Hej
Våra föräldrar skrev för några år sedan över den gård de bor på till mig och mitt syskon.
De bor fortfarande kvar men kommer inom kort att flytta till seniorboende.
Det blir alltså aktuellt för oss att hitta en lösning på hur vi ska göra med fastigheten. Det mest naturliga är att mitt syskon köper min halva av fastigheten, då jag bor långt ifrån och inte har möjlighet att flytta dit.
Jag vill dock ha något kvar där. Kanske bygga ett fritidshus.
Till fastigheten finns ett litet hus, ca 25kvm, beläget på en holme, 20 m från en sjö. Inte avstyckad tomt.
Om man får önska så skulle jag villa stycka av en tomt runt detta hus och bygga ett nytt hus då det gamla är i dåligt skick.
Jag förstår ju dock att verkligheten inte är så enkel med tanke på bl.a. strandskydd.

Vad tror ni att man får och kan göra? Är det kört att hitta en lösning och hu går man tillväga? Var börjar man?Vad ska man tänka på? Vad ska man inte säga o.s.v.?

Ska tilläggas att jag och mitt syskon alltid varit överens och bra kompisar. Något vi båda har som mål att fortsätta med. Syskonet är beredd på att ta över fastigheten och har inget emot att stycka av tomten om det skulle gå att lösa.

Tacksam för alla tips och rekommendationer.
 
Om det är ett gammalt bostadshus på ön går det förmodligen att bygga ut elller bygga nytt. Kolla med kommunen vad som gäller där först.
 
Det har aldrig varit annat än ett litet fritidshus på ca 25 kvm. Ganska låg takhöjd. Varken el, vatten eller avlopp. Ligger inte på en ö utan en udde/halvö.
Fantastiskt fint läge.
Skulle vilja bygga ut med minst lika mycket till, gärna lite mer. Dessutom ligger den ju som sagt på huvudfastighetens mark så man skulle ju helst vilja stycka av.
 
B Byggsnyggen skrev:
Hej
Våra föräldrar skrev för några år sedan över den gård de bor på till mig och mitt syskon.
De bor fortfarande kvar men kommer inom kort att flytta till seniorboende.
Det blir alltså aktuellt för oss att hitta en lösning på hur vi ska göra med fastigheten. Det mest naturliga är att mitt syskon köper min halva av fastigheten, då jag bor långt ifrån och inte har möjlighet att flytta dit.
Jag vill dock ha något kvar där. Kanske bygga ett fritidshus.
Till fastigheten finns ett litet hus, ca 25kvm, beläget på en holme, 20 m från en sjö. Inte avstyckad tomt.
Om man får önska så skulle jag villa stycka av en tomt runt detta hus och bygga ett nytt hus då det gamla är i dåligt skick.
Jag förstår ju dock att verkligheten inte är så enkel med tanke på bl.a. strandskydd.

Vad tror ni att man får och kan göra? Är det kört att hitta en lösning och hu går man tillväga? Var börjar man?Vad ska man tänka på? Vad ska man inte säga o.s.v.?

Ska tilläggas att jag och mitt syskon alltid varit överens och bra kompisar. Något vi båda har som mål att fortsätta med. Syskonet är beredd på att ta över fastigheten och har inget emot att stycka av tomten om det skulle gå att lösa.

Tacksam för alla tips och rekommendationer.
Hur gammal är huset och hur långt ifrån huvudbyggnaden ligger det?
 
Huset har funnits så länge jag minns. Byggt senast på 50-talet. Säkert tidigare.
Det ligger ca 250m fågelvägen från huvudbyggnaden. I princip fri sikt mellan.
 
Vid en avstyckning, som görs av lantmäteriet, så görs en bedömning av vad som är ianspråkatagen tomtmark. Det är enbart denna mark som lantmätaren kan stycka av.
Finns ingen tydlig gräsmatta så brukar det inte bli så stora ytor man får stycka av, kan tänka mig 3-400kvm till en stuga på 25kvm.
Finns det däremoten gräsmatta så är det den som lantmätaren utgår ifrån.
Sen kan det bli bekymmer med avlopp så nära vatten, vissa kommuner godkänner inte slutna tankar så infiltrationen kan behövas pumpas längre sträckor.
 
Vatten och avlopp tror jag går att lösa då det finns kommunalt inom "rimligt" avstånd.
Sedan tillkommer el och värme.

Vilken ände ska man börja i? Hur ska man agera smart så man inte målar in sig i ett hörn?
Huset är ju idag dåligt, lågt till tak och litet men har ett fint läge och betyder mycket för mig och min familj. Inte minst nu om vi på något sätt ska få till en delning. Detta blir då min möjlighet att ha något kvar där jag är född och uppväxt.
 
oavsett riv den inte innan ni har bygglov på nybygge.

kan ju vara lättare att få renovera än att bygga.

Titta på alla alternativ och bygg kanske som ni vill längre ifrån sjön och renovera stugan till ett gästhus.

/ATW
 
nej, jag har förstått att man absolut inte ska riva. Tror att det blir svårt att få tillstånd att bygga nytt även om jag förstås ska försöka.
Ville främst ha bra argument när jag ska börja motivera för myndigheterna varför jag ska få bygga/renovera just där samt att jag behöver bygga större än den yta som är idag.
Huset ligger längst ut på en udde/halvö så det blir ungefär samma avstånd till vattnet var man än bygger. Vid foten av Udden går en ganska trafikerad väg och på andra sidan den är det inte aktuellt att bygga då det redan ligger flera fastigheter där. Man hamnar då dessutom Flera hundra meter från huset på udden.
 
Håller på och nystar i ett liknande fall, det här är vad jag fått fram.
Innan jag kan få ett förhandsbeked för bygglov måste jag få strandskyddsdispens.
Innan jag kan begära styckning måste jag ha en strandskyddsdispens.

Så jag håller nu på med strandskyddsdispensen eftersom det börjar där.
Ett skäl till att få dispens är att platsen är i anspråkstagen så riv inte det gamla. Det är också bra att kunna visa att det finns byyglov på huset som står där eller som i mitt fall (och kanske även ditt) att det stått där innan det behövdes bygglov på landsbyggden, någon gång på 60-talet tror jag, det letas kort nu.
 
R rogero1 skrev:
Håller på och nystar i ett liknande fall, det här är vad jag fått fram.
Innan jag kan få ett förhandsbeked för bygglov måste jag få strandskyddsdispens.
Innan jag kan begära styckning måste jag ha en strandskyddsdispens.

Så jag håller nu på med strandskyddsdispensen eftersom det börjar där.
Ett skäl till att få dispens är att platsen är i anspråkstagen så riv inte det gamla. Det är också bra att kunna visa att det finns byyglov på huset som står där eller som i mitt fall (och kanske även ditt) att det stått där innan det behövdes bygglov på landsbyggden, någon gång på 60-talet tror jag, det letas kort nu.
Tack.
Kan kanske vara värt att ta hjälp av någon som vet hur man bäst går tillväga och hur man formulerar sig.
Finns nog inget bygglov då huset ”alltid” funnits. Byggdes nog långt innan 60-talet, tror jag.

Håll mig gärna informerad om hur det går så ska jag göra detsamma. Är fortsatt i stort behov av hjälp.
 
B Byggsnyggen skrev:
Tack.
Kan kanske vara värt att ta hjälp av någon som vet hur man bäst går tillväga och hur man formulerar sig.
Finns nog inget bygglov då huset ”alltid” funnits. Byggdes nog långt innan 60-talet, tror jag.

Håll mig gärna informerad om hur det går så ska jag göra detsamma. Är fortsatt i stort behov av hjälp.
Du ska uppfylla ett av följande krav för att dispens från strandskyddet ska beviljas. Av din beskrivning är det första punkten du ska inrikta dig på. Det finns mycket information kring strandskydd på Länsstyrelsens hemsida om du vill grotta vidare. Och som flera tidigare sagt, riv inte!

Skärmavbild av en text som listar kriterier för dispens från strandskyddet enligt miljöbalken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min strategi är att göra anökan själv och om jag får nej kommer jag överklaga och då kanske ta hjälp. Läser på om liknande rättsfall och annant om strandskydd för att kunna göra en så bra ansökan som möjligt.
Det jag tycker är knepigt är i vilken detalj man måste visa vad det är man vill göra. För mig är detta första steget för att kunna stycka och sälja tomter, svårt att veta vad en framtida köpare vill bygga. Jag har även fått informationen att man måste påbörja bygget inom två år från att man fått dispens. Detta ger ganska lite tid för att stycka, sälja och få startbesked.
 
R rogero1 skrev:
Min strategi är att göra anökan själv och om jag får nej kommer jag överklaga och då kanske ta hjälp. Läser på om liknande rättsfall och annant om strandskydd för att kunna göra en så bra ansökan som möjligt.
Det jag tycker är knepigt är i vilken detalj man måste visa vad det är man vill göra. För mig är detta första steget för att kunna stycka och sälja tomter, svårt att veta vad en framtida köpare vill bygga. Jag har även fått informationen att man måste påbörja bygget inom två år från att man fått dispens. Detta ger ganska lite tid för att stycka, sälja och få startbesked.
Några frågor;
Är det en stor fastighet som du vill stycka till mindre för att sälja? Står det något på fastigheten idag eller gäller det nyetablering?
I min kommun tillåts sällan avstyckning inom strandskyddet, även om själva åtgärden (t ex riva och bygga nytt) fått dispens från strandskyddet.
 
harry73
Till en början ska du se till att använda huset.
Klipp gräset, ställ ditt utemöbler, mm.
Därefter kan du snacka med lantmäteriet hur det ligger till med strandskyddet, eftersom huset har varit där (och varit i bruk) sedan innan strandskyddet tillkom.
Därefter får du ta nästa steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.