Frustrator Frustrator skrev:
Det beror nog också lite på kraven man har/ vad man kallar finsnickeri.

Tillägg: Matthias har väl för övrigt en delta-såg med gjutjärnsbord? (Stora skillnad på det och plåtborden).
Absolut, stor skillnad, och det har han. Jag skrev ju i mitt ursprungliga inlägg att bordet inte är så bra. Jag tänkte mest på hans generella inställning till verktyg och maskiner, han köper billiga saker, och modifierar så att de funkar för honom. Eller bygger själv från scratch. Jag har inte tänkt ha kvar plåtbordet efter modd. Funderar på en granittopp.

edit: Glömde tillägga att jag definitivt kategoriserar hans arbete som finsnickeri.
 
M MyFiendGoo skrev:
Absolut, stor skillnad, och det har han. Jag skrev ju i mitt ursprungliga inlägg att bordet inte är så bra. Jag tänkte mest på hans generella inställning till verktyg och maskiner, han köper billiga saker, och modifierar så att de funkar för honom. Eller bygger själv från scratch. Jag har inte tänkt ha kvar plåtbordet efter modd. Funderar på en granittopp.

edit: Glömde tillägga att jag definitivt kategoriserar hans arbete som finsnickeri.
Menade inte att wandel inte finsnickrade. ;)

Mer att kanske ditt och vectrex krav på maskiner skulle kunna skilja.
 
sutehanii sutehanii skrev:
Okej men om jag nu kollar in blocket då och då och kanske hittar en bordssåg..
Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag ska välja en såg?
Ibland ser man ju någon såg och googlar vad det är för något och så hittar man ingen information alls.. Eller så hittar man en video på Youtube som är på ryska, typ. :D
Du hade en bra såg i annonsen tidigare. Ulmia är en bra såg! en dag i bil är väl inget problem om du nu ville ha en bra såg till rätt pris!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Menade inte att wandel inte finsnickrade. ;)

Mer att kanske ditt och vectrex krav på maskiner skulle kunna skilja.
Det må så vara, men trådstartaren sa inget om finsnickeri, hans krav var lite luddigt, "någorlunda exakt", och det skulle jag säga att den är, rakt ur lådan, men det hänger ju såklart på hur man definierar "någorlunda". Jag hade aldrig föreslagit denna maskin om inte ordet "någorlunda" eller likvärdigt hade använts i frågeställningen. Den är dock väldigt kraftfull, och uppfyller med lätthet de flestas krav på att såga effektivt i hårt trä.

Sen reagerade jag mest på att vectrex svarade "den inte duger alls" på mitt inlägg om att rekonstruera den för att vara mer lämpad för finsnickerier. Jag hävdar bestämt att så inte är fallet. Jag är helt säker på att det går att konstruera en maskin med denna som bas, för att få ett resultat som tillfredsställer även de mest kräsna finsnickarna (även om detta inte är målet för just mig). Men framför allt så går det, återigen lite beroende på vad han menar med någorlunda, att få denna såg att såga "någorlunda exakt", utan att byta bordet, framför allt genom att fixa anhållen lite. Om den uppfyller precisionkraven tror jag att det är ett väldigt bra köp.

Matthias Wandel har många gånger visat att det med relativt enkla medel och metoder går att "förädla" många verktyg och maskiner, som av andra kategoriseras som skräp eller skrot. Jeremy Fielding är en annan av mina favoriter, även om han oftast använder sig av andra material än trä, så är principen densamma, göra bra, men billigt.

Nog om detta nu, blir lite OT, jag har iallafall sagt vad jag vill säga, och ber i ursäkt i förväg om någon känner sig trampad på tårna av detta inlägg. Det är inte alls något jag vill. ;)
 
M MyFiendGoo skrev:
Det må så vara, men trådstartaren sa inget om finsnickeri, hans krav var lite luddigt, "någorlunda exakt", och det skulle jag säga att den är, rakt ur lådan, men det hänger ju såklart på hur man definierar "någorlunda". Jag hade aldrig föreslagit denna maskin om inte ordet "någorlunda" eller likvärdigt hade använts i frågeställningen. Den är dock väldigt kraftfull, och uppfyller med lätthet de flestas krav på att såga effektivt i hårt trä.

Sen reagerade jag mest på att vectrex svarade "den inte duger alls" på mitt inlägg om att rekonstruera den för att vara mer lämpad för finsnickerier. Jag hävdar bestämt att så inte är fallet. Jag är helt säker på att det går att konstruera en maskin med denna som bas, för att få ett resultat som tillfredsställer även de mest kräsna finsnickarna (även om detta inte är målet för just mig). Men framför allt så går det, återigen lite beroende på vad han menar med någorlunda, att få denna såg att såga "någorlunda exakt", utan att byta bordet, framför allt genom att fixa anhållen lite. Om den uppfyller precisionkraven tror jag att det är ett väldigt bra köp.

Matthias Wandel har många gånger visat att det med relativt enkla medel och metoder går att "förädla" många verktyg och maskiner, som av andra kategoriseras som skräp eller skrot. Jeremy Fielding är en annan av mina favoriter, även om han oftast använder sig av andra material än trä, så är principen densamma, göra bra, men billigt.

Nog om detta nu, blir lite OT, jag har iallafall sagt vad jag vill säga, och ber i ursäkt i förväg om någon känner sig trampad på tårna av detta inlägg. Det är inte alls något jag vill. ;)
Visst kan man modifiera sågen till att fungera för finsnickeri. Men att byta ut bordet är ju att bygga om halva sågen. Varför inte skaffa sig något som duger direkt från start i så fall.

För övrigt har jag nog sett det mesta Mathias Wandel har publicerat på YT. Tycker han är en fantastiskt uppfinningsrik pulare och duktig på att bygga jiggar mm. Men någon finsnickare det tycker jag inte han är. Men som sagt, vad man kallar finsnickeri kan såklart skilja.
 
V vectrex skrev:
Varför inte skaffa sig något som duger direkt från start i så fall.
[...] vad man kallar finsnickeri kan såklart skilja.
Bah! Jag ville visst säga nåt mer ;) Jag köpte den bara för att det var ett extremt bra pris, helt oanvänd, med skyddsplast kvar på nästan alla delar, felköp av någon antar jag? Annars hade jag nog köpt en "bättre" såg. Fast jag är helt säker på att jag isåfall hade haft en maskin med betydligt klenare motor.

Jag ville bara presentera ett alternativ som rymdes inom angiven budget, är betydligt mer lättillgänglig, och portabel än en maskin på blocket. Jag tyckte att jag var tydlig med nackdelarna.

Finsnickeri tänker jag på, kanske helt felaktigt, som träarbeten gjorda med stor noggrannhet och hög precision, men det kanske måste vara snyggt också? Isåfall kvalar inte Wandel in ;)
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du hade en bra såg i annonsen tidigare. Ulmia är en bra såg! en dag i bil är väl inget problem om du nu ville ha en bra såg till rätt pris!
Jo det är den säkert men hur vet jag, som inte har koll på maskiner, om det är en bra maskin eller inte?

När man kollar olika sågar tycker jag de flesta tekniska specifikationer låter ungefär likadant. Och som den annonsen står det ju inga tekniska specifikationer alls :)

Hur kraftfull ska en bra maskin vara? Vissa är ju på 2000w andra på 2500w.. Och spelar t.ex antalet rpm någon roll? Vad är "speccen" man vill ha helt enkelt.
 
M MyFiendGoo skrev:
Bah! Jag ville visst säga nåt mer ;) Jag köpte den bara för att det var ett extremt bra pris, helt oanvänd, med skyddsplast kvar på nästan alla delar, felköp av någon antar jag? Annars hade jag nog köpt en "bättre" såg. Fast jag är helt säker på att jag isåfall hade haft en maskin med betydligt klenare motor.

Jag ville bara presentera ett alternativ som rymdes inom angiven budget, är betydligt mer lättillgänglig, och portabel än en maskin på blocket. Jag tyckte att jag var tydlig med nackdelarna.

Finsnickeri tänker jag på, kanske helt felaktigt, som träarbeten gjorda med stor noggrannhet och hög precision, men det kanske måste vara snyggt också? Isåfall kvalar inte Wandel in ;)
Det var väl helt i sin ordning att ge den rekommendationen. Jag höll dock inte med dig och det är väl just detta ett forum är till för!

Jag håller helt med dig om vad finsnickeri är och det behöver inte vara snyggt. Håller dock inte med dig om att Wandel presterar särskilt mycket hög noggrannhet eller hög precision.

Hursomhelst. Den där motorn var lite svår att få grepp om. Den verkar speca ineffekt och inte uteffekt vilket är det vanligaste man gör för induktionsmotorer. Själv har jag 3 hästars uteffekt (ca 2,2kW) och tycker det räcker även för de tyngsta jobben som att klyva 8 cm tjock massiv ek.
 
sutehanii sutehanii skrev:
Jo det är den säkert men hur vet jag, som inte har koll på maskiner, om det är en bra maskin eller inte?

När man kollar olika sågar tycker jag de flesta tekniska specifikationer låter ungefär likadant. Och som den annonsen står det ju inga tekniska specifikationer alls :)

Hur kraftfull ska en bra maskin vara? Vissa är ju på 2000w andra på 2500w.. Och spelar t.ex antalet rpm någon roll? Vad är "speccen" man vill ha helt enkelt.
Om vi pratar motor så en riktigt 3-fas induktionsmotor på 2,2kW (uteffekt) att rekommendera. Det går inte att jämföra en 2kW borstad enfasmotor med en 3-fas induktionsmotor. Uteffekten av en borstad enfasmotor är ofta bara runt hälften av ineffekten (vilket är det som brukar stå i specen för sådana motorer).

RPM hänger ihop med klingstorlek. Men för 10" klinga vill du ha runt 4500rpm, men det är inte hela världen om det är så lågt som 3000rpm heller.
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
sutehanii sutehanii skrev:
Jo det är den säkert men hur vet jag, som inte har koll på maskiner, om det är en bra maskin eller inte?

När man kollar olika sågar tycker jag de flesta tekniska specifikationer låter ungefär likadant. Och som den annonsen står det ju inga tekniska specifikationer alls :)

Hur kraftfull ska en bra maskin vara? Vissa är ju på 2000w andra på 2500w.. Och spelar t.ex antalet rpm någon roll? Vad är "speccen" man vill ha helt enkelt.
De viktigast faktorerna för om en såg kan leverera hög precision och repeterbarhet går inte att läsa ut ur siffrorna i en teknisk spec. Anledningen till att sågen som diskuterats i ett antal inlägg ovan dissas för finsnickeri är att den har ett bord i tunn bockad plåt vilket ger dåliga vibrationsegenskaper och vridstyvhet.
Men det finns många hyllmeter skrivet på detta forum om önskvärda egenskaper hos bordssågar och andra snickerimaskiner och det brukar alltid sluta i gjutjärnsmaskiner :)
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
PeterFalun
kolla auktioner på klaravik och psauction

där kan man fynda framförallt om man är intresserad av att renovera en maskin
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
M MyFiendGoo skrev:
Det må så vara, men trådstartaren sa inget om finsnickeri, hans krav var lite luddigt, "någorlunda exakt", och det skulle jag säga att den är, rakt ur lådan, men det hänger ju såklart på hur man definierar "någorlunda". Jag hade aldrig föreslagit denna maskin om inte ordet "någorlunda" eller likvärdigt hade använts i frågeställningen. Den är dock väldigt kraftfull, och uppfyller med lätthet de flestas krav på att såga effektivt i hårt trä.

Sen reagerade jag mest på att vectrex svarade "den inte duger alls" på mitt inlägg om att rekonstruera den för att vara mer lämpad för finsnickerier. Jag hävdar bestämt att så inte är fallet. Jag är helt säker på att det går att konstruera en maskin med denna som bas, för att få ett resultat som tillfredsställer även de mest kräsna finsnickarna (även om detta inte är målet för just mig). Men framför allt så går det, återigen lite beroende på vad han menar med någorlunda, att få denna såg att såga "någorlunda exakt", utan att byta bordet, framför allt genom att fixa anhållen lite. Om den uppfyller precisionkraven tror jag att det är ett väldigt bra köp.

Matthias Wandel har många gånger visat att det med relativt enkla medel och metoder går att "förädla" många verktyg och maskiner, som av andra kategoriseras som skräp eller skrot. Jeremy Fielding är en annan av mina favoriter, även om han oftast använder sig av andra material än trä, så är principen densamma, göra bra, men billigt.

Nog om detta nu, blir lite OT, jag har iallafall sagt vad jag vill säga, och ber i ursäkt i förväg om någon känner sig trampad på tårna av detta inlägg. Det är inte alls något jag vill. ;)
@vectrex tillhör ju ändå den skara som faktiskt gjort de som du funderar på vilket ändå gör att jag tycker att hans åsikter i frågan är ganska relevanta. https://www.byggahus.se/forum/threads/egentillverkat-sagbord-till-bosch-gts-10-xc.295135/ Han sitter ändå med en gjutjärnssåg idag.

När det kommer till att bygga eller bygga om maskiner från grunden ska en inte glömma att det nog endast är rationellt ur ett perspektiv, att resan är målet och att det är roligt och lärorikt. Att hänvisa till Mattias W eller John H på YT är delvis missvisande då det för dem även är rationellt ekonomiskt pga att det hjälper dem att skapa intressant innehål för sina kanaler.
Det kostar mycket tid, material och pengar att skapa något som fungerar lika väl som en äldre begagnad maskin och andrahandsvärdet står inte alls i proportion till nedlagda resurser.
 
sutehanii sutehanii skrev:
Jo det är den säkert men hur vet jag, som inte har koll på maskiner, om det är en bra maskin eller inte?

När man kollar olika sågar tycker jag de flesta tekniska specifikationer låter ungefär likadant. Och som den annonsen står det ju inga tekniska specifikationer alls :)

Hur kraftfull ska en bra maskin vara? Vissa är ju på 2000w andra på 2500w.. Och spelar t.ex antalet rpm någon roll? Vad är "speccen" man vill ha helt enkelt.
Gjutgärnsbord, gärna 12" klinga om du har plats. Stabila anhåll och bra justerbord.
Här är en liknade den du tyckte var för långt att åka till https://www.bjorklundsmaskiner.com/justersagulmia.htm
kostar 17000 + moms!! Så den i annonsen var ett klipp...
 
  • Gilla
sutehanii
  • Laddar…
För att klargöra med att jag skrev "någorlunda exakt" så vill jag att den ska klara av hårda träslag som jag vill ha till möbler, skärbrädor och annat skoj :)

Men jag har fått bra svar i tråden så det tackar jag för :) Jag känner att jag har lite mer koll nu även om det inte finns någon ny såg i min prisklass. Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna efter begagnat.
 
Det är långt att åka till Stockholm om man varken har bil eller körkort :p
Hittar jag något närmre är det lättare att tigga körhjälp :D
 
  • Haha
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.