Hej!
Jag har nyligen köpt en tomt och ska bygga ett 1,5 plans villa och i den även en inomhuspool på 5x3 m. Rummet där poolen ska vara kommer bli ca 50 kvm. Har pratat med poolförsäljaren och han säger att det inte är något problem om rummet byggs som ett större badrum med typ en fukt-pax-fläkt som reglerar fukten men två husleverantörer avråder mig helt att bygga poolen inomhus pga fukten. Är tacksam för all tips och råd
 
Vi har pool inomhus. Den ligger i en utbyggnad av huset som gjordes 1970. Så även poolen som har ungefär samma mått som ni planerar är från -70. Rummet har klinkers på golvet och bastupanel på väggarna. Bakom väggarna ser det ut att vara samma typ av tätskikt som vi hittade i badrummet från -65 när vi renoverade det. Med förklaringar från tidigare ägare så har det alltid varit separat värme och ventilation i pool rummet. På senare år blev det uppdaterat till en luftvärme pump istället för direktverkande el. Vi har sedan kopplat på poolen på bergvärmen istället för elpatron. I taket finns en utsugs fläkt som är manuellt styrd. Annars är det självdrag som är ventilationen. Rummet har täta dörrar mot övriga delar av huset. Luftvärmepumpen håller luft temperaturen 1-2° över poolens temperatur. Då ligger luftfuktigheten stadigt på 50% med pooltäcket på. Badas det så stiger luftfuktigheten. Men antingen med öppna dörrar ut eller att slå på fläkten så sjunker den snabbt tillbaka. Så verkar det ha fungerat i 50år. Ingen klorlukt i övriga delar av huset. Kanske inget vi skulle byggt själva. Men en riktigt trevlig del av huset anser vi än så länge efter 5 år i huset.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
QUOTE="Anderscurl, post: 3859619, member: 140928"]Vi har pool inomhus. Den ligger i en utbyggnad av huset som gjordes 1970. Så även poolen som har ungefär samma mått som ni planerar är från -70. Rummet har klinkers på golvet och bastupanel på väggarna. Bakom väggarna ser det ut att vara samma typ av tätskikt som vi hittade i badrummet från -65 när vi renoverade det. Med förklaringar från tidigare ägare så har det alltid varit separat värme och ventilation i pool rummet. På senare år blev det uppdaterat till en luftvärme pump istället för direktverkande el. Vi har sedan kopplat på poolen på bergvärmen istället för elpatron. I taket finns en utsugs fläkt som är manuellt styrd. Annars är det självdrag som är ventilationen. Rummet har täta dörrar mot övriga delar av huset. Luftvärmepumpen håller luft temperaturen 1-2° över poolens temperatur. Då ligger luftfuktigheten stadigt på 50% med pooltäcket på. Badas det så stiger luftfuktigheten. Men antingen med öppna dörrar ut eller att slå på fläkten så sjunker den snabbt tillbaka. Så verkar det ha fungerat i 50år. Ingen klorlukt i övriga delar av huset. Kanske inget vi skulle byggt själva. Men en riktigt trevlig del av huset anser vi än så länge efter 5 år i huset.[/QUOTE]

Tackar så hjärtligt för svaren. Lufttemperatur 1-2 grader över vattentemperaturen? Vi tänkt ha 32 grader i vattnet, blir det då inte väldigt varmt i rummet?
 
A AlexHo skrev:
Tackar så hjärtligt för svaren. Lufttemperatur 1-2 grader över vattentemperaturen? Vi tänkt ha 32 grader i vattnet, blir det då inte väldigt varmt i rummet?
Det kostar nog en del att hålla uppe den värmen året runt, ja. Om du värmer upp poolen så värmer du ju upp luften också. Är ju bara att se på hur snabbt ett badkar blir kallt.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Det är rådet vi fått och det verkar fungera bra. Det blir stor skillnad i luftfuktighet i rummet om temperaturen sjunker för oss. Till exempel då "någon" råkat stänga av luftvärmepumpen en dag. Då låg vi på upp emot 90% luftfuktighet med 25° i rummet. Otäckt pool och svalare temperatur i luften än i vattnet så kan det bli rejäl avdunstning från poolen. Har sett siffror på avdunstning upp emot 100l / dygn. Vi har 29° i poolen och 30-31 i luften.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Poolen är bara 15 kvm i ett rum på 50 kvm, ett rum vi tänkt vistas på förutom simdelen. Blir inte det för varmt när det jämt över 32 grader?
 
Vad tänkte ni använda rummet till mer? Vi använder vårt pool rum även till träning. Men jag har mycket hellre varmt i rummet då än hög luftfuktighet. Med låg avdunstning så känns inte klor doften hos oss. Däremot har den doften varit tydlig på ett helt annat sätt när luftfuktigheten råkat blivit hög.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Vad tänkte ni använda rummet till mer? Vi använder vårt pool rum även till träning. Men jag har mycket hellre varmt i rummet då än hög luftfuktighet. Med låg avdunstning så känns inte klor doften hos oss. Däremot har den doften varit tydlig på ett helt annat sätt när luftfuktigheten råkat blivit hög.
Tänkt ha rummet som ett extra vardagsrum, blir inte mkt till relax med 32 grader :sweat:
 
De villor jag har ovkat och injusterat med pool har haft ett vanligt villa ftx kombinerat med en avfuktare. Täta dörrar mot vanliga huset. Oftast byggda som badrum med fuktspärr. Och sen som nämnts innan temp på 2 grader över vattentemp. Sett likadant ut om det varit bubbelpool eller vanlig pool.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vad sägs om ett Swegon Casa W5 eller liknande motströmsaggregat med fuktstyrning som förser poolrummet och ett separat rotoraggregat som förser resten av huset?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Hej!
Jag har nyligen köpt en tomt och ska bygga ett 1,5 plans villa och i den även en inomhuspool på 5x3 m. Rummet där poolen ska vara kommer bli ca 50 kvm. Har pratat med poolförsäljaren och han säger att det inte är något problem om rummet byggs som ett större badrum med typ en fukt-pax-fläkt som reglerar fukten men två husleverantörer avråder mig helt att bygga poolen inomhus pga fukten. Är tacksam för all tips och råd
Alltså, att bygga en pool i ett vardagsrum är väl ganska ovanligt. Förstår husleverantören att den kommer friskriva sig från alla möjliga tänkbara och otänkbara scenarior...

Men om du ändå är intresserad av pool inne i huset så kanske det finns något bra poolskydd som kan fungera som ett bra lock över en kastrull. Jag tänker ett poolskydd som stängs i två steg, först får den lyftas upp på hjul och sedan rullas bort när man ska bli av med den. Borde kunna gå att få ganska luftttätt så du slipper de där 100 L vätskan i rummet som du annars måste hantera.

Annars, de hus jag varit i som haft pool inomhus (jag har även varit i Anders hus här ovan) så har man byggt en egen byggnad som är skyddad tätad mot huvudbyggnaden där man placerat poolen. Tänk dig att du bygger en dyrare vinterbonat uterum som du kör i samma vattensäkra stil som ett badrum... Och så måste du ha en bra lufttemp där inne såklart.

Om vi bara räknar lite lätt på vattenkostnaden så betalar jag ca 17 kr per kubiktmeter vatten. Sen ska du även värma upp den där vattenmängden till dina 30 grader. Det kostar el. Sen ska du ha lite klor som också avdunstar proportionellt mot vattenångan. Vet ej någon dygnskostnad på detta, men uppskatta 4-5 kr (total killgissning, men 100 L vatten = 1,7 kr; energi att värma vatten, från 10 grader till 30 grader och 100 kg vatten = 8300 kJ ungefär samma som 2,3 kwh = 2 kr; klor 1 kr).
Dessutom så ska de där 100 L vatten tas om hand genom forced ventilation.

Kostnaden ovan får jmf med att köra en luftvärmepump som ska hålla lufttempen på 32 grader.
Som sagt av Anders så kan det ju vara klokt att ha en gymdel bredvid vattnet eftersom där kan man nog tycka det är väldigt ok att ha en sån temp och luftfuktighet.

Spännande bygge hur som helst! :D
 
T tobbbias skrev:
Alltså, att bygga en pool i ett vardagsrum är väl ganska ovanligt. Förstår husleverantören att den kommer friskriva sig från alla möjliga tänkbara och otänkbara scenarior...

Men om du ändå är intresserad av pool inne i huset så kanske det finns något bra poolskydd som kan fungera som ett bra lock över en kastrull. Jag tänker ett poolskydd som stängs i två steg, först får den lyftas upp på hjul och sedan rullas bort när man ska bli av med den. Borde kunna gå att få ganska luftttätt så du slipper de där 100 L vätskan i rummet som du annars måste hantera.

Annars, de hus jag varit i som haft pool inomhus (jag har även varit i Anders hus här ovan) så har man byggt en egen byggnad som är skyddad tätad mot huvudbyggnaden där man placerat poolen. Tänk dig att du bygger en dyrare vinterbonat uterum som du kör i samma vattensäkra stil som ett badrum... Och så måste du ha en bra lufttemp där inne såklart.

Om vi bara räknar lite lätt på vattenkostnaden så betalar jag ca 17 kr per kubiktmeter vatten. Sen ska du även värma upp den där vattenmängden till dina 30 grader. Det kostar el. Sen ska du ha lite klor som också avdunstar proportionellt mot vattenångan. Vet ej någon dygnskostnad på detta, men uppskatta 4-5 kr (total killgissning, men 100 L vatten = 1,7 kr; energi att värma vatten, från 10 grader till 30 grader och 100 kg vatten = 8300 kJ ungefär samma som 2,3 kwh = 2 kr; klor 1 kr).
Dessutom så ska de där 100 L vatten tas om hand genom forced ventilation.

Kostnaden ovan får jmf med att köra en luftvärmepump som ska hålla lufttempen på 32 grader.
Som sagt av Anders så kan det ju vara klokt att ha en gymdel bredvid vattnet eftersom där kan man nog tycka det är väldigt ok att ha en sån temp och luftfuktighet.

Spännande bygge hur som helst! :D
Tack för all tips. Ska inte ha rummet som ett vardagsrum utan mer ett rum som man kan softa lite i, vilket inte blir skönt om det är över 30 grader. Blir nog som ni säger ett lock på
 
A Anderscurl skrev:
Vad tänkte ni använda rummet till mer? Vi använder vårt pool rum även till träning. Men jag har mycket hellre varmt i rummet då än hög luftfuktighet. Med låg avdunstning så känns inte klor doften hos oss. Däremot har den doften varit tydlig på ett helt annat sätt när luftfuktigheten råkat blivit hög.
Kör alla alltid med klor? Poolbyggarna rekommenderade salt. Vet ni fördelarna med salt/klor?
 
Första året hade vi en relax hörna där det nu är gym. Utnyttjas betydligt mer av oss nu. Men det var ganska skönt att gå dit och sätta sig när det var ruggigt ute. Så det är ju vad man själv vill använda ytan till.
Vi funderade på att byta till saltklorinator för att få automatik på poolen. Men då det dels skulle krävas utbyte av ganska många delar för att få livslängd på anläggningen och att det efter lite inlärnings period från oss visade sig att en inomhus pool fantastiskt lättskött. Koll av värden och i med en veckopuck klor sker i snitt var annan månad. Påfyllning av vatten (ca 300l) sker på sin höjd tre gånger under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.