Hur bör jag göra här. Ska kakla en liten yta ovanför diskbänk och spis, ca 0,5*4 meter. Resterande väggbeklädnad blir pärlspont. Tänkte sätta upp plywood, pärlsponten direkt på plywood, sedan gips på den yta det ska vara kakel. Räcker 60cc ? Om inte, kanske det funkar att sätta kortlingar under gipset med tätare cc avstånd.. ?
 
Bumpar tråden med ritningar på hur jag har tänkt :) Iden jag har är alltså att sätta tätare kortlingar (40-45cm) på den del där det ska kaklas. De liggande reglarna sitter med 60cc. Där det ska sitta pärlspont hade det egentligen kanske inte behövts plywood men jag tänker att gipset kräver det för att få stadigt underlag för kaklet (blir dessutom enklare att skruva upp hyllor i väggen), och jag ser ingen annan möjlighet att få kaklet rätt i förhållande till panelen.
Har jag tänkt rätt? Är nybörjare på detta så tar gärna emot åsikter/tips!
Vad ska jag ha för tjocklek på plywood? räcker 12mm eller bör den vara stadigare?

Handritad skiss av en väggkonstruktion med olika avstånd mellan reglarna, och ett markerat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av köksväggen med reglar och fönster utritade (ej skalenlig)

Skiss av väggkonstruktion med reglar, plywood, gips och pärlspont för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomskärning av väggkonstruktion
 
Har du 12 mm plywood under gipsen tror jag inte du behöver kortla extra alls, men visst, det skadar inte. Kommer att bli hur stabilt som helst.
 
  • Gilla
Pgam
  • Laddar…
Har kakelsatt många kök och fäller aldrig in kortlingar eller skruvar plyfa bakom för kaklens skull.

Det är så pass små ytor så det brukar inte vara några problem med bara gips på cc600.
 
  • Gilla
Pgam och 1 till
  • Laddar…
Ok tack för svar! Låter ju bra. Kanske borde tillägga att det rör sig om ett äldre timmerhus. Så är väl därför jag är lite nervös för ev. rörelser i materialen över tid.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.