Hej,
Skall bygga hus i sommar och funderar då på att kosta på mig att beställa aluminiumbeklädda fönster då tomten vi har ligger nära havet (västkusten). För att få detta så får jag lägga ca 35.000:- i mellan.

Frågan är bara om man tjänar på det i längden? Hur fungerar aluminium mot salta vindar? Behöver man sköta om dessa på något sätt? Har hört att trät på insidan kan ruttna innifrån eftersom man inte ser hur dom ser ut pga aluminiumbeklädnaden som ligger på utsidan. Stämmer detta?

Någon som har erfarenheter?

/Tonlu
 
Det låter bra. Då kan det nog vara värt att betala lite extra för aluminium beklädnad.
Hur är det med salta vindar mot aluminiumet då? Det finns ingen risk för att fula spröda fläckar uppkommer efter några år?
 
K
finns väl viss risk att aluminium oxiderar av saltvatten.???

Det enda material som fugerar i tuffa förhållande är plastfönster.
 
Acropora skrev:
Ruttnar gör det inte! Kollar man på Elitfönsters fönster secure som har en helventilerad aluminium utsida, samt lämnar 30års garanti mot rötta . Om dom vågar lämna en sån lång garanti mot röta så kan det ju inte ruttna heller hur????
Det är större risk att lämna fem års garanti än trettio års garanti, för om fem år lever den som ger garantin kanske ändå kvar som företag.:)

Jag garanterar att om 30 år är ytterst få, kanske inte en enda av nuvarande fönstertillverkare kvar, och alla äldre garantiåtaganden har man trasslat sig ur genom olika omstruktureringar där äldre företag upphört. Så sådana här garantier är enbart marknadsföringstrick mot okunniga köpare.
 
Fogarbo..Du snackar ju i nattmössan...Både elit och SP,traryd mfl är bra mycket äldre än trettio år o kommer säkert att leva många år till. Finns ingen risk att ett aluminium-klätt fönster ruttnar.
 
Att tänka på.
I många fall så är själva fönstret bara alu beklätt framått dvs att på sidorna så är det ordinarie underhåll som gäller för lång livslängd motsvarande samma fösnter utan alu.
 
Visserligen är bara framsidan av aluminium, men du klär ju fönstret och den del av fönstret som blir utsatt för väta är ju framsidan.
 
Vill rätta Kivansson. Anledningen till att aluminium är så beständigt är att oxidskiktet finns. dialuminiumtrioxid är en av de mer svårlösliga salterna.

Att ett bra tillverkat fönster av god kvalitet skall klara 30 år, borde vara självklart... Tror nog att alla garantier förutsätter att korrekt underhåll utförs.
 
Acropora skrev:
Och hur många gånger tror du man behöver måla dom på insidan då???? (ppalm)
Du lär inte behöva måla om dom, det handlar egentligen om vilken finish du vill att dom ska ha. Har du träfönster rakt igenom så MÅSTE du måla om dom om ett antal år eftersom dom utsätts för mer påfrestning.
 
Acropora skrev:
Och hur många gånger tror du man behöver måla dom på insidan då???? (ppalm)

Hej

Mina aluminiumbeklädda Tanumsfönster gar suttit uppe (södervägg) i 12 år och dom skulle behöva lite färg runtom. detta är dock snabt på dessa fönster. På insidan så är det mer en fråga om finnish/kulör färgen gulnar med tiden men i rummsmiljö lär den knappast flagna om du inte har kondens på rutornas insida.
Inte för att sabba tråden men det finns en firma som har bakgrund i båtbyggar (plastbåtar) industrin som startat fönstertillverkning. detta är inga rena PVC fönster utan glasfiberstomme med
alumimiumbeklädnad. http://www.orama.se/
 
Fogarbo skrev:
Det är större risk att lämna fem års garanti än trettio års garanti, för om fem år lever den som ger garantin kanske ändå kvar som företag.:)

Jag garanterar att om 30 år är ytterst få, kanske inte en enda av nuvarande fönstertillverkare kvar, och alla äldre garantiåtaganden har man trasslat sig ur genom olika omstruktureringar där äldre företag upphört. Så sådana här garantier är enbart marknadsföringstrick mot okunniga köpare.

Eeeh... Hänger inte riktigt med här.... Varför skulle det vara större risk att lämna 5 års garanti? Om det uppstår problem tar man väl kontakt med tillverkaren direkt, inte efter garantitidens slut?
 
Tänk på att det är bara beklädnaden på utsidan som är av aluminium. MÅLAT TRA FINNS PÅ 75% AV ÖVRIGA YTAN. Den skall hållas ren och målas när det behövs och alla beslag smörjas varje år med saltvattenfast fett.
Man kan tro att bara för att man har ALU eller PVC fönster så slipper man att hålla rent och smörja beslagen, men det är tyvärr fel. Tätlister måste alltid hållas rena och fräscha annars torkar de ut och blir otäta.
 
Har själv sett aluminiumfönster som ruttnar inifrån.

Rekommenderar träfönster och sköt underhållet. Det finns inget underhållsfritt!
 
F Fixarpappa skrev:
Har själv sett aluminiumfönster som ruttnar inifrån.

Rekommenderar träfönster och sköt underhållet. Det finns inget underhållsfritt!
Inget jag har sett men jag har ingen anledning att betvivla att det kan förekomma hos tillverkare som har dåliga konstruktioner.

Vi valde aluminiumbeklädda fönster från Morup och jag tror inte vi kommer att ångra detta, så jäkla gott att slippa underhåll av fönster.
 
F Fixarpappa skrev:
Har själv sett aluminiumfönster som ruttnar inifrån.

Rekommenderar träfönster och sköt underhållet. Det finns inget underhållsfritt!
Det var nog de riktigt gamla systemen där man man kunde köpa en slags aluminium beklädnad till sina gamla fönster(Ingen luftspalt) . Att trä / alu fönster skulle ruttna med dagens konstruktion tror jag inte ett dyft på.
Många tillverkare lämnar tom 30 års garanti mot röta. Beräknad livstid är 60-70 år på ett modernt trä alu fönster. Troligtvis beslagen som ger upp innan själva trä/alu delarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.