Y Radiatoranslutning med lösa muttrar och en gulmetallkoppling på det fria röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var kallt i huset (drygt 10 år gammalt A-hus med frånluft-vatten värmepump) när jag kom hit igår. Jag kände lite på ledningar och radiatorer. Fann då av en slump att muttrarna till kopplet på en av radiatorerna satt lösa. Båda satt som den högra på bilden och för lekmannen syntes inte att de var lösa och det är väl inget man kontrollerar så ofta. Detta måste åtminstone ha varit så sen vi köpte huset. Vi målade om invändigt för 4 år sedan men jag har svårt att tro att målarn lossade muttrarna.
Allt är väl egentligen frid och fröjd men jag undrar över den lilla gulmetallgrejen man ser på den fria röränden. Istället för vanlig kona och hur i hela friden har denna kunnat hålla tätt? Inga tecken på läckage. Apropå temperaturen i huset blev det bättre när jag återställde driftläget på pumpen.
 
Tack! Tänk vad bra det är med folk som vet. Gummipackningen var en total nyhet för mig. Då kan ju en trött rörmokare glömma att dra muttrarna och något läckage blir det ändå inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.