Hej! Jag har precis köpt ett gammalt litet fritidshus och håller på att renovera det...vad gäller för badrummet min byggare sa att man måste ha "någon grej" som kostade en massa pengar annars gällde inte försäkringen..vad är det för något han menar? Kan någon hjälpa mig med svar? mvh Fia
 
En del försäkringsbolag kräver att vid renovering av badrummet så ska ett intyg utfärdas av ”säker vatten”. Men de allra flesta nöjer sig med att de ska vara fackmannamässigt gjort, dvs det är gjort mer eller mindre efter reglerna i säker vatten.
Kan det vara detta ni tänker på?
 
Hej! jättetack för återkoppling! nja...jag uppfattade det som någon "grej" där alla rör skulle vara kopplade ihop..i någon "dosa" ?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr väldigt svårt att veta vad det är för grej din byggare menar, det är mycket man behöver när man totalrenoverar och mycket av det kostar en hel del.

Tror det är bra om du försöker läsa på lite om de branschregler som gäller vid en badrumsrenovering så blir det lättare att förstå vad byggaren säger. Det gäller branschregler från Säker Vatten (VVS), GVK (plastmatta), BKR (kakel och klinker) och/eller MVK (målade väggar).
 
BirgitS
B bostadvidhavet skrev:
Hej! jättetack för återkoppling! nja...jag uppfattade det som någon "grej" där alla rör skulle vara kopplade ihop..i någon "dosa" ?
En fördelarlåda för varm- och kallvatten kanske. Det är nog inte nödvändigt om man accepterar att rörkopplingarna är synliga i stället.
 
Jag googlade på Säkert vatten men jag får såklart fråga honom igen vad han menade..Tack för svar!
 
BirgitS BirgitS skrev:
En fördelarlåda för varm- och kallvatten kanske. Det är nog inte nödvändigt om man accepterar att rörkopplingarna är synliga i stället.
Aha det var nog det han menade nu känner jag igen det!
 
Bowser
Ett fördelarskåp kanske? Med ett skvallerrör som mynnar ut nånstans. Men det är bara ifall det ska vara dold dragning av vattenrör i väggar. Annars om man kör synlig dragning av rör (kromade kopparrör) så är ju detta inget krav.
 
Hej! Ja det var absolut det han menade jag kan ha synliga rör i badrummet det gör mig inget men sedan går röret från varmvattenberedaren längs med ytterväggen vidare genom sovrummet till köket och vi har rivit upp golven för huset har sjunkit ner lite så då pratade han om att lägga det röret mitt i golvet han sa att det skall inte ligga vid en yttervägg....men jag har tänkt ha värme på hela året så kan jag ha kvar röret längs med ytterväggen? tror ha sa att en sån "dosa" kostade 20.000??
 
BirgitS
jättetack för svar! Aha jag uppfattade det som att det var jättedyrt...
 
BirgitS
Ingen orsak :)
Det är nog som vanligt att det är arbetet som är dyrast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.