Hej,

Jag har en bostadsrätt. Nu har vi köpt en annan lägenhet och dragot igång säljprocess med en mäklare. Vi ska ta bild nästa vecka.

Idag nämnde min mamma och hennes sambo vill bo i vår nuvarande lägenhet.

De tänker betala av min lån. Min mamma har inte pengar så min kontantinsats blir då fast i lägenheten.

Min fråga är behöver jag betalar nån skatt? Hur funkar det att föra över del/hela av bostadsrätt till sin närstående? Nåt annat jag bör tänka på?

Tack!
 
Sälj för samma pris som du har i lån så borde du inte gå med vinst och betala skatt. Du kan inte skänka den som gåva om mor plus sambo tar över lånet.
 
Är du säker på att du får lån för ditt nya boende utan att faktiskt sälja din gamla lägenhet?
 
Ja. För den nya tar jag lån ihop med min man. Sen köpte vi inte mycket mer än den nuvarande boende.
 
A Am3thystlol skrev:
Ja. För den nya tar jag lån ihop med min man. Sen köpte vi inte mycket mer än den nuvarande boende.
Kolla upp det här noga så du verkligen är helt säker..

Och kolla om du måste betala mäklaren om ni inte säljer lägenheten..

Och hur löser ni kontantinsatsen (som du säger är bunden i nuvarande boende)?

Om din mamma inte ens har råd med kontantinsatsen, har hon verkligen råd att hyra din lägenhet?
Tänk på att det är du som ska stå för allt underhåll av din gamla lägenhet om din mamma ska hyra den av dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.