Skånepöjk
Håller just nu på att fixa till i tvättstugan. Huset byggt 1947.
tvättstugan är på bottenvåning (suterränghus).
Finns en gjutjärnsbrunn i tvättstugan som jag är lite fundersam på vad jag ska göra.
Hade ni gjutit igen den eller behållit den?
Brunnen används inte.

har ingen lust att bila upp för att byta avloppet och brunnen till plast med tanke på att den aldrig används.

Hmm...
 
K
I Boverkets Byggregler, BBR står bl. att som Allmänt råd att "Tvättmaskiner och varmvattenberedare bör placeras i utrymmen med golvbrunn."

Att gjuta igen tycker jag vore synd. Att byta brunnen till plast är ju normalt enkelt fixat och det bör inte vara mer än 1 dags jobb inkl fastgjutning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag håller faktiskt på att fundera på samma sak. Vi har 5 äldre gjutjärnsbrunnar, från -62, i källaren, varav två i ett duschrum/ tvättstuga. De tidigare ägarna har bara placerat på en mindre anslutning på den stora brunnen. Samtidigt funderar vi på att relina/fodra om de befintliga gjutjärnstammarna och då även passa på att byta brunnarna till moderna plasthistorier.

Känns dumt att gjuta igen befintliga brunnar så länge stammarna är okej.
 
K KjellTimell skrev:
I Boverkets Byggregler, BBR står bl. att som Allmänt råd att "Tvättmaskiner och varmvattenberedare bör placeras i utrymmen med golvbrunn."

Att gjuta igen tycker jag vore synd. Att byta brunnen till plast är ju normalt enkelt fixat och det bör inte vara mer än 1 dags jobb inkl fastgjutning.
Ja. Moderna VVB släpper dessutom i princip 1-2 dl vatten per dag som trycktreglering. Perfekt att ha en tvättstuga med allt förberett.

Dumt ta bort det bara för att man blir lite lat. Då det är så dyrt att sätta tillbaka den :)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Skånepöjk
K KjellTimell skrev:
I Boverkets Byggregler, BBR står bl. att som Allmänt råd att "Tvättmaskiner och varmvattenberedare bör placeras i utrymmen med golvbrunn."

Att gjuta igen tycker jag vore synd. Att byta brunnen till plast är ju normalt enkelt fixat och det bör inte vara mer än 1 dags jobb inkl fastgjutning.
du har ju rätt i sak! Får lägga 1-2 dagar mer på att bila upp golvet och byta avloppet och brunnen.
vet inte ens om den för brunnen fortfarande är ihopkopplat med husets avlopp eller om den är stängd någonstans när husets avlopp successivt bytts ut.
 
Claes Sörmland
Behåll!
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
du har ju rätt i sak! Får lägga 1-2 dagar mer på att bila upp golvet och byta avloppet och brunnen.
vet inte ens om den för brunnen fortfarande är ihopkopplat med husets avlopp eller om den är stängd någonstans när husets avlopp successivt bytts ut.
Det vore bra konstigt om man inte behållit funktionen på golvbrunnen även om man bytt andra delar av avloppet. I sådana fall skall golvbrunnen plomberas i fall om det är korrekt utfört. För att vara helt säker kan man kontrollera med en vanlig avloppsrens om det löper fritt. Att bila upp och byta ut en golvbrunn är en ganska tacksam uppgift. Då det är en plats för tvättmaskin så är det tacksamt med golvbrunn ifall olyckan skulle vara framme eller om man måste tappa ur vattnet manuellt.
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
Skulle ni isåfall dra nytt avlopp till tvättmaskin också eller dra ner slangen i golvbrunnen?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Skulle ni isåfall dra nytt avlopp till tvättmaskin också eller dra ner slangen i golvbrunnen?
Förstår inte riktigt hur du tänker kring detta.

Har du ordnat en riktig golvbrunn så har du ju avlopp till tvättmaskin ordnat.

Har du ingen golvbrunn så blir troligen svårt med tvättmaskinsavlopp.

Visst, det finns ju möjligheter att dra avlopp till tvättmaskiner på annat vis via avloppsrör i väggar osv men du berättar ingenting om att det skulle finnas dylika alternativ i ditt fall.
 
Skånepöjk
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår inte riktigt hur du tänker kring detta.

Har du ordnat en riktig golvbrunn så har du ju avlopp till tvättmaskin ordnat.

Har du ingen golvbrunn så blir troligen svårt med tvättmaskinsavlopp.

Visst, det finns ju möjligheter att dra avlopp till tvättmaskiner på annat vis via avloppsrör i väggar osv men du berättar ingenting om att det skulle finnas dylika alternativ i ditt fall.
man kan ju antingen dra avloppet dolt från golvbrunnen eller ovanför klinker om du förstår hur jag menar?
 
Skånepöjk
Plattsättaren säger att betongplattan låter bom och rekommenderar att man bilar bort plattan (ca 9m2) och jämnar ut och fixar till och sen flyter nytt...
jag vet att de var samma sak i garaget men där flöts golvet uppepå betongkakan och sen klinkers och det har funkat bra.
Vad hade du gjort?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle du gjuta igen golvbrunnen?
bara sätta igen den med betong??
 
Skånepöjk
T Tummespik skrev:
Hur skulle du gjuta igen golvbrunnen?
bara sätta igen den med betong??

Jadu... bra fråga! Vet faktiskt inte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.