Hej, ska köra en lite billigare renovering i våran gamla tvättstuga på källarplan. Ska då även passa på att byta brunn då den är utav lite äldre modell.

Betongen ska vi måla, men tycker att det skulle se lite tråkigt ut med en rund vit plastbit mitt i allt.

Skulle man kunna skaffa en klinkerram till brunnen den nya brunnen, klämma dit den och sedan gjuta med t.ex. eps mot klinkerramen? Så att golv och klinkerram hamnar i samma höjd (med fall mot brunn såklart)? Eller tänker jag tokigt?
 
Kan tillägga också att det finns inga tätskikt idag, enbart betongplattan som befintlig brunn är ingjuten i
 
tippz tippz skrev:
Hej, ska köra en lite billigare renovering i våran gamla tvättstuga på källarplan. Ska då även passa på att byta brunn då den är utav lite äldre modell.

Betongen ska vi måla, men tycker att det skulle se lite tråkigt ut med en rund vit plastbit mitt i allt.

Skulle man kunna skaffa en klinkerram till brunnen den nya brunnen, klämma dit den och sedan gjuta med t.ex. eps mot klinkerramen? Så att golv och klinkerram hamnar i samma höjd (med fall mot brunn såklart)? Eller tänker jag tokigt?
Kan du inte bara välja en rostfri golvbrunn?
 
M mattoys skrev:
Kan du inte bara välja en rostfri golvbrunn?
Finns ju inte så många olika varianter, dyra som attans också sen så är de inte speciellt snygga, vad jag kan hitta :thinking: ett alternativ dock!
 
Någon som vet?
 
Varför skulle du blanda in eps i detta?
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Slippa vänta på att det torkar tänkte jag. Spelar det roll för frågan?
 
Men då får jag väl fortfarande en vit ram runt silen? Varför funkar det inte med EPS-betong? Inte bärighet nog? Bättre med grovbetong?

Edit: hittade denna. Om man tar en rostfri sil och gör enligt denna, så borde det inte synas en vit ring, eller hur?
 
  • Teknisk ritning av installation av förhöjningsringar, massa-ring och låssats för golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eps är bara för fyllnad, måste täckas med tex flytspackel. Det kan funka med din extraring där men annars är det ju rostfri brunn som blir bäst.
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Eps är bara för fyllnad, måste täckas med tex flytspackel. Det kan funka med din extraring där men annars är det ju rostfri brunn som blir bäst.
Rostfria brunnen blir ju ganska mycket dyrare än en vanlig i plast...

Tänker att det inte borde bli sämre än vad det varit innan i varje fall, innan är det gjutet mot kanten på brunnen, dvs yttersta kanten. Med ringen borde det bli avsevärt bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.