Hej!
Är nyinflyttad i ett hus från 1981, är helt novis när det kommer till värmesystem. Vi har luft/vatten IVT med vattenelement och vattenburen golvvärme. Elementen är varma men golvvärmen är kall. Det är nollgradigt ute i natt. Jag kanske är helt ute och cyklar, men här är min teori:

Shunten står på 0 (vinkeln på bilden gör att det ser ut som den står på 3). Den stora lådan "EVR" så lyser + hela tiden så jag antar att den vill öppna shunten. Motorn surrar till varannan minut men inget rör sig. Bakom shuntmotorn är det en arm i metall som shuntmotorn den svarta shuntarmen fäster i med en pigg. Kopplade loss den från metalarmen och drog manuellt i den. Den sitter som berg. Ska den göra det? Borde jag inte kunna dra i den så shunten kan öppna från 0 -> 10?

Tänker att de här kan vara felet som gör att det inte leds fram varmt vatten till golvvärmen. Tacksam för all hjälp.

En värmesystemsregulator med inställningsrattar och shunt på position 0, indikerande problem med golvvärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystems shuntmotor EVR-M80 fastnat i position, indikering på skala och kopplade rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut ska man kunna ändra shuntventilen manuellt om man tar bort eller frikopplar shuntmotorn. Kan dock gå väldigt trögt. Beror på hur allt är kopplat och hur golvvärmen är installerad. Man bör inte köra golvvärme med tidsstyrning under dygnet då golvvärme är värmetrögt. Har ni en luftvattenvärmepump borde den sköta framledningstemperaturen.
 
Tack för svar! Vågar man slå på metallarmen med en hammare? 5-56?

När vi flyttade in stod EVR på "0" och ratten för kurvan stod också på "0". Tänkte att det var avstängt för det var sommar så slog på nu när det börjar bli kallt. Borde jag inte gjort det?

Värmepannan är en IVT Optima men tror inte den "pratar" med shunten för det går inga sladdar dit.
 
Det är väldigt vanligt att det kärvar i dessa ventiler. Jag skulle inte rekommendera att slå med hammare. Du får jucka och hoppas att den lossnar. Nästa steg är ju att ta isär den men då måste du tappa ur systemet och hålla på

Det finns renoveringssatser för den ventilen. Alt byta ventil (men då passar inte shuntmotorn du har till de nya och motorerna är dyra).
 
Det är ju också läge att göra det nu innan det blir kallt på riktigt.
 
Ok! Då får jag jucka helt enkelt. Men sitter som berg och metallarmen känns lite klen...

Är det någon som vet något om reglagen på "EVR"? Verkar de stå rätt? Det här är info jag kan hitta på IVT-pannan.

Digital display på IVT-panna med temperaturinställningar och graf, omringad av gul ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja där ser man att framledningstemperaturen till värmesystemet är 30°C och det borde passa radiatorerna bra vid en utetemperatur på 11°C men kan vara svårt att känna med handen. Sedan är frågan hur golvvärmen är inkopplad och hur golvvärmefördelaren ser ut?
 
Ja elementen känns varma. Inte alla (men det är ett annat problem...)

Värmeröret från ackumulatortanken: först en cirkulationspump vinröd Grundfors sedan fördelar den till elementen därefter kommer EVR-M80-shunten och därefter en till vinröd cirkulationspump och sen fördelar det till golvvärmen.
 
Ok, låter som ett lite komplext system med ackumulatortank och luftvattenvärmepump men det har kanske sin förklaring. Då är det som sagt viktigt att få igång och öppna shunten till golvvärmen. Tömma systemet och renovera shuntventilen eller köpa nytt.
 
Om shunten står i stängt läge. Sker det en cirkulation då, eller är flödet stängt där. Eller är det så att det bara snurrar runt vatten från returen?
 
Ja precis den släpper enbart fram vatten från returen när den är stängd.
 
Topp - då är jag med. Att tömma systemet vågar jag inte ge mig på själv. Har juckat loss här men den viker inte en mm. Innan jag kontaktar en firma kan man testa att lossa på någon av skruvarna här? Tänker på den som sitter med en bricka på axeln som går ut från shunten. Närbild på en shunt med skruvar och bricka, tång som håller i en svart komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.