Hej!

Vi har blivit utsatta för ett, i mina ögon, rent fuskbygge. Efter slutbesiktningen så uppdagades 29 stycken fel och tillbyggnaden blev underkänd.

Entreprenören ville ha en månad på sig att åtgärda felen. Efter slutbesiktning nummer två så hade tillbyggnaden fortfarande 20 stycken fel, varav 2 stycken helt nya som inte upptäcktes på första besiktningen, 15 stycken fel som inte har åtgärdats från första slutbesiktningen samt 3 stycken som har uppstått när entreprenören har försökt rätta till de ursprungliga felen.

Vi anlitade entreprenören att byta tak på den befintliga byggnaden så det blev nytt det också.

De största felen:

Ströläkten över det utbytta taket är av fel dimension vilket, efter kontakt med benders gav svaret:

”Funktionen på takpannan påverkas inte men Benders garanti gäller inte om pannan inte är monterad efter våran monteringsanvisning.”

En eventuell köldbrygga mellan det befintliga huset samt tillbyggnaden finns.

Interiörbild som visar en vitmålad hörnvägg med texten "Köldbrygga?" och en orange pil som pekar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av väggkonstruktion med angivna mått och material såsom tegel och 45 mm isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbyggnaden är byggd med träfasad mot det befintliga husets tegelfasad. I öppningen mellan den huset och tillbyggnaden så har man sparat en del av tegelväggen och klätt in den med gips och 45mm isolering åt ena hållet. Detta fick anmärkningen ”utredning” på besiktningsprotokollet. Vart kan man hitta information om hur man ska gå tillväga för att göra en sådan här anslutning?

Vriden takbalk. Som ser hemsk ut enligt mig. Inre vy över kök med synlig vriden takbalk markerad med en röd pil, vilket indikerar ett av de nämnda felen från byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni förstår så har jag inget förtroende för denna entreprenören och vill egentligen att de bara ska sticka så löser jag problemen på något annat sätt.

Men enligt konsumenttjänstlagen så måste man ge de ”skälig tid” för att åtgärda problemen.

Jag bifogar lite bilder för er som vill se och kommentera.

Jag bifogar även en skiss på hur väggarna med köldbryggan är gjord.


Övrig information:

Vi skrev ett hantverkaravtal-17, där bl a betalning sker när allt är klart specificerades.

Vi har inte betalat en krona ännu, det har kommit en faktura som bestreds med hänvisning till vårat avtal.

Två mail har skickats till VDn, ett efter vardera slutbesiktning. Han besvarade endast det första och hänvisade till arbetsledare. Det andra mailet är fortfarande obesvarat.

ALLA tips och råd är välkomna, byggnadstekniska, avtalsmässiga eller vad som helst.


Jag vet inte vad jag ska göra. Besiktningsprotokoll med lista över 20 brister i byggprojekt, indelade i In- och Utsidan samt Övrigt, med ansvarskoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besiktningsprotokoll som listar 29 byggfel med ansvariga och om de är avhjälpta, markerat med 'E' för entreprenören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror tyvärr att detta blir en segdragen historia.

Du måste som sagt ge dom en chans att åtgärda felen. EN del av felen tror jag att de kommer att erbjuda ekonomisk kompensation för. Om felet är "orimligt" dyrt i förhållande till skadan för dig, så har de rätt att göra så.

Den där vridna balken kanske borde undersökas noga. Fungerar den som bärare i sitt tillstånd, eller betyder detta att det den skall bära upp inte ligger mot balken. Om den är OK konstruktionsmässigt, så gissar jag att åtgärden blir en ny riktad inkapsling, snarare än att byta balk mot en som är rak.

Och om de bara gör något, så börjar en ny frist rulla. Antag att de kommer dit och sätter dit den saknade karmpluggen, och hävdar att nu är allt klart. Såfår du ta dit en besiktning igen (kostanden kan du dra på fakturan). Och så får de ny frist att åtgärda osv.

Hur fick du tag på de här stjärnorna?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror tyvärr att detta blir en segdragen historia.

Du måste som sagt ge dom en chans att åtgärda felen. EN del av felen tror jag att de kommer att erbjuda ekonomisk kompensation för. Om felet är "orimligt" dyrt i förhållande till skadan för dig, så har de rätt att göra så.

Den där vridna balken kanske borde undersökas noga. Fungerar den som bärare i sitt tillstånd, eller betyder detta att det den skall bära upp inte ligger mot balken. Om den är OK konstruktionsmässigt, så gissar jag att åtgärden blir en ny riktad inkapsling, snarare än att byta balk mot en som är rak.

Och om de bara gör något, så börjar en ny frist rulla. Antag att de kommer dit och sätter dit den saknade karmpluggen, och hävdar att nu är allt klart. Såfår du ta dit en besiktning igen (kostanden kan du dra på fakturan). Och så får de ny frist att åtgärda osv.

Hur fick du tag på de här stjärnorna?
Tack för svaret!
Joru, jag räknar också med att det blir segdraget, tyvärr.

Angående ekonomisk kompensation så räknar jag med det på de skadade fönstrena, skadorna på innertaket samt att kortskarvarna ej linjerar på innertaket, det blir en för stor kostnad att byta.

Det är fyra fönster som har småskador. Fönstrena kostar 5300kr styck på bygghemma.se just nu. Taket är av Huntonit och har också småskador samt så linjerar alla skarver utom på en rad där allt är förskjutet ca 3 cm. Vad kan vara ett rimligt prisavdrag för dessa estetiska fel?

Den ”vridna balken” är nog i själva verket för dåligt skuren inklädnad (gips), men de får riva en hel del för att komma åt att rätta till det. Men det lär de göra i alla fall för teglet bakom väggarna måste tas bort pga fukt och mögelrisk. Men det blir ju ett 7-jävla arbete.

Skojarna fick jag tag på genom offerta.se.
 
  • Ledsen
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Det är de utvändiga grejerna som är allvarliga t.ex. avsaknad av papp under fotplåt och felaktig dimension på läkt och felmonterad avvattning.

Småskador på fönster får spacklas i och bättras, ev. får man stryka hela bågen vid behov. Gipsinkkädnaden till balken är bara att göra om, takskivorna likaså där skarvarna inte linjerar.
 
  • Gilla
shogo99 och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det är de utvändiga grejerna som är allvarliga t.ex. avsaknad av papp under fotplåt och felaktig dimension på läkt och felmonterad avvattning.

Småskador på fönster får spacklas i och bättras, ev. får man stryka hela bågen vid behov. Gipsinkkädnaden till balken är bara att göra om, takskivorna likaså där skarvarna inte linjerar.
Ja. Enligt AMA så ska ströläkten minst vara 25*23 mm, så det lär de byta, vilket innebär att riva bort hela skiten, inklusive takduken pga spikhålen som blir kvar.
Då kanske man kan få dit fågelband också, som de sket i.

Med tanke på att taket är så dåligt gjort så förstår man ju att de i själva verket inte har en aning om hur man ska göra vid ett takbyte, så det känns ju sådär att just DE ska göra om det.
 
  • Gilla
shogo99 och 2 till
  • Laddar…
B Baptisten skrev:
Ja. Enligt AMA så ska ströläkten minst vara 25*23 mm, så det lär de byta, vilket innebär att riva bort hela skiten, inklusive takduken pga spikhålen som blir kvar.
Då kanske man kan få dit fågelband också, som de sket i.

Med tanke på att taket är så dåligt gjort så förstår man ju att de i själva verket inte har en aning om hur man ska göra vid ett takbyte, så det känns ju sådär att just DE ska göra om det.
En lösning är att lägga läkttätning under den nya läkten istället för att byta hela duken. Finns i lite olika format och ger en fullgod lösning om det görs noggrant.
 
hur kan man montera ett stuprör fel ?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
hur kan man montera ett stuprör fel ?
Uppåt?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Nybyggarens och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Uppåt?
Skarv in mot vägg...
 
  • Gilla
jjohannes och 2 till
  • Laddar…
Väldigt tråkigt att se.

Visar tyvärr bara att rådet jag brukar ge om att aldrig använda offerttjänster återigen stämmer.
Bra hantverkare behöver inte göra reklam eller finnas på sånna siter utan får kunder så det räcker och behöver genom referenser och tips.

Åter igen:

Har de inte många kunder i denna tidnär folk renoverar som aldrig förr = varningsklocka
Kan de börja jobba omgående = varningsklocka
Kolla alltid bolagen på merinfo.se och se till att ta en kreditupplysning om det är ett stort jobb.
Och betala aldrig slutsumman innan det är helt klart. (Här är tyvvärr avtalen ofta skrivna på ett sånt sätt att sista lyftet är relativt litet)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Väldigt tråkigt att se.

Visar tyvärr bara att rådet jag brukar ge om att aldrig använda offerttjänster återigen stämmer.
Bra hantverkare behöver inte göra reklam eller finnas på sånna siter utan får kunder så det räcker och behöver genom referenser och tips.

Åter igen:

Har de inte många kunder i denna tidnär folk renoverar som aldrig förr = varningsklocka
Kan de börja jobba omgående = varningsklocka
Kolla alltid bolagen på merinfo.se och se till att ta en kreditupplysning om det är ett stort jobb.
Och betala aldrig slutsumman innan det är helt klart. (Här är tyvvärr avtalen ofta skrivna på ett sånt sätt att sista lyftet är relativt litet)
Fungerande företag och hantverkare hittar man genom fackmän som är skickliga
De finns i fungerande nätverk
 
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Man undrar ju lite grann hur fuktigt teglet var när de byggde in det? Hur ser hela den väggen ut, vilka material finns i väggen?
 
Centano Centano skrev:
Man undrar ju lite grann hur fuktigt teglet var när de byggde in det? Hur ser hela den väggen ut, vilka material finns i väggen?
Det är ingen skillnad mot innan ombyggnaden annat än att fuktspärren belastas hårdare...
Risken med konstruktionen är att luftspalten förstör isolerverkan
 
B byggarätt skrev:
Fungerande företag och hantverkare hittar man genom fackmän som är skickliga
De finns i fungerande nätverk
Hur hittar man dessa skickliga fackmän? Det är väl den primärä anledningen att man anlita "offerttjänster". Det borde finnas någon seriös offerttjänst som skulle ge offerter endast genom välrenommerade hantverkare och offentliggöra tvisterna som uppstår mellan kunderna och hantverkarna. (min åsikt)
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Själv hade jag anlitat Byggdoktorn i Falkenberg, googla Bygg- och energiteknik AB,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.