Hej!

Köpt första lägenheten och har tänkt renovera badrum med extern hjälp. Har massa frågor för att komma ner lite på jord.
  • Undrar så klart hur mycket jag kan göra själv och tjänar jag på att riva ut lite själv? Min tanke är att ta ut badkaret, kakel, spegelskåpet, tvättställ. Wc, golv och kanske duschblandare lämnar jag åt proffs.
  • Kommer jag behöva att byta ut rören som syns på bilden och de som ligger under golvet?
Det jag då behöver hjälp med då är att byta ut mattan till klinkers, nytt kakel och installera ny badrumsinredning. Vad pratar vi om för kostnad? Drakarna puntar 140-170tkr, min max budget är 100tkr, ser att visa sidor pratar om 10tkr per kvm. Vad är realistikt? Är det något mr jag inte tänkt på?

Det ska vara prisvärd kvalité som nästa uppskattar men man är ingen kung. Bifogade några bilder och en youtube video

Tack!!
 
  • Ett badrum i behov av renovering med ett badkar, handfat på pelare, toalett och synliga rör samt golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre badrum i behov av renovering med vit och blå kakel, badkar, toalett och golv som ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hög tid att totalrenovera ett badrum från 80-talet.

Det tar några timmar för en hantverkare att ta bort inredning och kakel så visst kan du spara några tusenlappar på att göra det själv och eftersom det troligen är gratis för dig att lämna in utrivna på återvinningscentralen men inte för företaget så kan du spara lite till på det. Men det är ju inga stora summor jämfört med totalbeloppet.

Det går inte att sätta upp våtrumstapet eller kakel med vattenrören kvar på väggen.

10 000 kr/kvm är inte realistiskt i alla fall.
Våtrumsmatta och -tapet är billigare än klinker och kakel så ska du komma ner till 100 000 kr får du nog välja matta och tapet.

Du måste ha lov från föreningen och du måste kolla med dem vad det är för material i golv och väggar. Om det är träkonstruktion kan det bli nödvändigt att regla tätare för att det ska bli tillräckligt stadigt. Om det är betong i golvet behöver man antagligen bila för en ny golvbrunn och ev. ny dragning av avloppsrören.

Du har ett fönster där det verkar naturligt att ha duschen och då måste du tänka på att skydda fönstret så att det inte blöts ner under duschandet.

Ikeas kommod Godmorgon har fått bra omdömen i forumet. Det är nog den mest prisvärda kommoden du kan hitta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det går inte att sätta upp kakel med vattenrören kvar på väggen.

10 000 kr/kvm är inte realistiskt i alla fall.
Våtrumsmatta och -tapet är billigare än klinker och kakel så ska du komma ner till 100 000 kr får du nog välja matta och tapet.

Om det är träkonstruktion kan det bli nödvändigt att regla tätare för att det ska bli tillräckligt stadigt. Om det är betong i golvet behöver man antagligen bila för en ny golvbrunn och ev. ny dragning av avloppsrören.

Du har ett fönster där det verkar naturligt att ha duschen och då måste du tänka på att skydda fönstret så att det inte blöts ner under duschandet.
Tack! Det var bra tips, jag ska prata med föreningen. Jag undrar då vad det kostar att bara byta ut golvet? Man kan kanske inte det? Allt eller inget, med tanke på att all tätskickt ska bytas ut även under kakel?
 
BirgitS
Det går inte att byta bara golvet för det går det inte att få till en tät anslutning mellan golvets nya tätskikt och väggens gamla. Dessutom är väggens tätskikt nu så gammalt att man inte kan lita på det längre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är betong i golvet behöver man antagligen bila för en ny golvbrunn och ev. ny dragning av avloppsrören.
Korrekt då brunnen ser äldre ut än -90... och vaskavloppet ligger för nära väggen...
Tilläggas bör att många bostadsrättsföreningar tar kostnaderna för brunnsbytet... (ca.5000kr)

InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Jag undrar då vad det kostar att bara byta ut golvet? Man kan kanske inte det? Allt eller inget, med tanke på att all tätskickt ska bytas ut även under kakel?
Korrekt.... allt eller inget för att tätskiktet ska kunna utföras rätt.

Jag som jobbar med sådant här kan nog säga att det enda du ska ta på dig själv är i så fall bortforslingen av skiten om du vill göra det själv...

Många med mig gör inga halva projekt mycket utav anledningen att när en lekman t.ex rivet kaklet så drar det med sig merjobb med att få ordning på väggarna för de flesta vet inte hur man ska riva på vettigast sätt för att resten av arbetet ska bli så lätt som möjligt...

Vill du ändå göra något sådant själv så se till att ha knutit till dig ett företag först och se till att ni är överens om att du kan göra vissa bitar själv.
Det är farligt att börja riva och sen försöka hitta någon som vill ta sig an projektet. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Korrekt då brunnen ser äldre ut än -90... och vaskavloppet ligger för nära väggen...
Tilläggas bör att många bostadsrättsföreningar tar kostnaderna för brunnsbytet... (ca.5000kr)



Korrekt.... allt eller inget för att tätskiktet ska kunna utföras rätt.

Jag som jobbar med sådant här kan nog säga att det enda du ska ta på dig själv är i så fall bortforslingen av skiten om du vill göra det själv...

Många med mig gör inga halva projekt mycket utav anledningen att när en lekman t.ex rivet kaklet så drar det med sig merjobb med att få ordning på väggarna för de flesta vet inte hur man ska riva på vettigast sätt för att resten av arbetet ska bli så lätt som möjligt...

Vill du ändå göra något sådant själv så se till att ha knutit till dig ett företag först och se till att ni är överens om att du kan göra vissa bitar själv.
Det är farligt att börja riva och sen försöka hitta någon som vill ta sig an projektet. ;)
Jag har fått ett par offerter på 110-130tkr, jag är nog intresserad av ett av de företagen. Skulle inte ha något emot att dra av ett par tusenlappar och ha lite kul med. Men tidsplanen lutar mot att outsourca det helt.

Underskattar inte arbetet men väldigt nyfiken på vad som kan leda till en bra eller dålig rivning?
Kan tänka mig att man ska vara försiktig med att hacka ner kakel skivorna men vad kan skadas då? Bör ju inte följa med någon vägg då tätskikt finns bakom. Rör och sånt ska ändå bytas ut?
 
Budget planen för arbete och material för de nyfikna ;) Missat något?
6pj22l8.png
 
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Budget planen för arbete och material för de nyfikna ;) Missat något?
[bild]
Är ganska mycket som tillkommer som man kanske först inte tänker på. Tätskikt, flytspackel, primer, fix, fog, mjukfog, betong/skivmaterial beroende på konstruktion, El, rör/avlopp och arbetskostnaden är ju rätt svår att förutsäga. Hantverkare kör ju oftast ett påslag på materialet också.

Hör med föreningen när/om det är dags för stambyte, tycker det ser ut som att det eventuellt gjorts någon gång på 90-talet.
 
J J-O skrev:
Är ganska mycket som tillkommer som man kanske först inte tänker på. Tätskikt, flytspackel, primer, fix, fog, mjukfog, betong/skivmaterial beroende på konstruktion, El, rör/avlopp och arbetskostnaden är ju rätt svår att förutsäga. Hantverkare kör ju oftast ett påslag på materialet också.

Hör med föreningen när/om det är dags för stambyte, tycker det ser ut som att det eventuellt gjorts någon gång på 90-talet.
I offerten verkar det som att 135tkr är för arbetskostnader och 15tkr för material som fästmaterial, rör, spackel, skivor, etc (tot 110tkr efter rot), så de har nog koll på den biten. Tack verkar inte som brf har några planer på stambyte, de är medvetna om min intention och ska få en kopia på offerten... men det har ju gått 30 år så måste nog fråga igen och få ett tydligare svar.
 
InciliusAlvarius InciliusAlvarius skrev:
Underskattar inte arbetet men väldigt nyfiken på vad som kan leda till en bra eller dålig rivning?
Kan tänka mig att man ska vara försiktig med att hacka ner kakel skivorna men vad kan skadas då? Bör ju inte följa med någon vägg då tätskikt finns bakom. Rör och sånt ska ändå bytas ut?
Troligen putsade gamla väggar och är man inte van så är det lätt att man river ner mer än nödvändigt vilket resulterar i en massa extraarbete med uppbyggnad.
Sen syftar jag mest på att det kan vara svårt för planeringen.

Jag råkar själv ut ibland för "att folk ska själv" och sen när jag väl kommer och ska ta vid så har de inte gjort vad som skulle varit gjort "för de vågade inte" typ... och då står man där och har kanske inte rätt saker med sig eller så har man ju inte planerat med extrajobben och så skiter sig hela planeringen man lagt upp med rörläggare, elektriker etc.
Ibland meddelar de detta på helgen innan man ska vara där på måndagen och ta vid...och det hjälper ju föga. ;)

Gjorde nyligen ett projekt där kund själv köpte inredning från bl.a Ikea och vi var från början helt överens om att de själva skulle montera ihop allting varav bl.a ett städskåp till tvättstugan.
När jag sen kommer så står detta högskåp i ett angränsande sovrum med luckan monterad, alla hyllor instoppade, en rejäl utdragbar insats i metall fastmonterad och benen satt på skåpet.
Alltså en omöjlighet att flytta utan att montera av ben, inredning och hyllor. :oops:
Förvisso inget jättejobb men det blev ju onödigt merarbete både för kund och mig. ;)

Skulle för en del år sedan montera upp ett kök hos en kund och de skulle själv montera ihop stommar och så.
När jag kommer dit får jag börja med att hänga av alla luckor, lådor, hyllplan etc. innan monteringen kan göras. :p:crysmile:

Inga stora saker och ofta kan man ju kommunicera om hur det ska göras men det är inte alltid man tänker på vissa saker som för en annan är självklara.

Jag vill mest råda dig så du inte börjar riva en massa innan du kontaktar någon du ska anlita för det kan bli svårt då.
Sen kan ni i samråd säkert komma överens om vilka bitar du klarar och kan göra själv för att minimera kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.