Idag har vi ett nytt quiz om ved och jag känner på mig att det blir diskussion om vad som är rätta svaret på ett par av frågorna, men vi kör! Lite diskussion är aldrig fel och kanske vi lär oss något nytt. :)

Quiz: Vad vet du om veden? https://www.byggahus.se/quiz/200-vad-vet-du-om-veden

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Stapel med avverkad ved i olika storlekar på träpallar i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på medlemmen chokonananas ved.
 
Tror att syren är det energirikaste träslaget. Men även Eken slår Rönnen.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A
9 av 11.
 
Fråga nummer 5 är ju lite av en kuggfråga, har man presenning ska den inte gå hela vägen ner till marken men det gör inget att ha presenning som tak.
 
  • Gilla
mulle77 och 1 till
  • Laddar…
Barken ska väl ändå vara uppåt när man travar så inte eventuell nederbörd gör det blött direkt?
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Barken ska väl ändå vara uppåt när man travar så inte eventuell nederbörd gör det blött direkt?
Detta är väl en fråga som diskuterats mycket.
Min teori är att veden torkar fortare med barken neråt men förvarar man veden på ett sådant sätt att det kan komma regn på den så är det bättre att ha barken uppåt så att regnet lättare rinner av.
 
9/11 och har ingen egentlig erfarenhet av vedeldning.

Bommade energivärdet samt barkens riktning.
 
K kioskdavid skrev:
Detta är väl en fråga som diskuterats mycket.
Min teori är att veden torkar fortare med barken neråt men förvarar man veden på ett sådant sätt att det kan komma regn på den så är det bättre att ha barken uppåt så att regnet lättare rinner av.
Bör väl också bero på var i stapeln veden ligger, nedersta lavet bör ju definitivt ligga med barken neråt om det finns minsta risk för markfukt. Översta lavet kan ju ha barken uppåt för att skydda mot eventuell fukt ovanifrån.
 
Enligt testet måste lövträ torka en sommar, medan barrträ skall ha två. Här vet jag inte riktigt om jag håller med. Gran är inte mycket till ved, men det torkar åtminstone snabbt. Tall eldar sällan men den är kanske något långsammare. En sommar borde dock räcka där med, om det räcker för björk. Däremot skall ju lövträdet ek torka två somrar, och även lövträdet asp tycker jag torkar sakta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Då gäller det att fokusera på rönn i vinter . Får väl märka ut objekten innan löven faller av.
 
Torktiden är ju tills det är torrt, och inte ett visst antal somrar. 2018 torkade vad som helst okluvet på halva sommaren.

När det gäller barkens riktning har jag svårt att se att det skulle ha någon mätbar påverkan på torktiden.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
M
Hade 4 av 10 rätt, men vi myseldar bara lite då och då så det gör nog inte så mycket.

Såhär ser vår fantastiska vedstapel ut. Barken pekar åt alla möjliga håll,men det blir ju torrt ändå

En oregelbunden vedstapel med barken åt olika håll, täckt av en presenning och träpallar, belägen utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
8/11 så lite kunskap fanns iaf där inne i det grå.

Däremot var sista frågan en överraskning, alltid sett rönn som ett "skräp träd
 
Fairlane
9 av 11.

Däremot är jag lite tveksam till de jag faktiskt missade, framförallt den med torktid.
Jag eldar lite allt möjligt. I år har jag kapat och klyvt gran, tall, björk, sälg, syrén och säkert något mer.
Granen fälldes i januari och kapades i bitar som var 30 cm långa. Jag klöv detta i april/maj och staplade. Jag staplade mot.en husvägg i österläge, dvs inte så mycket sol och dessutom lite knepigt för vinden att komma åt. Jag blev lite nyfiken att man var tvungen att torka i två år så idag när jag var ute och klöv ved så hämtade jag en lite större bit från den där högen med granved. Jag satte fuktmätaren i den och fick 15%. Jag klöv den på mitten och mätte igen knappt 17%.
Det fungerar utmärkt att elda i vinter, även om min mätare skulle vara så dålig så den visar 20% fel.
Jag kollade en tallbit också på samma sätt. Där var det ännu torrare.
Ek däremot ska man inte elda efter ett år.

Den andra frågan jag missade var vilket trädslag som hade högst energivärde. Jag visste att alla tre hade höga värden.
Sidan https://www.vedoved.se/brannved-och-energiinnehall/ har inte med bok, men ek har högre värde än rönn.
https://www.kavlingeved.se/information-om-ved-eldning-och-lagring-av-ved/ har ordningen rönn, bok, ek.
http://www.vedindex.se ger ordningen bok, ek, rönn.
Jag säger som di Leva, vem ska man tro på, tro på, tro på när... :cool:
 
Nytt bottenrekord för mig:
"Du fick 1 av 11 möjliga. Du klarade dig bättre än 0 personer (0%) av de 2054 som gjort quizet."
Tror att jag skall vänta lite med att tända den första höstbrasan i täljstenskaminen:
Två katter tittar på eld i en täljstenskamin inne i ett rum med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.