Notera också att Spotify bara levererar 320kbit/s medan en CD-skiva ger 1400kbit/s. Byt till Deezer eller Tidal om du vill ha CD-kvalitet på utsignalen. Deezer kan jag starkt rekommendera.

För bra ljud ska man också skippa blåtand som inte stöder CD-kvalitet. Bäst är optiskt från utkällan till förstärkaren.
 
S segv skrev:
Notera också att Spotify bara levererar 320kbit/s medan en CD-skiva ger 1400kbit/s. Byt till Deezer eller Tidal om du vill ha CD-kvalitet på utsignalen. Deezer kan jag starkt rekommendera.

För bra ljud ska man också skippa blåtand som inte stöder CD-kvalitet. Bäst är optiskt från utkällan till förstärkaren.
Hur är utbudet på de två tjänsterna?
 
MultiMan
S segv skrev:
Notera också att Spotify bara levererar 320kbit/s medan en CD-skiva ger 1400kbit/s. Byt till Deezer eller Tidal om du vill ha CD-kvalitet på utsignalen. Deezer kan jag starkt rekommendera.

För bra ljud ska man också skippa blåtand som inte stöder CD-kvalitet. Bäst är optiskt från utkällan till förstärkaren.
Man kan inte jämföra MP3 och CD på det sättet. CD-formatet är helt okomprimerat och tar en massa plats även om det är tystnad t ex. MP3 plockar bort all sådan onödig information (komprimerar/optimerar). MP3 vid 320kbit/s anses idag både teoretiskt och praktiskt vid tester vara mycket svårt att skilja från CD-ljudet. Använder du flac istället så har du exakt samma bitinnehåll som på CD, på ungefär halva storleken på filen.

Bluetooth kan låta mycket bra med rätt protokoll såsom AptX eller Sonys LDAC. Att blåtand inte skulle stödja CD-kvalitet är fel. https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/what-you-need-to-know-about-bluetooth-audio/

Jag har tusentals CD och är det jag spelar mest så har inget särskilt intresse att prata väl om andra format, utan är intresserad av korrekta fakta, som vanligt.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur är utbudet på de två tjänsterna?
Tidal har över 60 miljoner låtar, kör det i bilen med Burmester-högtalare.
 
G GargamelSE skrev:
Tidal har över 60 miljoner låtar, kör det i bilen med Burmester-högtalare.
Jojo, antal låtar "låter ju mycket", men upplever du ofta att du söker på en låt och så finns den inte? På Spotify händer det ju ytterst sällan (för mig) och då oftast smala artister som bytt skivbolag ofta....
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jojo, antal låtar "låter ju mycket", men upplever du ofta att du söker på en låt och så finns den inte? På Spotify händer det ju ytterst sällan (för mig) och då oftast smala artister som bytt skivbolag ofta....
Jag har importerat en spellista från spotify, så jag fick nåt att lyssna på, har dock inte "suttit och letat" än.
På spotify so tycker jag det är svårt att hitta bra rock-låtar som inte är live-skit. Har dock inte hunnit kollat efter bättre på tidal (än).
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur är utbudet på de två tjänsterna?
Ungefär lika stort på alla tre. Största skillnaden jag märkte var att eftersom Tidal ägs av amerikanska svarta artister rekommenderade den mest svarta artister. Därför hoppade jag över till Deezer. Tidal har också lite musikvideos.
 
N NoOne2k skrev:
Jag digitaliserade ljudbiblioteket för många år sedan, numera finns allt i Plex och jag kan nå det var jag än är. Framförallt är ett bra för det som inte finns på Spotify.

Digitaliseringen behöver man ju bara göra en gång, ta ett par skivor åt gången en regnig dag i vinter :)
... eller också kan man göta det under arbetstid på jobbet. Jag skyller på att jag inte hade någon dator med CD-läsare hemma.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Man kan inte jämföra MP3 och CD på det sättet. CD-formatet är helt okomprimerat och tar en massa plats även om det är tystnad t ex. MP3 plockar bort all sådan onödig information (komprimerar/optimerar). MP3 vid 320kbit/s anses idag både teoretiskt och praktiskt vid tester vara mycket svårt att skilja från CD-ljudet. Använder du flac istället så har du exakt samma bitinnehåll som på CD, på ungefär halva storleken på filen.

Bluetooth kan låta mycket bra med rätt protokoll såsom AptX eller Sonys LDAC. Att blåtand inte skulle stödja CD-kvalitet är fel. [länk]

Jag har tusentals CD och är det jag spelar mest så har inget särskilt intresse att prata väl om andra format, utan är intresserad av korrekta fakta, som vanligt.
Du kanske skulle läsa artikeln du själv länkade till. Blåtand stödjer inte CD-kvalitet. Du kan inte trycka in en CD-källa i ena ändan och få ut den i andra. Med reservation för den senaste standarden, men jag tyckte inte det såg ut som om den skulle stödja CD-in till CD-ut heller. Sen har du rätt i att med en av de bättre blåtandsstandarderna och högsta bandbredden kan man få det att låta bra. Jag slölyssnar oftast med Deezer på mobilen till förstärkaren via blåtand apt-x, men ska jag finlyssna så är det CD-kvalitet på dator via optiskt kabel till förstärkaren. Och det låter klart bättre, om nu ljudmaterialet, förstärkare, högtalare och öron är av rätta virket vill säga. Man hör nog ingen större skillnad på en dussinstereo.
 
Tack för alla svar och förklaringar, ska kolla upp allt ni skrivit.

Jag är dock väldigt nöjd nu med ljudet sen den inbyggda Cromecast hoppade igång. Satt flera timmar igår och bara njöt av detaljerad musik med riktigt bra dynamik trots låg volym för att inte väcka grannarna.
Har absolut inga grövre prylar, köpte Sonyreceivern STR-DN 1080 för den fått pris 3 år i rad, för att få nått bättre behövde man upp till en Denon för 7000:- mer.
Högtalarna är ett par Dali Opticon 7, köpta för 1/4 del av nypriset.
Det låter i mina öron flera resor bättre än den 25 år gamla Technics receivern och 30 år gamla Audio Pro högtalarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tack för alla svar och förklaringar, ska kolla upp allt ni skrivit.

Jag är dock väldigt nöjd nu med ljudet sen den inbyggda Cromecast hoppade igång. Satt flera timmar igår och bara njöt av detaljerad musik med riktigt bra dynamik trots låg volym för att inte väcka grannarna.
Har absolut inga grövre prylar, köpte Sonyreceivern STR-DN 1080 för den fått pris 3 år i rad, för att få nått bättre behövde man upp till en Denon för 7000:- mer.
Högtalarna är ett par Dali Opticon 7, köpta för 1/4 del av nypriset.
Det låter i mina öron flera resor bättre än den 25 år gamla Technics receivern och 30 år gamla Audio Pro högtalarna.
Men den recievern har ju inbyggt Spotify, Deezer och TIDAL. Så bäst blir det om du kör allt direkt streamat från nätet via förstärkarens funktioner.
Så mitt råd är att du läser på förstärkarens manual. Finns säkert en app du kan styra förstärkaren med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men den recievern har ju inbyggt Spotify, Deezer och TIDAL. Så bäst blir det om du kör allt direkt streamat från nätet via förstärkarens funktioner.
Så mitt råd är att du läser på förstärkarens manual. Finns säkert en app du kan styra förstärkaren med.
Men nu är ju isakare väldigt nöjd med ljudet via inb chromecast. Det är ju direkt streamat med hög kvalitetet direkt från nätet. Fördelen att styra med Spotify i telefonen är ju att den alltid finns, är mer el mindre "standard"och kan normalt ansluta till mycket annat. Om jag vore väldigt nöjd så skulle jag inte forska mera efter andra lösningar.
 
L largab skrev:
Men nu är ju isakare väldigt nöjd med ljudet via inb chromecast. Det är ju direkt streamat med hög kvalitetet direkt från nätet. Fördelen att styra med Spotify i telefonen är ju att den alltid finns, är mer el mindre "standard"och kan normalt ansluta till mycket annat. Om jag vore väldigt nöjd så skulle jag inte forska mera efter andra lösningar.
Du vet inte vad du går miste om förrän du prövat. Speciellt inte med den utrustning som TS har så finns det kvalitéer som du inte visste om förrän du hör det.
Och du loggar på ditt Spotifykonto/TIDAL/Deezer via recievern och styr allt med en app i mobilen.
Så krångligt är det inte.
 
GoC GoC skrev:
Du vet inte vad du går miste om förrän du prövat. Speciellt inte med den utrustning som TS har så finns det kvalitéer som du inte visste om förrän du hör det.
Och du loggar på ditt Spotifykonto/TIDAL/Deezer via recievern och styr allt med en app i mobilen.

Så krångligt är det inte.
Nej men förklara för mig vad skillnaden är på 320kbit via chromecast lr ”inbyggd Spotify”
 
Kan rekommendera Tidals Hifi abonnemang, då får du tillgång till Masterkvalitet och det låter riktigt bra med fysiskt trådade anläggningar. Dessvärre finns inte så mycket än men det kommer mer och mer i Masterkvalitet.

Kräver i princip en fast lina hem annars kan det bli dyrt, går att spara några album på telefonen så att inte mobila bredbandet tar slut direkt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.