En ekonomisk fråga om jag kan förklara.
Jag har ett jobb nu. Men om jag vid sidan av vill starta egen firma elektriker, kostar den mig nåt,?
Tex nån "startavgift"?
Och säg att under året får jag inga jobb, alltså 0kr in och 0kr ut?
Kostar den mig nånting i utgifter så länge den bara finns där?
Om ni förstår hur jag menar.
 
Enskild firma kostar 0 kr att ha. Bara några minuter extra för att fylla i nollor i deklarationen varje år.
 
Det kan vara värt att prata med din arbetsgivare innan... Vissa arbetsgivare i (min tex) kräver att man anmäler bisysslor.

Dessutom kan det finnas andra effekter, om du tex blir uppsagd från din anställning så kommer du stor sannolikhet inte få a-kassa eftersom du har ett företag. Det kan även krångla till det i vissa specialfall med Försäkringskassan, men har du ingen sjukdomshistoria så är det inget att gräva ner sig för...
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
C
Om man skall vara petig så kostar det 1 100 - 1 400 kr att registrera en firma (dvs ett namn på verksamheten) hos bolagsverket. Men man kan vara enskild näringsidkare utan firma och man är då verksam under sitt eget namn. Eftersom du skall sälja tjänster (antar jag) så behöver du ansöka om godkännande för FA-skatt, annars är det egentligen inte något du behöver göra för att starta näringsverksamheten så att säga.
 
Jag försökte starta en enskild firma igår men torskade nästan direkt då jag skulle fylla i datum för första transaktionen.(inkomst/utgift) Jag har ju ingen aning om när den blir så det tog stopp redan där. Har alla andra koll på sånt och bara jag som inte är med i matchen? :thinking:
 
C
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag försökte starta en enskild firma igår men torskade nästan direkt då jag skulle fylla i datum för första transaktionen.(inkomst/utgift) Jag har ju ingen aning om när den blir så det tog stopp redan där. Har alla andra koll på sånt och bara jag som inte är med i matchen? :thinking:
Du kan läsa Skatteverkets broschyr om du inte redan gjort det:
https://www.skatteverket.se/downloa...0799/foretagsregistrering-skv418-utgava31.pdf

Om du inte har ett datum kan du ange beräknat datum.
Datumet är för momsregistreringen. Det kan bli lite knepigt i början eftersom man måste/vill göra vissa saker i förväg (registrering och F-skatt) innan man inleder någon faktisk näringsverksamhet, medan andra saker (moms) i princip förutsätter att man redan bedriver verksamhet.

Jag registrerade t.ex. ett bolag härom året och skatteverket strök då på eget bevåg mina uppgifter om vilken verksamhet som skall bedrivas då de menade att verksamheten faktiskt måste bedrivas innan man registrerar den. Orkade inte bråka om man säger så. Myndigheter älskar att jävlas med småföretagare. Det kommer du förmodligen att märka.
 
Redigerat:
G
Om det är en konkurerande verksamhet, så kan nuvarande arbetsgivare ha ett antal synpunkter på det.
 
Först så konkurrerar jag inte med min nuvarande arbetsgivare.
Men grejen var att det kan lika gärna bli en inkomst i nåt småjobb eller ingen inkomst alls, utan tänkte den skulle bara finnas där ifall det dök upp nåt jobb man kunde hinna med på sidan av.
 
A
Tycker du ska ta upp det iaf med din arbetsgivare. Har man en anställning, där man kanske har trissat upp lönen, förmåner etc, för att man ska köra 110% så kan det ju vara så att arbetsgivaren tycker att man ska fokusera på det. Oavsett om det finns ngn klausul eller liknande.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
Först så konkurrerar jag inte med min nuvarande arbetsgivare.
Men grejen var att det kan lika gärna bli en inkomst i nåt småjobb eller ingen inkomst alls, utan tänkte den skulle bara finnas där ifall det dök upp nåt jobb man kunde hinna med på sidan av.
Är väl bara du meddelar att du bedriver din verksamhet passivt. Så gör jag, redovisar sen moms och inkomst 1 ggr / år på firman.
Behöver inte uppge några andra siffror eller beräknade inkomster osv.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
G
mowatom skrev:
Tycker du ska ta upp det iaf med din arbetsgivare. Har man en anställning, där man kanske har trissat upp lönen, förmåner etc, för att man ska köra 110% så kan det ju vara så att arbetsgivaren tycker att man ska fokusera på det. Oavsett om det finns ngn klausul eller liknande.
Fast ligger man redan nära brytgränsen så trissar man ju bara upp sin skatt. Då är eget företag bättre och sedan köra aktieutdelning osv, och bara ta ut en lön strax under brytgränsen. :D
 
G GargamelSE skrev:
Då är eget företag bättre och sedan köra aktieutdelning
Fast här pratar vi nog om en enskild firma. Ett aktiebolag kräver ett aktiekapital på minst 25 tkr, styrelse eventuellt revisor med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.