timmelstad timmelstad skrev:
Det är svårt att svara på var gränsen går utan att ha tillgång till stadgarna.
Men jag ser inte att du svarat på följande:
- Finns det nyttjanderättsavtal mellan din bostadsrätt och föreningen för uteplatsen?
- Är marken för uteplatsen föreningens eller kommunens?

Om marken är föreningens och du inte har något avtalat om tillgången kan styrelsen i praktiken bestämma det mesta.

Det du kan luta dig mest mot i det läget är likabehandlingsprincipen men den är relativt lätt att runda om man verkligen vill som styrelse.
marken är föreningens med ”allmän nyttjanderätt” av boende om jag läst allt rätt
 
Du har en benefik nyttjanderätt(gratis) tillkommet genom konkluderat handlande( om båda parter agerar som om det finns ett avtal blir det ett avtal, dock ej på papper).. Allmän nyttjanderätt ser jag som att alla i föreningen har tillträde,
 
M mickemack skrev:
Du har en benefik nyttjanderätt(gratis) tillkommet genom konkluderat handlande( om båda parter agerar som om det finns ett avtal blir det ett avtal, dock ej på papper).. Allmän nyttjanderätt ser jag som att alla i föreningen har tillträde,
Jag delar inte den bedömningen. Styrelsen har haft invändningar mot hans installation/bygge när de noterat det. Det kan inte anses som konkluderat handlande.

Vad det gäller allmän nyttjanderätt så låter det som att marken ska anses tillhöra alla medlemmar i föreningen och inte att det finns något knutet till en specifik bostadsrätt/medlem. I så fall är det än viktigare att vara överens med styrelsen då de representerar föreningen och anses "uttala föreningens ståndpunkt och vilja".
 
Jag menade själva markplätten alltså inte allmän nyttjanderätt. Annars kunde ju grannarna gå in på hans altan och ha picknick.
 
Ja, alla medlemmar i föreningen får nyttja uteplatserna med samma rätt. Men i verkligheten blir det nog bara boende på BV som nyttjar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.