Som hus- och lägenhetsinnehavare i snart 25 år känner jag att jag plöjt igenom varenda vitvarumärke som finns utan att egentligen var nöjd med något. Siemens, Electrolux, Whirlpool, Bauknecht och nu senast en Cylinda tvättmaskin som skramlar och flyttar sig ett par cm varje centrifugering. Allt känns som skräp och håller max 3-4 år äcen om man köper top-of-the-line.

Visst går tvätt, disk och tumlare ganska hårt i en barnfamilj, men jag vill ha bättre kvalitet. När det nu drar ihop sig till byte igen tänkte jag testa något annat. Ett märke jag aldrig haft är Miele. vad säger den samlade expertisen om dessa?

Har även sneglat åt Samsung/LG-hållet, mest för att under en semestervecka i USA haft tillgång till en suverän LG-kombo.

Vad ska man satsa på?
 
Bosch tvättmaskiner i den lite högre klassen (inte värsta modellen) har vi haft goda erfarenheter av. Den vi installerade ny när vi flyttade in i nybyggt hus -98. Gick i pension för 3 år sedan med nya kol till motorn som enda del som behövt ersättas/repareras (gjorde dessutom bytet själv efter att köpt kolen på nätet). Så det blev en ny Bosch i 8-klassen som ersatte och den har hittills sköt sig utmärkt. men se till att den är tillverkad/ihopsatt i Tyskland.
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Skulle aldrig köpt en utan dosering.
 
De flesta märken tillverkas i samma länder under hård press att de ska vara så billiga som möjligt i tillverkning. För många år sedan var svenska märken bra, gäller inte längre. Min erfarenhet är att tyska märken fortfarande har rätt bra kvalitet. Siemens / Bosch är lite halvdyra , Miele är dyra. Dessa märken har även enkla billiga varianter som troligen är likvärdiga med enklare märken. Vi har de senaste åren köpt Miele och har hittills goda erfarenheter, de känns rejäla och fungerar bra, men det är för kort tid för att veta säkert. Vi har inte automatisk dosering. Det är säkert bra, men finns flera trådar här att det ibland krånglar.
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
K
Absolut inte wirlpool . Den sämsta skit vi haft. Åkte ut efter 2 år . Bosch elektrolux och Husqvarna har funkat bra .
 
K klimt skrev:
De flesta märken tillverkas i samma länder under hård press att de ska vara så billiga som möjligt i tillverkning. För många år sedan var svenska märken bra, gäller inte längre. Min erfarenhet är att tyska märken fortfarande har rätt bra kvalitet. Siemens / Bosch är lite halvdyra , Miele är dyra. Dessa märken har även enkla billiga varianter som troligen är likvärdiga med enklare märken. Vi har de senaste åren köpt Miele och har hittills goda erfarenheter, de känns rejäla och fungerar bra, men det är för kort tid för att veta säkert. Vi har inte automatisk dosering. Det är säkert bra, men finns flera trådar här att det ibland krånglar.
Ja. Detta är tragiskt för Sverige. Vad gör ni ingenjörer?

Varför kan man inte bygga diskmaskin!

Koreanerna kommer säkert snart med märke som slår ut andra. Eller Indien kanske.

För mycket fokus på lågtempererad disk. Sen blir avlopp tunnare. Det ska vara mycket värme!

65 - 73 grader.
 
Finns nog inget enskilt märke som är bra på allt.
Men av det du nämner så anser jag följande:
tvätt & disk Asko lr Miele
tumlare Bosch/Siemens (modeller med självrengörande kondensor)
 
Vi har en salig blandning av diverse som utkristalliserat sig över decennier.

Spishäll med gas- och elplattor: Miele, ca 20 år idag och funkar perfekt fortfarande.

Inbyggnadsugn: körde Husqvarna några år men den var inget vidare, gick sönder efter kanske fem år. Ersatte med Siemens i ”IQ700-serien” med pyrolys, absolut perfekt på alla sätt, tyst, effektiv, håller sig snygg typ nyskick efter många år nu.

Tvättmaskiner: testat många med kort livslängd. En billig stackars maskin typ Candy (rättelse: märket var UPO kom jag just på), pajade efter några år med kasst trumlager. Ersatte med en maskin som var rätt dyr som vi trodde var bra, Husqvarna/AEG. Men den lämnade in efter några år med kass elektronik, trasslade även med byte av motorkol på den. Ersattes av ett par bättre maskiner, en LG med direktdrift och en Siemens i IQ500-serien med i-dos. Särskilt Siemensmaskinen är klockren över tid, har induktionsmotor så inget trassel med motorkol. LG-maskinen helt ok också och har litet andra finesser typ ångfunktion och fina lägen för känslig ull.

Torktumlare: Bosch kondenstumlare sedan galet många år, tycks odödlig särskilt efter en genomgång för några år sedan där jag rensade upp i kondenspumpens insug/balja internt som kläggade igen efter ca 10 års drift i det läget.

Kyl & frysskåp: Husqvarna (dvs electrolux) från tiden de tillverkades i Mariestad. Rätt få problem med dessa trots hög ålder idag ca 17 år, litet bekymmer med avfrostningen på frysen på senare år men det tänker vi få reparerat inom kort. Superfräscha och tysta maskiner fortsatt.

Diskmaskin: bytte just en gammal Bosch som börjat läcka i avloppspumpsregionen, till en ny underbart fin Bosch som är sagolikt tyst och diskar rent, torkar fint osv.

Det var väl det hela... :)
 
Redigerat:
Mina vitvaror är alla 14 år nu
Bauknecht ugn, micro och diskmaskin. Köpte ett rabatterat knippe maskiner för 20.000kr
Har haft ett fel på ugnen, skramlade i varmluftsfläkten, men det fixades på den långa garanti. Diskmaskinen fixades också, självförvållat genom att köra ekoprogramnet. Efter råd från servicemannen körs bara varmare program.
LG induktionshäll och kyl frys är lika gamla
Miele tvättmaskinen har nyss fyllt 17år, fick lite omvårdnad med två nya stötdämpare för 400kr i veckan. Kan konstatera att det är ett solitt bygge då jag skruvade isär den. Var efter lite funderande bara att skruva loss fronten som hänger på gångjärn i ena sidan. Snacka om genomtänkt bygge.
Om nyare grejer har samma kvalitet vet jag inte, mest överraskad över LG:s kvalitet på kyl/frys.
 
Tack för input allesammans. Lutar åt Bosch serie 8 nästa gång, ska bara försöka reda ut vad som skiljer alla varianter åt!
 
  • Gilla
Björn—72
  • Laddar…
Ja, alla dessa modellvarianter kan ställa till det. När vi valde så tog vi bort alla maskiner med IDOS (automatisk tvättmedelsdosering) då vi resonerade som så att det är ytterligare en funktion som nog kan ge mer problem än vad den tillför. Om det sedan är rätt eller fel får var och en själv tycka till om.
 
Just iDos är en extremt smidig funktion, klockren dosering och funktion efter vår erfarenhet på i detta fall en Siemens serie iq500. Detta gäller dock bara tvättmedelsdoseringen, sköljmedelsbehållar visade en klar tendens att tvåla igen med stopp som följd om man använder vanliga sköljmedel typ Comfort. Krävdes en rejäl rensning av behållaren för att få bort den geléartade substansen.

Lösningen är att antingen inte använda traditionella sköljmedel alls (ingen förlust eftersom de stinker parfym något helt vansinnigt plus andra problem)... eller att använda ättika som sköljmedel vilket fungerar perfekt. Med eller utan iDos.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Just iDos är en extremt smidig funktion, klockren dosering och funktion efter vår erfarenhet på i detta fall en Siemens serie iq500. Detta gäller dock bara tvättmedelsdoseringen, sköljmedelsbehållar visade en klar tendens att tvåla igen med stopp som följd om man använder vanliga sköljmedel typ Comfort. Krävdes en rejäl rensning av behållaren för att få bort den geléartade substansen.

Lösningen är att antingen inte använda traditionella sköljmedel alls (ingen förlust eftersom de stinker parfym något helt vansinnigt plus andra problem)... eller att använda ättika som sköljmedel vilket fungerar perfekt. Med eller utan iDos.
Jag förstår verkligen inte detta med automatdosering. Av allt jobb med tvätt är väl ändå sekunderna det tar att dosera tvättmedel det minsta? Särskilt som man ganska ofta vill växla mellan vit/kulör/ylle

Men så förstår jag inte heller vitsen med diskmedelkapslar, bättre att själv dosera så mycket som behövs för den aktuella maskinen.
 
Det är verkligen extremt smidigt att slippa momentet av att fiffla med tvättpulver. Vill du ha i något speciellt tvättmedel för de fåtaliga tillfällena detta är aktuellt så klickar du bort iDos på två sekunder. Eller om du har en extremt skitig tvätt med trädgårdskläder, peta upp iDos ett snäpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.