där om inte dom kan stå för en ny diskmaskin.

Stör du dig mycket på den svarta randen på golvet så ta ett slippapper korn 120-180 och slipa lätt enbart på det svarta.

Tidigare golvsockel är av spånskiva därför suger den upp vatten ganska bra.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Jag tycker inte det ser farligt ut alls.
Laga eller byt diskmaskin och sätt dit en ny golvsockel så är det klart? Ser inte hur det ska bli billigare att betala en självrisk på 1500-3000kr? Gno av golvet med en skursvamp, torka torrt, sätt dit nya golvsockel så det svarta inte syns, klart.

Hade det runnit ut mycket vatten ner i springorna så hade man känt det på lukten och kunnat se det även??
Golvsockel kostar nog inte mer än ett par hundra kronor.
Du kan ju såga ur en bit i sockeln mot golvet precis framför diskmaskinen så ser man direkt om det skulle läcka.

Såvida jag inte helt missat något på bilderna så skulle jag inte blandat in försäkringsbolaget för det där om inte dom kan stå för en ny diskmaskin.

Stör du dig mycket på den svarta randen på golvet så ta ett slippapper korn 120-180 och slipa lätt enbart på det svarta.

Tidigare golvsockel är av spånskiva därför suger den upp vatten ganska bra.
Tack. Jag tänker precis som du skriver. Att det borde luktat lite eller sett ut som mer skadat/vatten isf. Försöker tänka positivt :)
Föreningen försäkringsbolag ska besiktiga ”skadan” så innan dess gissar jag bara.
Inga stavar verkar ha rest sig eller slagit sig. Och det är stumt och inte svampigt. Och är inget vatten någon annan stans. Sockeln är den som verkar sugit upp det mesta. Och sen är det svart där den stått mot golvet i ytan.

så hoppas att den mängden vatten det handlar om inte varit något katastrof som skapat för stora eller djupa skador.

Får se vad AEG säger på tisdag när tekniker ska kolla på maskinen. Är ju bara 3år gammal. Men jag känner att jag nästan hellre köper en ny än lagar en maskin som redan läckt som den gjort nu.

alla tips för att få bort det svarta tas tacksamt emot. Är ju matt-lackad ek (Pallnan pure-x lack). Sen döljs det nog till 99.9% av sockel som ju ska dit sen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.