Den uppfattningen delar inte jag, åtminstone för normal-stora hus och det är även viktigt att garaget ventileras. Har man däremot en stuga på kanske ~80 kvm och senaste typen av frånluftsvärmepump på 5 kW så fungerar det nog inte så bra och är väldigt långt från det optimala. Då kan jag tänka mig att man behöver överventilera.
 
Man får många funktioner i ett inkl. förvärmd tilluft med den. Tyvärr tror jag inte den räcker för att uppfylla BBR-kraven på energihushållning och installerad el-effekt i ett vanligt nybygge. Eftersom huset blir ganska stort gäller nog inte undantaget för mindre fritidshus. BBR-reglerna ändras också med ganska täta mellanrum. Om man bygger lågenergihus med extra isolering kanske det går. Annars behövs nog F750 med tilluftsmodul SAM40 för motsvarande funktioner till ett vanligt nybygge.
 
Åsa Lund
J Josth skrev:
Man får många funktioner i ett inkl. förvärmd tilluft med den. Tyvärr tror jag inte den räcker för att uppfylla BBR-kraven på energihushållning och installerad el-effekt i ett vanligt nybygge. Eftersom huset blir ganska stort gäller nog inte undantaget för mindre fritidshus. BBR-reglerna ändras också med ganska täta mellanrum. Om man bygger lågenergihus med extra isolering kanske det går. Annars behövs nog F750 med tilluftsmodul SAM40 för motsvarande funktioner till ett vanligt nybygge.
Ja, den som gav tipset sade också att storleken hade betydelse... Och att denna i broschyren nog var för liten. Tycker du jag ska föreslå denna typ fast i rätt storlek för hustillverkaren?
 
Ja om ni vill ha förvärmd tilluft så föreslå den och be hustillverkaren räkna på om energikraven uppfylls eller man måste välja ett kraftigare alternativ. Vad jag vet "straffar" man också energiberäkningen om man har uppvärmt garage genom att uppvärmningsenergin där ska räknas in i kalkylen men kvadrat-metrarna får i inte räknas med.
 
Åsa Lund
J Josth skrev:
Ja om ni vill ha förvärmd tilluft så föreslå den och be hustillverkaren räkna på om energikraven uppfylls eller man måste välja ett kraftigare alternativ. Vad jag vet "straffar" man också energiberäkningen om man har uppvärmt garage genom att uppvärmningsenergin där ska räknas in i kalkylen men kvadrat-metrarna får i inte räknas med.
Är det fiffigare då att skriva förråd på ritningen så att ytan räknas in? Förråd med vanlig dörr samt garageport då.
 
Kanske det fungerar(?) Det är ju många som inte har bilen i garaget utan istället cyklar, mopeder, skottkärror, gräsklippare, trädgårdsredskap, grillar, utemöbler osv.
 
Man kan också låta bli att ha garaget "uppvärmt"
 
Åsa Lund
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kan också låta bli att ha garaget "uppvärmt"
Och lägga slang för golvvärme dit men låta bli att ansluta slingan förrän efter att första driftåret gått och redovisats?
 
Beror på om man har vatten indraget i garaget/förrådet. Tror det är efter två år man ska redovisa vilken energi som gått åt till uppvärmningen. Kommer det att stå tomt emellanåt kan man ju dra ner värmen till t.ex. 15 grader och spara en del energi.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Mamma bestämde sig i veckan för att satsa på att bygga som ett permanentboende.
Via bekantas bekanta fick hon bra pris på att borra för bergvärme så det blir bergvärme, FTX och rejäl kamin.
Tack för era kloka kommentarer längs vägen!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Såhär något år senare summeras elförbrukningen till under 4000 kWh per år för hennes hus, inklusive belysning och matlagning etc. Otroligt lågt!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Såhär något år senare summeras elförbrukningen till under 4000 kWh per år för hennes hus, inklusive belysning och matlagning etc. Otroligt lågt!
Kul att det blev effektivt!

Hur stort blev huset?
Eldas det i kaminen?
Kan du få ut förbrukningsdata månadsvis för elen? (El/nätbolag har grafer om man loggar in)
 
Åsa Lund
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kul att det blev effektivt!

Hur stort blev huset?
Eldas det i kaminen?
Kan du få ut förbrukningsdata månadsvis för elen? (El/nätbolag har grafer om man loggar in)
Huset är 142 m2 plus 58 m2 garage/förråd.
Bergvärme, golvvärme och FTX
Golvvärmen är ställd på att eftersträva 16 grader
FTX är ställd till att eftersträva 18 grader och eftervärmningsbatteriet (el) är avstängt.
Under februari månad hölls huset på 16 grader och ingen var här under hela månaden. Då drog huset 300 kWh.
När vi är här under uppvärmningssäsong eldar vi i kaminen och får 25 grader i vardagsrummet i ett nafs. Frånluften till FTX:en värmer resten av huset mycket effektivt. Vi kan läsa av förbrukningen i bergvärmepumpen och ser att ingen el går åt för att tillverka värme, bara varmvatten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.