Hej,

Är i färd med att renovera källaren och är nu inne på det s.k. "hobbyrummet" - eller "70-talsrummet" som jag kallar det då tiden stått stilla där. Förfärlig heltäckningsmatta och gamla garderober med "70-talsfärger" fanns där.

Nu har jag rivit ut allt - och tagit bort heltäckningsmatta för att förbereda för en ny heltäckningsmatta som andas bättre.
Nästa projekt är därför att få bort limmet till mattan, som är det gråa på bilden. Det måste bort då det luktar lite skumt från limmet.
Min tanke är att jag ska hyra ett verktyg för ändamålet, men är osäker på vilket verktyg jag behöver. Någon som har tips?
Renoverat hobbyrum med grått limrester på betonggolv efter borttagen heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj en ny matta som är tät och inte andas så stänger du in lukten.

Ser ut att vara ett fruktansvärt tråkigt jobb att ta bort det där.
Vad är det för underlag under limmet?
Har slipat en trapp som var täckt av lim.
Körde med elhyvel sen slipmaskin.
Lackfräs borde funka med.
Kanske någon slags mattborttagare?
Något limlösande medel / färgborttagning sen stålskrapa?
Är det trägolv så hade jag övervägt att sätta sågen i golvet och såga upp golvet i sektioner, slänga och lägga nytt för att få bort skiten.
 
Hade plastmattor i hela huset som jag tog bort tidigare i år. Hyrde en mattstripper och det gick hur smidigt som helst. Fick upp i stort sett allt lim.
 
Jag slipade flera olika rum där det varit plastmatta.

Uthyrningsfirman rekommenderade en så kallad ABS-slip, vilken funkade i två av rummen, men inte i den tredje, limmet satt som attan, så där fick jag gå över med en handhållen modell.

Jag skulle stått på mig hos firman och fått en rejälare golvslip från HTC, de har de inte alltid i lager men brukar kunna hämta hem.
 
N Nyfiknast skrev:
Välj en ny matta som är tät och inte andas så stänger du in lukten.

Ser ut att vara ett fruktansvärt tråkigt jobb att ta bort det där.
Uteslutet. Det är en källare och betonggolv som behöver andas.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag slipade flera olika rum där det varit plastmatta.

Uthyrningsfirman rekommenderade en så kallad ABS-slip, vilken funkade i två av rummen, men inte i den tredje, limmet satt som attan, så där fick jag gå över med en handhållen modell.

Jag skulle stått på mig hos firman och fått en rejälare golvslip från HTC, de har de inte alltid i lager men brukar kunna hämta hem.
Jepp, ABS slip har jag hört också. Var inne hos Stavdal nyligen och fick tips om en slip jag ska prova. Förhoppningsvis går det enkelt...
 
Magnus E K
Kan vara bra att kolla upp att det inte innehåller asbest innan det slipförvandlas till damm (om det nu är från 1976 eller tidigare).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kan vara bra att kolla upp att det inte innehåller asbest innan det slipförvandlas till damm (om det nu är från 1976 eller tidigare).
Skickade i somras in både matta och lim för provtagning, ingen asbest :)
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Jag hade nålfiltsmatta (typ av heltäckningsmatta) i trappan, insatt 1979, sliten, ful,brun men jättebra för att undvika fall och spridning av damm.2003 byggde vi ytterligare en våning med ny trappa. Vi bestämde att byta färg på mattan. Den gamla och den nya så att båda skulle vara blå.
Vi testade olika metoder för att ta bort den gamla mattan OCH att hälla vatten på mattan, vänta ett tag, dra bort mattan, skrapa lite, ytterst lite, och sedan var det klart.
Visst finns olika lim och uppenbarligen var denna vattenlöslig, men att lim på 70-talet kunde vara vattenlösligt hade jag aldrig trott!
Så, prova! Kanske dina verktyg kan kan vara VATTEN och färgskrapa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.