Hej!

Är mitt uppe i isolering av ett tidigare uterum, runt uterummet är det stenplattor och under är det grus/stenmjölsblandad jord. Vi har grävt bort och fyllt upp med singel 10 cm och på de lagt 20 cm tjock cellplast.

( vet att 30 rekommenderas men då får vi inte plats med betongen och golvvärmen )

Ytterväggarna står på stenplintar och nu till frågan, räcker det att vi lägger cellplasten direkt under trästommen mellan plintarna som vi gjort på vänster sida se bild, eller skulle man grävt bort mer från under ytterväggen och fyllt med singel? Och om vi väljer att göra förstnämnda - vad finns det för risker? Någon som gjort liknande?

Uterummet har funnits i 15 år och trästommen under stenplattorna är fortfarande i fint skick! Med tanke på att vi ska ha golvvärme vill jag vara säker på att det är en okej väg att gå..

Tacksam för alla svar!
 
  • Stenplint och trästomme i grävd isoleringsyta under uterum med singel och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsarbete vid uterum med synliga stenplintar, trästomme och cellplastmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cellplastisolering placerad direkt under trästommen mellan stenplintar i ett uterum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon annan gör liknande renovering så ska jag i alla fall svara er att de gick fint att göra som vi tänkt, många har läst men ingen har svarat så jag antar att de råder brist på kunskap eller bryr sig ingen ;) men för dem som jag kan hjälpa så delar jag med mig :) det är ju sånt här som gör att vi slipper lägga extrema kostnader på snickare osv de man kan göra själv bör man om man vill hålla kostnaderna nere ;) nu ser vi fram emot att göra färdigt de blivande sovrummet, allt gott!
 
  • Nylagt slät betonggolv i en renoverad byggnad med synliga stommurar och fönsterplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marinela och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.